• 1
  • 2
2021-10-28, 10:16
Medlem
Generalanderssons avatar
Tycker faktiskt att ”the yanks” har de bästa pizzorna, även bättre än en äkta italiensk pizza. Minns jag käkade en pizza från ”Mountain’s Mike” pizzeria i Kalifornien 2014, och det är utan tvekan bästa pizzan som jag nånsin har smakat. Tror aldrig att jag har blivit besviken på en pizza i staterna, det har jag dock ofta blivit av turkpizzorna i Sverige, pizzorna i England och även pizza i Italien.

Vilka typ av pizza föredrar ni?
Citera
2021-10-28, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Tycker faktiskt att ”the yanks” har de bästa pizzorna, även bättre än en äkta italiensk pizza. Minns jag käkade en pizza från ”Mountain’s Mike” pizzeria i Kalifornien 2014, och det är utan tvekan bästa pizzan som jag nånsin har smakat. Tror aldrig att jag har blivit besviken på en pizza i staterna, det har jag dock ofta blivit av turkpizzorna i Sverige, pizzorna i England och även pizza i Italien.

Vilka typ av pizza föredrar ni?
Frågeställningen är ju totalt idiotisk... Det kan vara en enorm skillnad mellan två pizzerior som ligger i samma vägkorsning. Hur sjutton kan man säga att en nation med 350miljoner människors pizzor är bättre eller sämre än ett land med 70miljoner eller 10miljoner människors pizzor? Du har ätit en pizza på en restaurang på ett ställe i USA och därför är amerikanska pizzor bättre än alla pizzor i England?
Citera
2021-10-28, 10:33
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Amerikansk pizza är i regel riktigt dålig, nästan bara italiensk pizza är sämre.
En lagom svettig svensk turkpizza är oslagbar.
Citera
2021-10-28, 10:36
Medlem
IcyHearts avatar
Är beredd att hålla med faktiskt!

Ätit pizza i New York, nån sån klassisk amerikansk salamipizza. Tror till och med den kan ha hetat nåt med New York style. Tror att just New York är lite extra känt för goda pizzor i USA. Den var så sjukt god så man kan drömma om den än idag, fastän det var många år sedan.

Närmsta jag kommit det är en salamipizza från Four Corners, i Sverige. Men det var ändå inte riktigt lika gott.

I Italien fastnade jag tyvärr mkt på turiststråken och där finns nog inte deras ”riktiga” pizza, utan det kräver nog lite mer finlir av att söka upp deras riktiga krogar i små avsides gränder osv. Men tror de har riktigt bra pizza där med. De pizzerior jag åt på på turiststråken i Italien var inte mkt bättre än en Billy’s pizza. 😆
Citera
2021-10-28, 10:37
Medlem
Beror väl på vad du menar med amerikansk pizza. En typisk amerikansk pizza är ju Pizza Huts pan pizza. Som bara smakar bröd typ. Men det går säkert att hitta många bra italian style pizzas i USA, det är ju så stort och mycket konkurrens så att de bättre alternativen dominerar framför allt i storstäderna. Pizza verkar ju också omåttligt populärt där borta. Det jag inte förstår är att det verkar som att de oftast äter väldigt enkla pizzor typ Margherita och ibland med peperonikorv på. Svenska pizzerior har ju mycket mer variation på sina pizzor. Men också en mer varierande kvalitet. Men överlag föredrar jag klassisk "svensk pizza" om den görs bra.
Citera
2021-10-28, 10:38
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Frågeställningen är ju totalt idiotisk... Det kan vara en enorm skillnad mellan två pizzerior som ligger i samma vägkorsning. Hur sjutton kan man säga att en nation med 350miljoner människors pizzor är bättre eller sämre än ett land med 70miljoner eller 10miljoner människors pizzor? Du har ätit en pizza på en restaurang på ett ställe i USA och därför är amerikanska pizzor bättre än alla pizzor i England?
Jodå, så är det ju givetvis.

Men jag pratar bara utifrån egen erfarenhet. Och enligt mig så får man helt klart bättre pizza i USA än vad man får i antingen Sverige, England eller Italien.
Citera
2021-10-28, 10:42
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Och enligt mig så får man helt klart bättre pizza i USA än vad man får i antingen Sverige, England eller Italien.

Vilket av länderna, eller ska vi gissa?
Citera
2021-10-28, 10:52
Bannlyst
Citat:
Jodå, så är det ju givetvis.

Men jag pratar bara utifrån egen erfarenhet. Och enligt mig så får man helt klart bättre pizza i USA än vad man får i antingen Sverige, England eller Italien.
Och vad lägger du i begreppet "bättre"?

Italienarna sticker väl ut på så vis att de är väldigt patriotiska men sin pizza och det finns en klar definition för att få kalla sin pizza napoletansk.

Citat:
limited to two types of Pizza: ‘Marinara’ (tomato, oil, oregano,
and garlic) and ‘Margherita’ (tomato, oil, mozzarella or fior di latte, grated cheese and
basil)
Citat:
[/diameter of the disc should not exceed 35cm. Should be 0.25 cm in height (+/- 10%)
Citat:
wheat flour type "00"/ flour type "0": highly refined flour which has been
milled to standard “00” (doppio zero). The flour has an almost talcum-powder
like appearance, white, fine and is completely free of bran or germ.
A small amount of wheat flour type "1" is allowed to be added providing the
percentage ranges from 5 to 20%
Citat:
Direct dough method
• Start with water when preparing
• Never add fat or sugar to the dough
I Sverige, så är det araber som bakar alla pizzor, så ugnarna säljs fram och tillbaka på blocket och recepten går från bror till kusin. Man ger svensken vad svensken vill ha. Vill suedi ha pommes, bea och grillkrydda på, så ge honom det. Det finns ingen kärlek, utan vi utfodras som grisar med de billigaste råvarorna.
Senast redigerad av eugodlbrnujn 2021-10-28 kl. 10:55.
Citera
2021-10-28, 10:55
Medlem
De har ju jämt den där jäkla korven på, blä! Annars är den väl god, men det kan ju svensk och italiensk pizza också vara.

Fast jag kan nog inte påstå att jag ätit så många amerikanska eller italienska pizzor att jag har en bra översikt över det genomsnittliga utbudet i länderna...
Citera
2021-10-28, 11:21
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Och vad lägger du i begreppet "bättre"?

Italienarna sticker väl ut på så vis att de är väldigt patriotiska men sin pizza och det finns en klar definition för att få kalla sin pizza napoletansk.

I Sverige, så är det araber som bakar alla pizzor, så ugnarna säljs fram och tillbaka på blocket och recepten går från bror till kusin. Man ger svensken vad svensken vill ha. Vill suedi ha pommes, bea och grillkrydda på, så ge honom det. Det finns ingen kärlek, utan vi utfodras som grisar med de billigaste råvarorna.
Det är det faktiskt svårt att sticka fingret på. Amerikansk pizza måste upplevas

Men den mjukheten som man får på pizzan i USA är oslagbar, dessutom så märkts det tydligt att råvarorna är av bättre kvalitet.

De ”amerikanska” pizzorna som finns här i Sverige är inte ens jämförbar med en äkta amerikansk pizza.
Citera
2021-10-28, 11:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Det är det faktiskt svårt att sticka fingret på. Amerikansk pizza måste upplevas

Men den mjukheten som man får på pizzan i USA är oslagbar, dessutom så märkts det tydligt att råvarorna är av bättre kvalitet.

De ”amerikanska” pizzorna som finns här i Sverige är inte ens jämförbar med en äkta amerikansk pizza.
Har käkat på lombardis i New York. Där snackar vi pizzor.
Citera
2021-10-28, 11:37
Medlem
KingHisss avatar
Dominoes
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto