2021-11-01, 23:02
https://youtu.be/23e4PhF9e30

Såg detta youtube klipp från food theory om hur budget märken inte är så stor skillnad ifrån ” de kända märkena ”. Samt att man kan spara från 25-65% i pris.

Ingredienserna är nästintill helt lika också.
Så är det någon här ( antar jag av olika skäl ) som enbart handlar lågbudget off-brand matmärken? Är det någon större skillnad i smak? Är man ”dumsnål” om man köper dessa eller gör man en vinst?

Visst nu är jag ingen mästerkock som vanligtvis kräver ekologiskt högkvalitativt mat. Möjligtvis mycket svenska produkter , men kanske man ska testa ” för skoj skull” att köpa så billiga matprodukter som möjligt.

Så vad tror ni ? Är det någon stor skillnad mer än priset ? I smak och ”nyttighet ”?
Citera
2021-11-01, 23:05
Medlem
Mat är superbilligt. Snåla in på nåt annat och ät högkvalitativ mat.
Citera
2021-11-01, 23:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Så vad tror ni ? Är det någon stor skillnad mer än priset ? I smak och ”nyttighet ”?
Tycker ICA Basic så gott som alltid är av hög kvalitet. Finns sällan någon anledning att betala mer än för dessa produkter. Kan i alla fall inte komma på något undantag nu.
Citera
2021-11-01, 23:14
Medlem
BigFatCones avatar
Billig mat är ta mig fan snårigt alltså. Vissa produkter spelar det ingen roll huruvida det är det billigaste eller dyraste, medans andra budgetprylar helt enkelt inte funkar. '

Butikernas egna märken är oftast dugliga varianter på märkesvarianterna, oftast.
Citera
2021-11-01, 23:26
Medlem
sommarlovs avatar
Men!
Varenda produkt i den där videon är ju bara skräp, sådan man inte ska äta ändå!
Köp råvaror och laga riktig mat själva, nyttigare och mycket billigare.
Citera
2021-11-01, 23:26
Medlem
Riddarhusets avatar
Köper nästan alltid ICA Basic om det finns som alternativ. Andra varumärken som Garant ochEldorado är jag lite mer tveksam till och kollar alltid ingredienserna mer noga.
Kan någon tala om vilken skillnad det är på Bregott och ICA:s Smör och Raps"?
Mer än priset?
Köper dessutom alltid röda varor som komplement.
Men Felix rårörda lingon kan inte ICA eller garant eller Eldorado matcha.
Eller Heinz ketchup
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
Så man får prova sig fram
Citera
2021-11-01, 23:36
Medlem
cerns avatar
Ja skit i dom där eko-friendly foundation närodlat skit som är dyrare och som alla ska ha hela tiden.
Citera
2021-11-01, 23:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Numera är butikernas egna märken och även kända lågbudget ganska bra i mycket. Det finns vissa saker att se upp med och det är oftast kvalitet på billig fryst kyckling eller processad mat. Den billigaste påläggsskinkan är inte rolig.

Köpte Lidls Bregottkopia på annons för 29kr i helgen. Vi testade det sida vid sida med Bregott vi hade hemma. Ingen märkbar skillnad alls och produkterna innehåller detsamma. Men Bregott kostar 48kr på ICA.

Kan köpa ICA Basic krossade tomater för en vardagskväll när man slänger ihop en pasta, även om Mutti eller San Marzano är godare.

Bjuder dock inte på Basic.
Citera
2021-11-01, 23:42
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
https://youtu.be/23e4PhF9e30

Såg detta youtube klipp från food theory om hur budget märken inte är så stor skillnad ifrån ” de kända märkena ”. Samt att man kan spara från 25-65% i pris.

Ingredienserna är nästintill helt lika också.
Så är det någon här ( antar jag av olika skäl ) som enbart handlar lågbudget off-brand matmärken? Är det någon större skillnad i smak? Är man ”dumsnål” om man köper dessa eller gör man en vinst?

Visst nu är jag ingen mästerkock som vanligtvis kräver ekologiskt högkvalitativt mat. Möjligtvis mycket svenska produkter , men kanske man ska testa ” för skoj skull” att köpa så billiga matprodukter som möjligt.

Det är för brett för att stämpla åt något håll samt det varierar mkt.
Lidls korv t.ex. är ofta bättre än svensk, högre kötthalt.

Det gjordes en undersökning om alla dessa nya dyra halvfabrikats veggoprodukter som visade att högt över hälften av produkterna i princip var sågspån, cellulosa från pappersindustrin fyllde ut skiten och detta är långt ifrån billiga produkter.

Folk är rätt korkade och kan bli övertalade att köpa saker för att andra gör det så testa själv och se vad som smakar bra, du mår bra av och läs innehållsförteckningar samt näringsvärde på produkter och bilda dig en egen uppfattning.

Billigast, men mest jobb är oftast att laga från grunden, brukar bli godast också.
Mycket som "ses" som billig mat är halvfabrikat som oftast är rätt kassa typ frysmat osv.
Citera
2021-11-01, 23:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Lidls korv t.ex. är ofta bättre än svensk, högre kötthalt.
Men... Högre kötthalt i korv innebär inte nödvändigtvis godare eller högre kvalitet.
Citera
2021-11-01, 23:48
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men... Högre kötthalt i korv innebär inte nödvändigtvis godare eller högre kvalitet.
Nej du har rätt inte nödvändigtvis, men jämfört med våra svenska supermarket-korvar är dom fantastiska!
Citera
2021-11-01, 23:50
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Numera är butikernas egna märken och även kända lågbudget ganska bra i mycket. Det finns vissa saker att se upp med och det är oftast kvalitet på billig fryst kyckling eller processad mat. Den billigaste påläggsskinkan är inte rolig.

Köpte Lidls Bregottkopia på annons för 29kr i helgen. Vi testade det sida vid sida med Bregott vi hade hemma. Ingen märkbar skillnad alls och produkterna innehåller detsamma. Men Bregott kostar 48kr på ICA.

Kan köpa ICA Basic krossade tomater för en vardagskväll när man slänger ihop en pasta, även om Mutti eller San Marzano är godare.

Bjuder dock inte på Basic.
Dock kostar en burk Mutti på mina butiker så pass att jag säkert bränner en hel tia i månad på att köpa det istället för något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in