Ett gammalt ex har precis flyttat till en nyproducerad lgenhet. Helt rimligt verkar man idag inte dra in s kallade antennuttag till tv i nyproducerade bostder. Nu tillhr hon de som fortfarande vill se p linjr tv och d helst utan att betala fr det. Leverantren av ntet r i det hr fallet Gstabudsstaden, vilket r ett s kallat stadsnt i Nykping.
https://www.gastabudstaden.se/
Det finns utrustning i hallen i ett skp, typ ngon router eller switch dr man kan frdela trafik till lgenheten genom att koppla in ntverkskablar. I vardagsrummet finns ntverksuttag och tv:n r en kanske sex-sju r gammal Samsung med ntverksuttag. Inga problem att koppla in till ntverksuttaget i vggen som gr vidare till switchen.
Men rcker det fr att f lite tv? r det fortfarande s att fastighetsgaren r skyldig att se till att man kan se de marksndna kanalerna gratis? Gr det att ratta in p tv:n trots att det gr via ntverksuttaget eller mste man ha ngon box eller s? Sjlv har jag streamat all tv de senaste fem ren, s jag r helt nollstlld p det hr. Mste jag infrskaffa ngot eller rcker det med ngra korta ntverkskablar?
Det som frvirrar lite r att Gstabudsstaden tillhandahller ntet och sedan finns det typ 100 olika leverantrer av tv och bredband. Var tusan brjar vi?