• 7
  • 8
2021-11-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Tjänar du 60 efter skatt kan du lätt spara 40.

Om jag hade varit 15 år kanske. Men har höga utgifter, bil, hög hyra, går ut och äter på restaurang rätt ofta, alkohol osv osv. Drar iväg snabbt. Hade jag levt som en svensk student så javisst hade jag kunnat spara 40k, men vad är meningen med att leva då? Dessutom är många länder dyrare än Sverige så inte lika lätt att spara här som där.
Citera
2021-11-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Men vad gör du av pengarna från dina fina inkomst? Jag menar, om du varken investerar, utöver "lite crypto" och inte heller äger bostaden. Jag tror att det är skillnaden mellan att ha en god ekonomi och ha en bra inkomst - hur mycket av inkomsten man inte bränner på saker utan finansiellt värde.

Shishio ljuger naturligtvis. Han påstår sig bo i Kina och tjäna 60k netto, men har ”nödvändiga” omkostnader på 40k. Spenderar Man 40k i Kina så lovar jag dig att det är mycket mer än ”nödvändiga” kostnader.

Han är en lögnare.
Citera
2021-11-05, 15:22
Medlem
Nu har januari löst sig och fick fortsätta jobba fram till nyårsafton och därmed studier igen, skönt!
Citera
2022-12-25, 15:34
Medlem
Jag tror det är viktigt att ha en målsättning så att man inte bara köper en ny skjorta för 300 sek sådär sporadiskt och äter ute på vardagarns för 125 sek och middag för 80 sek.

Jag har lyckats döda alla krediter så jag kommer att spara 450 sek i månaden framöver. Ger man fan att köpa 1 Nintendospel för 600 sek i månaden så kanske det ser bra ut på sikt

Det viktiga är att ha en målsättning. Var tex ett tag sedan man reste men såg att det skulle kosta runt 5000 sek för en weekend. Då är det bara att spara och ha en målsättning,,alltid roligt med en weekend resa.

Viktiga är att se över vad som kostar. Under 2022 betalade jag nästan 1400 sek på krediter och nu är det bara runt 600 sek så på det viset har jag sparat 400-500 sek.

Alltid något och dessutom om man ger fan att köpa en pizza till middag varje dag ,halvera matbudgeten i flera månader skulle sig säkerligen ha 4000 sek.

Nu skriver jag en enskild firma så kan få plus på cirka 1800 sek i månaden.
Citera
2023-02-15, 13:13
Medlem
Jag kommer att ärva 250 000 till hösten men det är viktigt att pengarna går till rätt saker som att tex betala igen vissa krediter, det må svida men kan vara skönt att slippa lägga ut 1500 kr extra i månaden pga det.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in