2021-11-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Jag har knapp erfarenhet av ångest. Där emot vet har jag läst några artiklar om träning i allmänhet och löpning i synnerhet ska fungera otroligt bra mot ångest. Dessutom är det gratis (förutsatt att du har materiel), och du kan starta med det direkt.

Jag bär en ännu oidentifierad sjukdom, vilken gör att jag har yrsel, dag in och dag ut, vissa dagar värre än andra. Yrseln för med sig tankar om ångest och varit nära att dra mig ned i depression den senaste tiden.

Ett tag efter att jag kände att min psyke inte ville ta en positiv vändning bestämde jag mig för att jag skulle ut och börja löpträna. Löper varannan dag och har gjort i någon månad nu. Även om min yrsel sitter i, så har min mentalitet stärkts och jag känner inte alls den hopplösa känslan längre, som att ingenting skulle vara värt att göra längre.

Rekommenderar starkt att löpa, eller åtminstone gå i rask takt, få flås och låta hjärtat jobba. Lycka till!

Det har jag också läst om och även testat en del. Har kommit av mig lite med träningen nu efter att jag varit sjuk ett tag. Men ska försöka komma igång med det igen. Tack för ditt svar!
Citera
2021-11-01, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ellus177
Jo, det är precis det jag har tänkt på och därför jag har gjort det här inlägget. Det är lättare sagt än gjort att inte fly till någon distraktion.

Sedan tänker jag att det ibland kanske är bra med distraktioner också. T.ex. att försöka flytta fokus till det som händer runtomkring istället för att snöa in för mycket på sina ångesttankar och ångestsymtom. Svårt att hitta någon balans.

Det är just det där som är det krångliga. Att fly är as enkelt.. Dock blir det problem om man gör det till en dålig vana.

Ibland kan det vara enklare att ta några djupa andetag, då det lugnar nerverna. Och sen sätta sig och ta itu med det som måste göras.
Citera
2021-11-01, 16:06
Medlem
Citat:
min psykolog säger

Du ska prata med en läkare, inte psykolog (vilket du kanske har gjort).
Du behöver medicin av något slag, jag t.ex går dagligen på SSRI och överdoserar om jag får en attack.
Citera
2021-11-01, 16:31
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Jag är sjukt trött på att ha ångest och undrar om någon har några råd kring hur man ska lära sig hantera det. Känner att jag behöver lära mig att slappna av. Det som fungerar för mig är oftast distraktioner. Om jag är väldigt upptagen med något glömmer jag lite bort mina ångestkänslor. Men det går ju inte att hålla sig upptagen hela tiden, det blir ju också en slags stress. Distraktion kan fungera under ganska långa perioder (kan ha väldigt lite problem i flera veckor om jag har mycket för mig), men förr eller senare så kommer en ny panikattack och då kastas jag direkt in i en period av konstant ångest inför ångesten och overklighetskänslorna den för med sig.

Tänker att jag gärna skulle avsätta en stund varje dag till att jobba med mig själv och faktiskt bli bättre på att hantera ångest, inte bara distrahera mig från den. Jag undrar om ni har några råd kring hur jag kan göra detta på bästa sätt? Jag har försökt att bara sitta och försöka låta mig själv känna ångestkänslorna, men tycker inte att det fungerar. Det leder bara till att jag sitter och fokuserar intensivt på ångesten och därmed får ännu mer ångest. Finns det något annat man kan göra? Eller är det distraktioner som man borde satsa på?

(Jag har försökt söka hjälp, men det har inte gått särskilt bra. Eftersom mina panikattacker kommer ganska sällan får jag ingen panikångest-diagnos och min psykolog säger att han inte har tillräcklig kunskap om overklighetskänslor för att ge mig råd kring det.)
Du måste börja meditera om du vill bli av med den, men det tar tid, varje dag måste du meditera och lära dig göra det rätt, det kommer förändra ditt sätt och tänka då ångest kommer från tankar, samt att meditation förändra hjärnstrukturen. Här har du en munk som blev av med sin ångest det är två korta avsnitt: https://youtu.be/dGQ2mxjkb2E
Citera
2021-11-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Du ska prata med en läkare, inte psykolog (vilket du kanske har gjort).
Du behöver medicin av något slag, jag t.ex går dagligen på SSRI och överdoserar om jag får en attack.

Nej, jag har inte pratat med en läkare om ångest. Har ätit SSRI under en period för ganska många år sedan, men det var mot depression.

Upplever du att SSRI har hjälpt dig att få ned ångestnivåerna?
Citera
2021-11-01, 17:09
Medlem
vadsadusadus avatar
För mig minskade mina regelbundna ångestpåslag när jag började vara i dem. Alltså att jag i stunden verkligen analyserar känslan och är i ångesten. Var sitter ångesten? Är det magen, är det halsen, är det huvudet? Hur känns det? Yrsel, huvudvärk, skakiga händer? Och sen analyserar man sekund för sekund hur ångesten påverkar olika delar av kroppen och sinnet.

En bra grej är att tänka på ångesten som en badboll. Försöker du trycka ner badbollen under vattenytan får du använda båda händerna, du får kämpa emot, den riskerar att flyga upp och du får ständigt kämpa med att hålla den under ytan. Om du istället tar badbollen under armen och bär den där kan du bära den längre och den kommer inte vara så besvärlig att ha att göra med. Lite så upplever jag min ångest.
Citera
2021-11-01, 19:49
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte pratat med en läkare om ångest. Har ätit SSRI under en period för ganska många år sedan, men det var mot depression.

Upplever du att SSRI har hjälpt dig att få ned ångestnivåerna?

Ja lite, men jag tar ju pga deppis och pt-stress också.

Det är i alla fall viktigt att du pratar med en läkare, dessa avgör om du kan behöva psykolog terapeut medicin eller kanske bara snacka lite med en sköterska.
Citera
2021-11-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ja lite, men jag tar ju pga deppis och pt-stress också.

Det är i alla fall viktigt att du pratar med en läkare, dessa avgör om du kan behöva psykolog terapeut medicin eller kanske bara snacka lite med en sköterska.

Tack för rådet, ska nog ta och boka in en läkartid då!
Citera
2021-11-01, 20:10
Medlem
Manorms avatar
Jag kan dela en metod som används inom mindfulness. Du beskriver en tredjedel själv. Låt mig förklara resten.

Metoden har tre steg: observation, beskrivning och acceptans.

Observation. Precis som du säger ska du notera smärtan/oroskänslorna.
Beskrivning. Beskriv för dig själv eller en vän hur det känns. Var finns smärtan, hur känns den?
Acceptans. Sluta kämpa emot. Det är okej att känna vad du känner. Det har kanske sina skäl?

Avslutningsvis ett citat från James Allen. Säg till ditt hjärta: Ta det lugnt.
Citera
2021-11-01, 20:14
Medlem
Citat:
Tack för rådet, ska nog ta och boka in en läkartid då!

Lugnt, lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Manorm
Jag kan dela en metod som används inom mindfulness. Du beskriver en tredjedel själv. Låt mig förklara resten.

Metoden har tre steg: observation, beskrivning och acceptans.

Observation. Precis som du säger ska du notera smärtan/oroskänslorna.
Beskrivning. Beskriv för dig själv eller en vän hur det känns. Var finns smärtan, hur känns den?
Acceptans. Sluta kämpa emot. Det är okej att känna vad du känner. Det har kanske sina skäl?

Avslutningsvis ett citat från James Allen. Säg till ditt hjärta: Ta det lugnt.

Citat:
Ja, men sedan då?
Det ska bort, hållas tillbaka/nertryckt/bearbetas.
Citera
2021-11-01, 20:25
Medlem
Kolla in Shaan Kassam på Youtube. Han har program och metoder för att bli helt av med sån ångest som du beskriver - alltså även bli fri från medicinering, och helt symtomfri. Han har en ganska stor grupp på Facebook dessutom där man kan interagera med andra som brottas med samma problematik. Lycka till.
Citera
2021-11-01, 21:05
Medlem
Manorms avatar
Citat:
Ja, men sedan då?
Det ska bort, hållas tillbaka/nertryckt/bearbetas.

När du följer stegen bearbetas ångesten. Det är subtilt men det gör skillnad, enligt min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in