Citat:
Det var sarkastiskt (vilket kanske funkade dåligt i text).
Vad jag menar är att när gammelmedier behöver avpoletera en avslöjad kändis som är besvärande för dem att ha kvar, ser de till att göra det diskret. De vill inte bjuda alternativmedier på en ”skalp” för det vore att erkänna alternativmediernas makt och behandla dem som jämlikar. Gammelmedier vill fortsätta ge sken av att de nya medierna bara är oseriösa, obetydliga bloggar vars publiceringar inte behöver tas på allvar.
När det därför sker ordentliga avslöjanden som allvarligt skadar deras trovärdighet spelar gammelmedia alltid oberörda. Utåt sett bara de fnyser och ”hatet” och ”ryktena”. De väntar ett halvår och sedan låter de den avslöjade lämna tidningen ”frivilligt”.
Det är därför man ofta ser kändisar som exempelvis Linnea Claesson bli avslöjade, men cheferna håller god min utåt, sen dröjer det några månader så kommer en avskedskrönika om ”möjlighet att gå vidare till nya utmaningar”. Det låter som att kändisen fått ett nytt spännande uppdrag någonstans som hon inte kan avslöja ännu, men i verkligheten blir de sittande med någon egen blogg.
Det är ett sätt att bli av med bortgjorde kändisar utan att erkänna att man ger efter för fienden.
Jag tror detta är vad som väntar Nina Svanberg. Hon kommer skriva på som vanligt ett tag och om några månader kommer en avskedskrönika om att hon fått en ”möjlighet till nya utmaningar” och sen är hon borta.