2021-10-30, 15:07
Medlem
bjornebarns avatar
Jag har en stationär dator med Ryzen 5600g i ett cooler master Q300L-chassi. Moderkortet är ett b550i aorus pro (mini-ITX), så det är ganska tight i utrymme mellan CPU och RAM.

Nuvarande kylning är:
* Wraith stealth cooler som följde med CPUn
* En chassi-fläkt som följde med chassit
* En be quiet silent wings 3 - 140 mm - chassifläkt som jag köpte till separat.

Datorn låter kanske inte jättemycket, men jag har börjat störa mig på ljudet och skulle vilja få den så tyst som möjligt, till en rimlig budget (< 1000 kronor). Jag överklockar inte, så har inte jättehöga krav på kylningskapacitet. Egentligen behöver jag nog inte ens två chassifläktar, men det är bra för att hålla insidan dammfri, då jag kan dra in luft där jag har dammfilter och blåsa ut luft där det saknas filter på baksidan.

Hur som helst, wraith stealth och chassifläkten som följde med chassit är vad som låter mest, så båda två måste bort.

Jag har tittat lite på AIO liquid coolers och tänkte att det kanske kunde vara bra för att ta bort CPU-fläkten men behålla fläkten på baksidan som blåser ut luft.

Jag bör nämna att jag enbart använder linux, och fläktkontrollmöjligheter är därmed rätt så begränsade. Fläktarna måste alltså vara tysta out of the box, utan en massa tweakande.

Vad skulle in föreslå? Huvudsyfte är som sagt tysthet inom 1000 kronor.
Citera
2021-10-30, 15:11
Medlem
jewclaws avatar
Får du plats med ett Corsair Hydro H100x så kör på det. Använder det själv för att kyla min 5600x, riktigt tyst är den!

ca 25 grader på idle och går inte upp särskilt mycket vid load.
Senast redigerad av jewclaw 2021-10-30 kl. 15:13.
Citera
2021-10-30, 15:24
Medlem
TKD_1337s avatar
AIO är inte att rekommendera om du bryr dig om ljudnivå. Den rullar ju hela tiden medan de bättre luftkylarna är tysta vid låg belastning. Jag har en AIO som är grymt bra på att kyla men nu när jag sitter vid datorn och inte gör något än streama och surfa så blir jag tokig på vattenkylaren och har lust byta ut den mot en Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition jag har här hemma (köpte från Amazon för 300 kr).
Citera
2021-10-30, 15:37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Får du plats med ett Corsair Hydro H100x så kör på det. Använder det själv för att kyla min 5600x, riktigt tyst är den!

ca 25 grader på idle och går inte upp särskilt mycket vid load.

Har tittat lite på den, men läste någonstans att fläktarna kan vara ganska högljudda.

Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
AIO är inte att rekommendera om du bryr dig om ljudnivå. Den rullar ju hela tiden medan de bättre luftkylarna är tysta vid låg belastning. Jag har en AIO som är grymt bra på att kyla men nu när jag sitter vid datorn och inte gör något än streama och surfa så blir jag tokig på vattenkylaren och har lust byta ut den mot en Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition jag har här hemma (köpte från Amazon för 300 kr).

Är det pumpen som låter då? Fläktarna kan väl i princip stängas av när belastningen inte är så hög.

Jag har datorn igång dygnet runt i sovrummet, på nätterna är det ingen hög belastning men jag kan inte stänga av den, så en låg idle-ljudnivå är viktig.
Citera
2021-10-30, 15:52
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Har tittat lite på den, men läste någonstans att fläktarna kan vara ganska högljudda.

Är det pumpen som låter då? Fläktarna kan väl i princip stängas av när belastningen inte är så hög.

Jag har datorn igång dygnet runt i sovrummet, på nätterna är det ingen hög belastning men jag kan inte stänga av den, så en låg idle-ljudnivå är viktig.
Inte märkt av något störande, och då kör jag även öppet chassi. Men det är väl högst subjektivt antar jag..

Min pump låter nada, fläktarna märks av vid load men långt ifrån störande, vid Idle är den knäpptyst
Senast redigerad av jewclaw 2021-10-30 kl. 16:01.
Citera
2021-10-30, 16:16
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Inte märkt av något störande, och då kör jag även öppet chassi. Men det är väl högst subjektivt antar jag..

Min pump låter nada, fläktarna märks av vid load men långt ifrån störande, vid Idle är den knäpptyst

Jag har både chassifläktar och öppet chassi (tog bort glasspanelen när jag började minea och har haft kvar den så) så det är det med men med en luftkylare hade det varit knäpptyst. De nyare vattenkylarna är dock något bättre än den jag har. Prestandan vid load gör att jag fortfarande tycker det är värt ljudnivån över en luftkylare. Du får väl köpa en vattenkylare annars och i värsta fall lämna tillbaks den.
Citera
2021-10-31, 12:15
Medlem
bjornebarns avatar
Tack för era svar!

I slutändan skippade jag AIO-kylare, blev nojig över att pumpen skulle kunna gå sönder och ljudmässigt verkar de inte vara så mycket bättre ändå.

Jag köpte en Noctua U12S-AM4. Ful som fan, men /care på det Återkommer med hur det blev...
Citera
2021-11-03, 00:02
Medlem
bjornebarns avatar
Riktigt nöjd än så länge med Noctua U12S. Nu har jag den som CPU-kylare samt en chassifläkt på fronten från be quiet, som gör mer väsen av sig än noctuan.

Det var dock inte så lätt att installera allt. Jag skulle rekommendera att sätta i fläktkabeln i moderkortet innan kylflänsen skruvas fast...
Citera
2021-11-03, 07:28
Medlem
anvadreren2323s avatar
Citat:
Riktigt nöjd än så länge med Noctua U12S. Nu har jag den som CPU-kylare samt en chassifläkt på fronten från be quiet, som gör mer väsen av sig än noctuan.

Det var dock inte så lätt att installera allt. Jag skulle rekommendera att sätta i fläktkabeln i moderkortet innan kylflänsen skruvas fast...

Nice. Har själv den, fungerat fint i fyra år tillsammans med min 1600x.
Citera
2021-11-13, 18:07
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:

Alla luftkylare borde ha smart clip-fästen eller liknande. Annars är risken för felmontering eller tapp rätt hög. Jag värderar därför enkla monteringsanordningar väldigt högt.
Senast redigerad av TKD_1337 2021-11-13 kl. 18:16.
Citera
2021-11-13, 18:33
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Alla luftkylare borde ha smart clip-fästen eller liknande. Annars är risken för felmontering eller tapp rätt hög. Jag värderar därför enkla monteringsanordningar väldigt högt.

Jo, är det något jag skulle kritisera U12S för, så är det att den är väldigt svår att montera om man har ett trångt chassi, som jag. Eller, chassit är egentligen inte så trångt, men då jag har ett mini-ITX-moderkort så hamnar allting uppe i ena hörnet. Jag hade därför två problem:

* Fläkten måste sättas dit på kylaren efter att kylflänsen har monterats. För att sätta fast fläkten måste man dock trycka in en flexibel metallpinne och trä den över kylflänsen. Detta kunde jag lätt göra på nederdelen, men på ovandelen var det väldigt krångligt eftersom chassit var i vägen.

* Fläktkabeln skall in i en kontakt som är längst upp i vänstra hörnet på moderkotet och var helt omöjlig att komma åt efter att kylflänsen var fastmonterad. Jag höll nog på i nästan en timma innan jag fick dit den, med hjälp av långa pinnar som jag kunde trä in kabeln i kontaken med och sedan trycka åt så att den fastnade.

Fläktkabeln var min miss, jag skulle helt enkelt ha kopplat i den innan jag skruvade fast kylflänsen. Fläktens fästanordning på kylflänsen är dock en designmiss skulle jag säga. Pga detta så är det någonting som inte sitter riktigt perfekt så om jag har datorn stående, så är det någon vibration som skapar en massa oljud. När datorn ligger ned, vilket är det läge jag ändå brukar ha den i, så är det dock lugnt och jag hör nästan ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in