Citat:
Ursprungligen postat av
Labanochapelsinen
Jag känner att jag är fattig fast jag har hyffsat ok pengar.
Man kan säga att jag har aldrig under 50 000 och för exakt 2-8 år sedan hade jag runt 9000-11000 sek inför nästa lön och kände mig då "rik".
Syftet med denna tråd är varför jag känner mig mer snål och fattig nu då jag har aldrig under 50 000 sek? Det skall nämnas att jag arbetar heltid och även fått på csn. Så har nu heltid csn och har runt 5000 kr extra som extraknäck.
Är det för att man är mer vaksam nu med pengarna än tidigare? För mig är det nog för att jag inte vet hur januari ser ut men har sökt mig på heltidsstudier och syftet är givetvis att jobba på riktigt i februari eller mars.
Men frågan lyder, är ett ett bra eller dålig tecken på att man oroar sig över ekonomin trots att man har mer pengar än någonsin och varför kände man sig rik som ung trots att man har mycket mindre? Är det enbart för att jag visste att jag kommer att få jobba 3-6 månader tid framöver?
Enkelt, när du var yngre så tyckte du att 11000 kr var mycket för att det var din standard. Du kanske hade utgifter på säg 6000 kr, och hade då 5000 kr att leva för. Ju äldre du blev desto mer tjänade du och det är den standard du lever med.
Det kan vara en säkerhetsmarginal du lever med från ditt förflutna som gör att du är "snål". Att vara snål behöver inte vara en negativ grej. Din hjärna kanske räknat ut saker i framtiden omedvetet, om ekonomin d.v.s.
Citat:
Ursprungligen postat av
maxatdunder
Det är väldigt simpel psykologi för den som läst det. Att jaga materiella saker och pengar som dig utan att förstå innebörden i psykologisk välmående leder enbart till destruktiv energi, man alltid jagar mer och aldrig är nöjd. Alla människor överlever på minimum lön, det är bara det att folk är jävligt bekväma och bortskämda, får man sin lambo så är det uttjatat efter 1 år och så är destruktiva cirkeln tillbaka. Med högre inkomst kommer högre utgifter, man köper massa skit, bara kolla kontoutdragen och inse att det är enbart skräp, för som du säger klarade man sig utmärkt med halverad lön förut. Jag jobbade och pluggade och hade ungefär 9k/mån att leva på. Hade roligare och kunde gör vad jag ville, kunde t.om spara någon tusenlapp då och då även fast jag hade egen lägenhet.
TLDR: Du jagar pengar, bekvämlighet, materiella saker som aldrig går att fylla i ett meningsfyllt liv, därför känns det som att du är fattig och saknar pengar, samtidigt missar du det som faktiskt händer i livet och ditt liv passerar i revy medan du jagar valörer.
Alla köper dock inte på sig eller får mer utgifter för att de får större inkomster eller bättre inkomst, de flesta ja, men inte alla.