• 1
  • 2
2021-10-30, 23:23
Medlem
layvares avatar
Vad tycker ni om att Sex står med som en del av de mest grundläggande mänskliga behoven
på Maslows Behovstrappa? Physiological Basic Needs= Breathing, Food, Water, Sex, Sleep, Homeostasis, Excretion.

https://commons.wikimedia.org/wiki/F...y_of_needs.svg

Är Sex ett grundläggande mänskligt behov?

Vad händer om man tar bort det mest grundläggande hos en människa?

Vad tycker ni om detta? Sant eller falskt?
Åsikter?

Diskutera!
Citera
2021-10-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Vad tycker ni om att Sex står med som en del av de mest grundläggande mänskliga behoven
på Maslows Behovstrappa? Physiological Basic Needs= Breathing, Food, Water, Sex, Sleep, Homeostasis, Excretion.

Åsikter?

Diskutera!

Egentligen inte, finns ju asexuella men för de allra flesta normalfungerande så är nog svaret ja.

Kan inte bekräfta forskningsstödet bakom alltihopa men det ligger något i resonemanget.

Har du exempelvis inte hälsan så tror jag det är väldigt svårt att prioritera andra saker högre.

Vet inte om allt är i rätt ordning heller. Att tänka på sex när man är i ekonomisk knipa? Inte helt säker på den.
Citera
2021-10-30, 23:31
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Egentligen inte, finns ju asexuella men för de allra flesta normalfungerande så är nog svaret ja.

Kan inte bekräfta forskningsstödet bakom alltihopa men det ligger något i resonemanget.

Har du exempelvis inte hälsan så tror jag det är väldigt svårt att prioritera andra saker högre.

Vet inte om allt är i rätt ordning heller. Att tänka på sex när man är i ekonomisk knipa? Inte helt säker på den.

Bland det mest viktiga för alla arter i djurriket är ju att föröka sig. Du kan få en utlösning på 5 minuter.
Citera
2021-10-30, 23:36
Medlem
Citat:
Bland det mest viktiga för alla arter i djurriket är ju att föröka sig. Du kan få en utlösning på 5 minuter.

Att föröka sig om man inte har ett jobb eller kan försörja någon annan än sig själv? Inte helt säker alltså.
Citera
2021-10-30, 23:36
Medlem
zarembas avatar
Behovstrappan är ett dåligt skämt. Misslyckas du ett enda steg ifrån ditt barns behov, tja då är det kört med ditt barns psyke. Och det är ditt fel. Barnet gör ju inget fel....

Hur gick det med hans barn....
Citera
2021-10-30, 23:38
Medlem
Citat:

Åsikter?

Diskutera!

Ingår det inte i love & beloninging för många?
Citera
2021-10-30, 23:43
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
på Maslows Behovstrappa?
Behovstrappan är endast ett ramverk för diskussion och tänkande.

Det finns ingen empiri som stödjer teorin som sådan.

Således spelar det inte någon större roll för en vidare diskussion vad som står med eller inte och något dylikt har noll relevans för de olika delarnas ”tyngd” utanför behovstrappan självt.
Citera
2021-10-31, 01:29
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Att föröka sig om man inte har ett jobb eller kan försörja någon annan än sig själv? Inte helt säker alltså.

Vår biologi är inte mynnad ur det moderna samhället. Detta präglar oss som människor fundamentalt.
Citera
2021-10-31, 01:35
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Ingår det inte i love & beloninging för många?

Jag tror att Maslow som många andra helt separerar sex ifrån annan form av kärlek.

Visst kan sex också innefatta kärlek men jag tycker mer det handlar om en köttslig lust
som behöver tillsfredställas. Förr i tiden var det väl tillochmed förbjudet att onanera.
Man ska inte spilla sin säd i onödan.. Det handlar om att föra sina gener över till nästa generation
och det är något grundläggande i det för annars dör ju våran art ut. Hoppas du förstår.
Jag tror det var så psykologen Maslow tänkte.
Senast redigerad av layvare 2021-10-31 kl. 01:37.
Citera
2021-10-31, 02:20
Medlem
Nej!

Maslows behovstrappa presenteras ofta som en grov förenkling med 'grupperingar' där varje del verkligen inte alls är lika viktig.

Vad som är objektivt solklart är att mat, vatten och luft förtjänar ett eget trappsteg. De är kritiska överlevnadsfaktorer. Sex är inte det.

Ändå blir det ofta så att mat och sex hamnar på samma trappsteg nr man sammanfattar skiten https://i.pinimg.com/originals/a3/df...70746fd4fd.jpg

1. fysilogi - mat, vatten, luft, sex
2. trygghet - säkerhet, stabilitet
3. gemenskap - kärlek, vänskap
4. självkänsla - uppskattning, makt
5. självförverkligande

---
Men det är förstås ingen som tänker så egentligen - det är bara en slarvig förenklig att det blir praktiskt att slänga med sex på bottentrappsteget för att det är "fysiologiskt".

Själv skulle jag nog sätta sex på trappsteg3 tillsammans med Gemenskap, kärlek, vänskap.

Allt är förstås relativt - historiskt är det klart att folk haft sex oavsett nivå av trygghet. Även i de otryggaste scenarion uppstår behovet av sex. Men jag skulle tro att många (långt från alla) hellre lever i en någorlunda trygg miljö i abstinens än att leva i otryggt kaos och få ha sex.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-10-31 kl. 02:23.
Citera
2021-10-31, 02:37
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Nej!

Maslows behovstrappa presenteras ofta som en grov förenkling med 'grupperingar' där varje del verkligen inte alls är lika viktig.

Vad som är objektivt solklart är att mat, vatten och luft förtjänar ett eget trappsteg. De är kritiska överlevnadsfaktorer. Sex är inte det.

Ändå blir det ofta så att mat och sex hamnar på samma trappsteg nr man sammanfattar skiten https://i.pinimg.com/originals/a3/df...70746fd4fd.jpg

1. fysilogi - mat, vatten, luft, sex
2. trygghet - säkerhet, stabilitet
3. gemenskap - kärlek, vänskap
4. självkänsla - uppskattning, makt
5. självförverkligande

---
Men det är förstås ingen som tänker så egentligen - det är bara en slarvig förenklig att det blir praktiskt att slänga med sex på bottentrappsteget för att det är "fysiologiskt".

Själv skulle jag nog sätta sex på trappsteg3 tillsammans med Gemenskap, kärlek, vänskap.

Allt är förstås relativt - historiskt är det klart att folk haft sex oavsett nivå av trygghet. Även i de otryggaste scenarion uppstår behovet av sex. Men jag skulle tro att många (långt från alla) hellre lever i en någorlunda trygg miljö i abstinens än att leva i otryggt kaos och få ha sex.

Folk använder ju även sex för att hantera olika konflikter, tex som ett sätt att ge uttryck för inre agressioner eller misslyckanden, problem osv. Ungefär som samma funktion som olika droger kan ha.
Det finns forskning på bonobo apor som styrker detta.

Trygghets-narkomani? Människan är gjord för spänning och äventyr och söker sig alltid till det, vi har ett inre behov av det.
Citera
2021-10-31, 02:48
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Åsikter?

Diskutera!
Utan sex, ingen mening att leva nej. Samt inget mer levande blir till.

Det är så bas att man nästan skäms när folk ska lyfta fram enstaka asexuella för att motbevisa.

När hela samhället, traditioner, kulturer och ALLT är uppbyggt/baserat på sex så är enligt mig detta det viktigaste behovet.

Ska jag dra paralleller till mig själv så har jag hellre sex än sover/äter. Men tror att det moderna samhället har satt många naturliga drifter ur spel sen särskilt i Sverige knapras det antidepp som aldrig förr och det har ofta dåliga bieffekter på sexualiteten.

Att ta en modern människa som inte ens kan leva utan anitdepp som ett exempel på en normal, "frisk" människa är lika skrattretande som den avvikande asexuelle som nån sorts måttstock.

Skulle säga att sex och mat trumfar sömn, men allt är i relation till vart annat. Utan fungerande sömn/mat blir sexdelen kass. Tror lika att Utan sex eller stimulering som för vissa kan ersätta sex typ rejäla dopaminutslag typ materiella ting, sociala statusar och droger så faller maten och sömnen platt. Särskilt för män.

Kvinnor verkar kunna leva mer asexuellt lyckligt än män vad jag observerat. Där kan ofta andra stimulanser ersätta just sex som kläder, prylar, droger, status osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in