2021-11-02, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Ja, men sedan då?
Det ska bort, hållas tillbaka/nertryckt/bearbetas.

Det låter som något man skulle göra mot en fiende.. Vad är det som säger att ångesten skulle va en fiende?
Citera
2024-06-16, 08:20
Medlem
lundaelevs avatar
Träna, var ute minst 30 minuter i frisk luft varje dag, umgås med vänner och skit i alkohol. Ett annat tips är att sluta tänka på att du har ångest, då försvinner placebo-delen.
Citera
2024-06-20, 20:58
Medlem
GertBennys avatar
Jag är med en orolig själ och neurotiker och har vart sen jag fick min första panik ångestattack i tidiga barndomen. Ångesten har verkligen begränsat mig mer än vad jag kanske vill inse i mitt vuxna liv. Det är märkligt för jag har en väldigt kall/hård och tuff yta på ett sätt och är inte rädd för konfrontationer/stå på mig/säga vad jag tycker men sen har jag en sida som är riktig ångestladdad och "mesig/rädd".

Vi som har mycket ångest saknar nog någon slags grundtrygghet i livet tror jag och detta har nog många med sig ifrån sin barndom. Jag har accepterat min ångest och vet att jag aldrig kommer bli av med den. Lika lite som jag kommer bli av med känslor så som glädje, sorg, vrede och så vidare - då jag bara är människa.

Men i alla fall så har jag så som Ångest expert kommit fram till att det allra bästa botemedlet mot ångest är fysisk rörelse och aktivitet. Här kommer en lista hur jag mår riktigt bra om jag följer dessa tips.

1. Träna regelbundet så du blir slut i kroppen. Alltså ta ut dig så du somnar gott. Jag tränar på gym mycket men att gå ut i naturen länge är nästan bättre anser jag. Då kommer du ut i naturen och mycket som stressar en eller ger ångest försvinner ju mer man är ute i naturen. Man inser en hel del av att bara sitta och vara ute i en skog. Tro det eller ej hehe.

2. Isolera dig inte. Det finns många som går hemma hela dagarna och inte har jobb/skola eller liknade som dra ut dessa bland folk. Om du är en sådan så gå ut och rör dig eller försök hitta en sysselsättning. Oavsett hur mycket lonewolf du tror att du är, så finns det ingen människa som mår bra av ensamhet för länge.

3. Sköt din sömn. Detta är väldigt viktigt och jag vet att det är svårt och sova med ångest, men genom fysisk aktivitet så somnar man bättre och sköter man denna bit så blir sömnen och träningen till en god cirkel som förbättrar din hälsa - både psykiskt och fysiskt enligt mig.

4. Undvik att läsa/följa/konsumera material som får dig att känna skam. Detta är lite mer diffust eftersom det är olika vad som framkallar skamkänslor hos olika personer. Men det finns gott om material på nätet som medvetet eller omedvetet får personer att känna skam. Undvik detta. Ett exempel är den där NoFap rörelsen som försöker få män att känna skam för att de onanerar. Alla rörelser på nätet och i verkliga livet som försöker lägga skam på vissa oskadliga och mänskliga beteenden ska undvikas å det grövsta.

5. Denna är kanske den svåraste men försök nypa negativa tankar i deras linda. Alltså stoppa dem innan de slår rot. Jag vet att negativa tankar lätt tar mycket fokus och blir till en ond spiral där mer och mer och mer negativt skit flödar igenom skallen.

6. Öva på din självkänsla. Jag tror i princip all min ångest i dessa olika varianter kommer ifrån dålig självkänsla. Detta är med svårt men att göra saker man inte gjort förut eller sätta upp mål man uppfyller är en bra väg att gå. '

7. Undvik alkohol. Nu är jag ingen expert på andra typer av droger men jag skulle inte rekommendera att döva ångesten med dessa heller.

8. Undvik och stressa upp dig över saker som inte ligger i din makt att förändra. Detta kan vara olika nyheter som du läser och som gör dig upprörd. Skit i dessa, ja skit i det mesta. Ju mindre du bryr dig om saker som inte påverkar dig direkt, desto bättre mår du. Visst det låter konstigt och egoistiskt, men det dagarna när jag helt skiter i saker som annars stressar mig/gör mig arg så mår jag riktigt bra.

9. Ta inte saker personligt. Detta blir jag bättre och bättre på. Jag kunde bli upprörd förr när någon kompis slutade svara på sms eller liknade. Riktigt upprörd och fick massa negativa tankar och så vidare. Nu skiter jag i vilket ofta och tänker mer "jahopp, han kanske glömt bort det hela eller inte orkar svara" och sen är det inte mer med det.

10. Släpp tag om saker och ting. Inget varar för evigt. Inget. Vänskaper, kärleksrelationer, jobb, dina familjemedlemmars liv, rikedom, ditt eget liv. Inse att allt är flyktigt och kan försvinna när som helst och släpp taget. Håll inte på och blicka tillbaka till någon tid där allt var bättre. Den kommer aldrig tillbaka och du har bara nuet.

11. Var realistisk med dig själv och ditt liv. Om du är överviktig, ensam, fattig, går på droger, sitter framför en dator hela dagarna så är ditt liv skit helt enkelt och det är därför du mår skit. Det finns inga piller, andningstekniker, mentala övningar eller liknade som kommer lösa din sits. Det enda som löser en sådan situation är att du själv aktivt väljer att förbättra den.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in