2021-10-28, 20:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Givetvis. Men alla american style pizza Man fr i USA smakar bra mkt bttre n pizzor frn vriga lnder.
Jag anser man fr srskilja dom t, pga det r olika rtter med samma namn.
Men ja, de har en strre yrkesstolthet n "tukrpizzan", men ven hr finns det stllen som r riktigt bra, dock inte i det verfld som dr.

Och en Napolitansk pizza r ju sjukt god, men det r i sin tur en N strre en annan rtt n vad dessa vi har och Amerikanarna har.

Men ska frtydliga, jag sger inte emot fr en sekund att Amerikanska pizzor r mycket goda.
Det jag sger r att det finns ven prlor p andra stllen ocks.

Det jag gillar mest med Amerikanska pizzor och inte stora kedjor, det r deras yrkesstolthet och man ser det s vl p Triple D nr Hur de ker runt i landet och r p pizzerior ibland.
Och man ser hur de lgger ned sin skl i pizzan, det ser man inte s ofta med "turkpizzerian", dock med den Napolitanska har man en stor yrkesstolthet infr och lgger ned mycket arbete p gra den s fantastiskt den r i sin hrna av pizzerior.
Vet de som kt till Italien och inte vet vad en Napolitansk pizza r och frvntar sig en "turkpizza" och hur galet besvikna de blir nr de fr en spass simpel sak som den Napolitanska
Gjort Napolitansk pizza hemma i ugnen, och sure det smakar inte som deras pga ingen vedeldad ugn, men de gr gra dom bra dr med.
Och kom p ett trick som funkade vldigt bra att f till botten och sen ovansidan.
Och det r att lgga plten DIREKT i kontakt med botten p ugnen(Hgsta temperaturen ugnen kan klara lite ver 250grader fr mig.) och sen kolla s det blev en bra yta p botten, sen p med grillen p fullfart och lngst upp i ugnen.

Istllet fr diskutera detta vidare, vilka andra stora pizzor finns det i USA frutom NY, vet jag att NY har en och det r ett par omrden till som r riktigt knda fr sina pizzor ocks vet jag efter sett en del p Triple D.
Har du testat ngra av dessa?
r det inte Philadelphia som gillar ss och pommes p sina, eller var det dom som hade ton med ktt p?
Citera
2021-10-28, 20:26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Istllet fr diskutera detta vidare, vilka andra stora pizzor finns det i USA frutom NY, vet jag att NY har en och det r ett par omrden till som r riktigt knda fr sina pizzor ocks vet jag efter sett en del p Triple D.
r det inte Philadelphia som gillar ss och pommes p sina, eller var det dom som hade ton med ktt p?

New Haven-style r en knd pizzavariant.
Citera
2021-10-28, 20:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
New Haven-style r en knd pizzavariant.
Den sg jag i nn lista, de sg goda ut ocks.

Tnker p Triple D, dr hade man ett stlle som inte anvnda tomater p de flesta pizzorna, dr de hade vitlks "gegga" som tomatss.
De sg vldigt goda ut med.
Citera
2021-10-28, 21:41
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Chicago har en vldigt sregen pizza kallad deep dish pizza, liknar mer pie n pizza.
Citera
2021-10-28, 23:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Chicago har en vldigt sregen pizza kallad deep dish pizza, liknar mer pie n pizza.
Det r ofta jag hr ordet pie i diskussioner i Triple D.
Hade varit skoj och ka runt och testa alla de olika pizzorna de har i USA.
Och speciellt intresserad r jag av de som inte har tomatss, fr de knns intressanta att testa.

Men man kanske ska leta upp ngot snt recept och testa sjlv, ven om det inte blir lika bra som deras.
En hel del verkar kra p poolish av surdeg, och en del har tom flera olika ldrar p den, och en del har luktat riktigt mycket har jag sett p deras reaktioner.
Citera
2021-10-29, 00:12
Medlem
Pizza Pan r gott. Dessutom fr man mer n en stortare klarar av. Men inte kastar de det utan kommer in med en lda s att man kan ta med det till senare. Det sitter fint senare p nattkrken att ta fram resterna och ta dem kalla.
Citera
2021-10-29, 21:30
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Italiensk vedugnsbakad pizza slr allt . Bjud brudarna p "Napolitansk pizza" och ett gott glas rdvin till s fr ni ligga med dom eftert

https://th.bing.com/th/id/R.0e095d21...pid=ImgRaw&r=0

Hller med.
Dremot vet jag inte vad man skulle kalla pizzan du lnkade till. Ska det frestlla en napolitanare r den ett misslyckande.
Citera
2021-10-30, 17:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
lskar Dominos. Med extra ost och pepperoni. Lngesedan jag t dock.
Citera
2021-10-30, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Hller med.
Dremot vet jag inte vad man skulle kalla pizzan du lnkade till. Ska det frestlla en napolitanare r den ett misslyckande.

Tnkte p det ocks.
Pizzan p den bilden r ett totalt haveri.
Om den var tnkt som en napolitanare allts.
Citera
2021-10-30, 23:53
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Tnkte p det ocks.
Pizzan p den bilden r ett totalt haveri.
Om den var tnkt som en napolitanare allts.

Kan vara en romesk tunnpizza, men jag r inte den som r den.
Citera
2021-11-08, 18:45
Medlem
Vem0ths avatar
Innan 00-talet trodde alla svenskar att Amerikansk pizza var typ pizza med tjock botten. USA har flera populra pizzasorter varav bara en kr med tjock botten(Detroit).

Den primra orsaken till varfr det saknas "amerikansk" pizza r just hrdmozzarella vilket r en amerikansk grej som inte ftt fste i Europa. Den tillverkas bara i Tyskland till grovt verpris vilket inte lockar pizzerior utanfr Tyskland.

Nrmsta man kan komma till en New York-pizza r att ska upp pizzerior utan vedugn men har mozzarellapizzor sist i menyn att bestlla frsta bsta och dra bort all skittopping som inte har med amerikansk pizza att gra och drmed f en tunnbottenpizza med hrdmozzarella p.

Om bara Arla hade sett hur mycket pengar de hade ftt frn att brja tillverka hrdmozzarella till Sveriges pizzerior som numera kr analogost i allt s hade man ftt en win-win-win situation med svensk osttillverkning fr pengar, pizzerior fr billig nrproducerad ost och konsumenter fr riktig ost och inte margarin med ostsmak.
Citera
2021-11-08, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Innan 00-talet trodde alla svenskar att Amerikansk pizza var typ pizza med tjock botten. USA har flera populra pizzasorter varav bara en kr med tjock botten(Detroit).

Den primra orsaken till varfr det saknas "amerikansk" pizza r just hrdmozzarella vilket r en amerikansk grej som inte ftt fste i Europa. Den tillverkas bara i Tyskland till grovt verpris vilket inte lockar pizzerior utanfr Tyskland.

Nrmsta man kan komma till en New York-pizza r att ska upp pizzerior utan vedugn men har mozzarellapizzor sist i menyn att bestlla frsta bsta och dra bort all skittopping som inte har med amerikansk pizza att gra och drmed f en tunnbottenpizza med hrdmozzarella p.

Om bara Arla hade sett hur mycket pengar de hade ftt frn att brja tillverka hrdmozzarella till Sveriges pizzerior som numera kr analogost i allt s hade man ftt en win-win-win situation med svensk osttillverkning fr pengar, pizzerior fr billig nrproducerad ost och konsumenter fr riktig ost och inte margarin med ostsmak.

Arla tillverkar hrdmozzarella, den anvnds av mnga pizzerior.
Och den tillverkas absolut inte bara i Tyskland, varfr tror du det?
Hos restaurangleverantrer finns det hrdmozzarella frn Polen och Italien ocks.
Frrutom Arlas d.

Den frn Tyskland r dessutom inte srskilt dyr.

Var kommer dina uppgifter ifrn?
Senast redigerad av cdec 2021-11-08 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in