• 1
  • 2
2021-10-30, 00:18
Medlem
Har upptäckt små kryp i mjölpåsen och även utanför den. Någon sa till mig att du får nog slänga alla torrvaror för maskar och larver sprider sig till alla matvaror. Hur löser ni såna problem utan att kasta. Det verkar inte som det har spritt sig för mig utan kastade mjölpåsen och torkade ur skafferiet..

Kan man spreja lite radar på hyllorna för att krypen ska försvinna? Kom med förslag..
Citera
2021-10-30, 00:23
Medlem
blomplantfans avatar
Jag hade bara hivat allt och köpt nytt. Innan dess sprayat med medel.

Orkar inte riskera bli sjuk eller hitta larver i framtiden.

Torrvaror är inte dyra ens.
Citera
2021-10-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Har upptäckt små kryp i mjölpåsen och även utanför den. Någon sa till mig att du får nog slänga alla torrvaror för maskar och larver sprider sig till alla matvaror. Hur löser ni såna problem utan att kasta. Det verkar inte som det har spritt sig för mig utan kastade mjölpåsen och torkade ur skafferiet..

Kan man spreja lite radar på hyllorna för att krypen ska försvinna? Kom med förslag..

Ner med allt i frysen, sen grovrengöring? Släng det som gått ut på datum, brukar vara en hel del längst bak.
Citera
2021-10-30, 01:17
Medlem
krautbrains avatar
Släng allt som är öppnat.
Citera
2021-10-30, 03:59
Medlem
Hiva alla torrvaror. Konserver kan du behålla så även helplastade oöppnade produkter ev dusha/bada med hett vatten.
Absolut ingen radar, det är ett gift som även påverkar dig, du är bara lite större och behöver mer för att dö, men inte bra för dig.

Ättika är bra däremot, dusha tvätta med detta.
Var berädd på att deras ägg kan överleva de vuxna krypen du dödat.

Ha noga koll och fundera på varför du fick dom.
Citera
2021-10-30, 09:25
Medlem
MrRos avatar
Mjölbaggar. De kommer med mjölet och kläcks på hösten om mjölet förvaras varmt.

Förvara alltid mjölet i en burk med lock så slipper du baggar överallt. De tar sig inte ur burken.

Men nu bör du slänga allt och städa. De kan varpa svåra att bli av med annars.
Citera
2021-10-30, 09:39
Medlem
hesons avatar
Sätt alla pappersförpackningar i plastpåse med påsförslutare, hiva de som ser misstänkta ut.

Är det bara mjölbaggar så är de lätta att avhysa men det finns annan ohyra som tar över skafferiet när de väl fått fäste.
Citera
2021-10-30, 09:41
Medlem
Släng det som verkar angripet, städa ur skafferiet ordentligt. Du behöver inte slänga allt annat, men förvara dem separat från varandra i plastpåsar eller så. Om det är någon mer vara som de kommit in i, så kan du slänga bara den.

Problemet är att när man upptäcker dem kan de redan ha börjat vandra över till andra varor. Och så fortsätter de att dyka upp, när man tror att man blivit av med dem. Men om du har allt i påsar så isolerar du angreppen.

Det är inte äckligt eller ohygieniskt egentligen, det är bara små djur som råkar leva just i din påse. I en annan tid hade man plockat bort insekterna och använt mjölet ändå, det är bara vi som tänker att allt ska vara kliniskt och skilt från naturen som det egentligen kommer ifrån.
Citera
2021-10-30, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox

Citat:
Ursprungligen postat av blomplantfan

Det är ofarliga kryp - men man ska inte ha dem för det är en dålig känsla med ohyra.
En gång hade jag små malliknande larver och flygande - Avlånga smala - de var inte lätt att bli av med. De hade invaderat allt som de kunde käka. Inklusive te. Det enda de inte brydde sig om var socker och salt.
Sedan dess - ALLA PÅSAR TILLSLUTNA - men som sagt de var efterhängsna - kunde sitta ett sådant kryp i en springa mellan en hylla och vägg.

Du kan täta till alla påsar. Lägga saker i burkar med lock. Sedan noggrannt städa ur skafferiet.
Enkelt att i och för sig bara slänga i stort sett allt -
Citera
2021-10-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomplantfan

Ähh larver är ju framtidens mat, så är väl bara plocka fritera äta.
Citera
2021-10-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Ner med allt i frysen, sen grovrengöring? Släng det som gått ut på datum, brukar vara en hel del längst bak.

Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Släng allt som är öppnat.

Citat:
Ursprungligen postat av heson
Sätt alla pappersförpackningar i plastpåse med påsförslutare, hiva de som ser misstänkta ut.

Är det bara mjölbaggar så är de lätta att avhysa men det finns annan ohyra som tar över skafferiet när de väl fått fäste.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är ofarliga kryp - men man ska inte ha dem för det är en dålig känsla med ohyra.
En gång hade jag små malliknande larver och flygande - Avlånga smala - de var inte lätt att bli av med. De hade invaderat allt som de kunde käka. Inklusive te. Det enda de inte brydde sig om var socker och salt.
Sedan dess - ALLA PÅSAR TILLSLUTNA - men som sagt de var efterhängsna - kunde sitta ett sådant kryp i en springa mellan en hylla och vägg.

Du kan täta till alla påsar. Lägga saker i burkar med lock. Sedan noggrannt städa ur skafferiet.
Enkelt att i och för sig bara slänga i stort sett allt -

Tack för bra tips, jag har lagt in de varor jag inte tänker slänga i genomskinliga plastpåsar och frysen var en utmärkt idé, efter ett dygn där så har inget överlevt. Nu var det sådana här förpuppade tomma skal jag upptäckte samt någon enstaka gulaktig levande larv.

Tyckte den mest påminde om pälsänger men eftersom det var i mjölpåsen och kring den så var det garanterat mjölbaggar det handlar om. Ett tips till alla kan vara att titta någon gång i skafferiet, jag hade en hel del som varor som passerat bäst före för åratal sen så det känns skönt med en liten rensning.
Citera
2021-10-31, 10:40
Medlem
Sladdarens avatar
Äckligt att ändå äta livsmedel där kryp krypigt och bajjat .. är väl mal eller nåt
Släng rubbet fort som attat och kom till kärnan av problemet genom att tömma hela utrymmet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in