Citat:
Ursprungligen postat av
TKD_1337
Alla luftkylare borde ha smart clip-fästen eller liknande. Annars är risken för felmontering eller tapp rätt hög.

Jag värderar därför enkla monteringsanordningar väldigt högt.
Jo, är det något jag skulle kritisera U12S för, så är det att den är väldigt svår att montera om man har ett trångt chassi, som jag. Eller, chassit är egentligen inte så trångt, men då jag har ett mini-ITX-moderkort så hamnar allting uppe i ena hörnet. Jag hade därför två problem:
* Fläkten måste sättas dit på kylaren efter att kylflänsen har monterats. För att sätta fast fläkten måste man dock trycka in en flexibel metallpinne och trä den över kylflänsen. Detta kunde jag lätt göra på nederdelen, men på ovandelen var det väldigt krångligt eftersom chassit var i vägen.
* Fläktkabeln skall in i en kontakt som är längst upp i vänstra hörnet på moderkotet och var helt omöjlig att komma åt efter att kylflänsen var fastmonterad. Jag höll nog på i nästan en timma innan jag fick dit den, med hjälp av långa pinnar som jag kunde trä in kabeln i kontaken med och sedan trycka åt så att den fastnade.
Fläktkabeln var min miss, jag skulle helt enkelt ha kopplat i den innan jag skruvade fast kylflänsen. Fläktens fästanordning på kylflänsen är dock en designmiss skulle jag säga. Pga detta så är det någonting som inte sitter riktigt perfekt så om jag har datorn stående, så är det någon vibration som skapar en massa oljud. När datorn ligger ned, vilket är det läge jag ändå brukar ha den i, så är det dock lugnt och jag hör nästan ingenting.