2021-11-01, 09:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Så din förklaring till varför det finns ett gap mellan svenskapojkar och flickors psykiska hälsa
och (numera) kvinnors och mäns självskattade lycka i (usa såväl som i flertal europieska länder = även ihopklumpat som den industraliserade västvärlden) är att kvinnor gått kan få må sämre och sämre ?
Nej, min åsikt är att kvinnor (och män) i den industrialiserade västvärlden har helt andra möjligheter idag än tidigare att identifiera och ge uttryck för att de inte mår bra. Det betyder inte att fler mår sämre, det betyder att fler kan se och uttrycka hur de mår.
Rent konkret har kvinnor (och män) det bättre än någonsin tidigare.

Citat:
Sålänge som du får tycka att flickor i jemen mår sämre än flickor i sverige,.....
Min poäng är just att det inte går att jämföra.

Citat:
Tror du dina subjektiva åsikter är en del av problemet eller en del av lösningen, för man har tröskat dina känslor i 30+ år nu, och gapet mellan män och kvinnor ökar, inte minskar....
Vilken lösning pratar du om?
Att återgå till forna tiders krav, ideal och begränsade möjligheter och friheter när det gäller kvinnor - som vanligt när det kommer från dig?
Citera
2021-11-01, 09:18
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, min åsikt är att kvinnor (och män) i den industrialiserade västvärlden har helt andra möjligheter idag än tidigare att identifiera och ge uttryck för att de inte mår bra. Det betyder inte att fler mår sämre, det betyder att fler kan se och uttrycka hur de mår.

Att återgå till forna tiders krav, ideal och begränsade möjligheter och friheter när det gäller kvinnor - som vanligt när det kommer från dig?
Jag tror att de flesta som uttrycker att de "mår dåligt" helt enkelt saknar meningsfyllda mål och mening i sitt liv.
De har alldeles för mycket tid att "känna efter". Eller känna igen sig i "offernarrativ" och testar var och varannan kofta de hittar.
Citera
2021-11-01, 09:24
Avstängd
Citat:

Ja, ökad egaliterism.
Paradoxen är gapet mellan män och kvinnors självskattade lycka (och självklart skillnaden i psykisk ohälsa).

Citat:

Vi behöver inte jämföra, det räcker ju med att de båda fenomenen oberonde av varandra är sant,
Varför kvinnor är olyckligare än sina bröder idag än för 50år sedan (eller för den delen valfri 10 årsperiod därimellan) är sant, både vad gäller psykisk ohälsa och lycka.

Citat:

Att kvinnor mår sämre och sämre, och att kvinnor blir mer och mer psykisk sjuka.
Har du någon lösning på det, för det har bara blivit värre med ökad egaliterism.

Citat:

Och män, du glömmer gärna att män i genomsnitt och alla tider (så länge vi fört statestik om inte annat) haft lite mindre av den varan än kvinnor. Män såväl som kvinnor påverkas av ökad egliterism.
Citera
2021-11-01, 09:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag tror att de flesta som uttrycker att de "mår dåligt" helt enkelt saknar meningsfyllda mål och mening i sitt liv.
De har alldeles för mycket tid att "känna efter". Eller känna igen sig i "offernarrativ" och testar var och varannan kofta de hittar.
Jag tror det är lite sanning i det, men framförallt att de som mår dåligt idag har andra förutsättningar att kunna uttrycka det.
Dvs de som förr mådde genuint dåligt hade inget annat val än att hålla käften och sträva på. Det fanns inte acceptans för att kvinnor mådde dåligt och inte klarade av hela eller delar av tillvaron.
Det var också ett helt annat konkret tryck från samhället - den kvinna om inte klarade av sina barn fick inte hjälp av samhället - hon förlorade barnen och möttes inte av förståelse utan snarare om hot om mentalvårdsinstitution för egen del.
Citera
2021-11-01, 09:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, ökad egaliterism.
Paradoxen är gapet mellan män och kvinnors självskattade lycka (och självklart skillnaden i psykisk ohälsa).

Vi behöver inte jämföra, det räcker ju med att de båda fenomenen oberonde av varandra är sant,
Varför kvinnor är olyckligare än sina bröder idag än för 50år sedan (eller för den delen valfri 10 årsperiod därimellan) är sant, både vad gäller psykisk ohälsa och lycka.

Att kvinnor mår sämre och sämre, och att kvinnor blir mer och mer psykisk sjuka.
Har du någon lösning på det, för det har bara blivit värre med ökad egaliterism.

Och män, du glömmer gärna att män i genomsnitt och alla tider (så länge vi fört statestik om inte annat) haft lite mindre av den varan än kvinnor. Män såväl som kvinnor påverkas av ökad egliterism.
Som sagt var - bara bakåtsträvande gegga.
Citera
2021-11-01, 09:31
Medlem
Maskotens avatar
Frågan är varför det skulle vara skillnad mellan att knulla en kvinna och en fleshlight? Jag är fortfarande oskuld och 25+ men har läst att fleshlight är så nära den äkta varan man kan komma. Det är ju inget jättespeciellt lär jag säga.
Citera
2021-11-01, 09:33
Medlem
Oops. Mybad. Postade nog länkar i andra trådar men här är lite material:

https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/pressrum/ojamn-halsa-mellan-kvinnor-och-man

där finns en rapport man kan ladda ner tex
Senast redigerad av enigmaticas 2021-11-01 kl. 09:35.
Citera
2021-11-01, 09:34
Avstängd
Citat:
Som sagt var - bara bakåtsträvande gegga.

Jo jag påpekade ju det i den första posten, att du känner mycket står ju sig rätt slätt mot den objektiva verkligheten.

Citat:
Att du inte tycker att man kan göra en jämförelse är ju synnerligen elakt och förminskande gentemot de som mår dåligt, visst att kvinnor kan utrycka sig vidrigt gentemot andra kvinnor utifrån deras bilogiska drivna status "kamp", men det här är ett växande problem, det finns inget självändamål med att det ska skrivas ut dubbelt så många( 1million+ idag) recept på antidepresiva om 5år, där lejonparten är till kvinnor.
Citera
2021-11-01, 09:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Frågan är varför det skulle vara skillnad mellan att knulla en kvinna och en fleshlight? Jag är fortfarande oskuld och 25+ men har läst att fleshlight är så nära den äkta varan man kan komma. Det är ju inget jättespeciellt lär jag säga.
Det handlar nog om känslan av närhet och interaktion med annan människa mer än det mekaniska.
Citera
2021-11-01, 09:52
Medlem
Kanske kan de Japanska sexrobotarna lösa de 6/7 bortvalda männens problem inom snar framtid.

https://sv.technocracy.news/sexrobotar-f%C3%B6rvandlar-japanska-till-en-hotad-art/?print=print

Men det är klart, läste om feminister som vill förbjuda alla sexrobotar och genomdriva lagar mot dem (!) så lyckan lär inte bli långvarig i feministsverige

https://www.expressen.se/debatt/lagstifta-mot-de-skadliga-sexrobotarna/
Citera
2021-11-01, 09:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigmaticas
Oops. Mybad. Postade nog länkar i andra trådar men här är lite material:

https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/pressrum/ojamn-halsa-mellan-kvinnor-och-man

där finns en rapport man kan ladda ner tex

Sammanlagt 86 procent av befolkningen 16–84 år skattade sitt psykiska välbefinnande som gott eller mycket gott 2020. Gott psykiskt välbefinnande var ungefär lika vanligt bland män som kvinnor, men det var fler män som svarade att de hade ett mycket gott psykiskt välbefinnande
[...]
Att uppge lätta psykiska besvär är vanligt i hela befolkningen. År 2020 var det totalt 41 procent av befolkningen 16–84 år som svarade att de har besvär av ängslan, oro eller ångest. Av dessa var det 6 procent som uppgav att besvären var svåra, resten svarade att de hade lätta besvär. Bland kvinnorna var det närmare hälften, 49 procent, som uppgav besvär av ängslan, oro eller ångest. Andelen bland männen var 33 procent.
[...]
Totalt 4 procent av befolkningen 16–84 år svarade att de fått diagnosen depression under det senaste året. Kvinnor i åldern 16–29 år svarade oftare att de fått denna diagnos jämfört med män i alla åldrar och jämfört med kvinnor i åldern 45 år eller äldre (figur 3).

I befolkningen var det 7 procent av männen och 8 procent av kvinnorna 16–84 år som bedömdes ha en allvarlig psykisk påfrestning 2020. Allvarlig psykisk påfrestning kan indikera att man har ett psykiatriskt tillstånd. Andelen var högst bland unga 16–29 år (13 procent) och lägst bland äldre 65–84 år (4 procent).

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/psykisk-halsa-och-suicidprevention/statistik-psykisk-halsa/

Den absoluta majoriteten - 86% - uppger ett gott välbefinnande.
Fler kvinnor än män har besvär -- men ungefär lika många män som kvinnor lider av allvarlig psykisk ohälsa.

När det handlar om allvarlig psykisk ohälsa så är det lika många män som kvinnor som mår så dåligt.

Det finns ett klart samband mellan socioekonomisk status/låg inkomst och psykisk ohälsa.

Summa summarum är således att nej - Sveriges kvinnor går inte runt och mår dåligt och längtar tillbaka till ofriheten och kraven från tidigare generationer.
Citera
2021-11-01, 09:55
Medlem
Bland kvinnorna var det närmare hälften, 49 procent, som uppgav besvär av ängslan, oro eller ångest. Andelen bland männen var 33 procent.

Läs också jämställdhetsmyndighetens rapport.

Senast redigerad av enigmaticas 2021-11-01 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in