• 2
  • 3
2021-10-31, 00:04
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Bucketshop - dynamisk delta hedging av market maker - sker det också via VWAP eller kör de oavsett vad priset är för att hålla sig delta-neutrala?

Antar att MM skiter i VWAP - eller ?

Beror på hur och när du hedgar. Vissa produkters settlement price sker via ett par minuter/sekunders vwap, så det är inte ovanligt att hedga genom att handla vwap under det tidsfönstret så att du får ett pris så nära settlement price som möjligt. Men att hedga till delta genom en längre vwap (typ över hela dagen som en pensionsfond kanske gör ifall dom ska in i en aktie) blir ju lite knepigt i och med att du vet ju ditt delta på din option just nu, ifall underliggande rör sig kraftigt under dagen kommer du ju ha ett lite annat delta på din option så vill du vara helt hedgad kommer du ju ändå behöva justera i slutet av dagen.

Att använda sig av vwap handlar i slutändan bara om att handla en större position och försöka minimera din påverkan på priset.
Citera
2021-10-31, 06:41
Medlem
Citat:
Fattar - vet du vart man kan få tag i historisk VWAP data?

Vadå historisk VWAP är ju bara en formel från prisdata och volym så krävs bara du har den så kan du skapa VWAP.
Citera
2021-10-31, 09:26
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vadå historisk VWAP är ju bara en formel från prisdata och volym så krävs bara du har den så kan du skapa VWAP.

Yes, inser det nu.

Av någon anledning kan jag dock inte exakt replikera VWAP för Nasdaq100 i TradingView gentemot IG.
https://www.tradingview.com/chart/?s...LLING%3ANASDAQ

15718.5 är sista VWAP för Nasdaq100 i TradingView (continous contract)
15732 är sista VWAP för Nasdaq100 i IG (cash-contract).

Tradingview har jag ett continous contract på Nasdaq100 medan IGmarkets erbjuder ett cash-kontrakt som följer det riktiga Nasdaq100 indexet.

Vilken VWAP ska man använda, på cash-kontraktet eller på terminen av Nasdaq100?
Vad använder instituten?

Hur kan VWAP skilja sig som det gör beroende på vilken CFD för Nasdaq100 jag väljer i tradingview?
Är det för att mäklarna har olika mycket volym på sina plattformar?

Hur kommer jag runt detta?
Citera
2021-10-31, 09:35
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
VWAP-bands finns också, där man kan välja hur många bands man vill ha.
Är då 1 band = 1 STD, 2 band = 2 STD, 3 band = 3 STD etc?
Citera
2021-10-31, 09:51
Medlem
Citat:
Yes, inser det nu.

Av någon anledning kan jag dock inte exakt replikera VWAP för Nasdaq100 i TradingView gentemot IG.

15718.5 är sista VWAP för Nasdaq100 i TradingView (continous contract)
15732 är sista VWAP för Nasdaq100 i IG (cash-contract).

Tradingview har jag ett continous contract på Nasdaq100 medan IGmarkets erbjuder ett cash-kontrakt som följer det riktiga Nasdaq100 indexet.

Vilken VWAP ska man använda, på cash-kontraktet eller på terminen av Nasdaq100?
Vad använder instituten?

Hur kan VWAP skilja sig som det gör beroende på vilken CFD för Nasdaq100 jag väljer i tradingview?
Är det för att mäklarna har olika mycket volym på sina plattformar?

Hur kommer jag runt detta?

Av flera orsaker, första är CFD brokers inte ger en äkta orderbook i bästa fall endast sin lokala volym. Sedan finns inget cash / spot i verkligheten så varje CFD broker skapar detta själva baserad på egen beräkning oftast efter terminerna.

Sedan brokers server time, så vilken tid som är första handel och sista handel skiljer sig beroende broker och deras server time. Så när dom kör GMT+3 får du 6 dagar på en vecka i graf. För blir 1h början av lördagen med i graf. Vissa broker erbjuder även inte 24/5 handel även. Så när antal dagar, timmar data skiljer och startar och slutar olika blir självklart annat resultat.

Enda korrekta är handla terminerna och använda fulla marknadens orderbok och inte någon CFD brokers orderbook. Bara betala så kan du få tillgång till korrekt data.
Citera
2021-10-31, 10:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Av flera orsaker, första är CFD brokers inte ger en äkta orderbook i bästa fall endast sin lokala volym. Sedan finns inget cash / spot i verkligheten så varje CFD broker skapar detta själva baserad på egen beräkning oftast efter terminerna.

Sedan brokers server time, så vilken tid som är första handel och sista handel skiljer sig beroende broker och deras server time. Så när dom kör GMT+3 får du 6 dagar på en vecka i graf. För blir 1h början av lördagen med i graf. Vissa broker erbjuder även inte 24/5 handel även. Så när antal dagar, timmar data skiljer och startar och slutar olika blir självklart annat resultat.

Enda korrekta är handla terminerna och använda fulla marknadens orderbok och inte någon CFD brokers orderbook. Bara betala så kan du få tillgång till korrekt data.

Institutionella investerare kör alltså VWAP enbart på de äkta terminerna?
Det är ingen som kör på "riktiga" Nasdaq - dvs cash-kontrakt?

IGmarkets har äkta terminer också på Nasdaq100, men menar du att även volymen på de äkta terminerna är lokal volym från IGmarkets och inte från börsen terminerna handlas på ?

Jag tog NQ1! i TradingView (se länk ovan) som ska vara terminskontraktet för front-month, och jämförde det med IGmarkets Nasdaq100 termin för December - volymerna verkar stämma?

VWAP på TradingView är 15718.5 och IGmarkets är då 15718,44790.

Avrundar TradingView uppåt - verkar som att den bara visar i inkrement av 0,25 medan IGmarkets VWAP är exakta siffror.

Då bör väl allt stämma egentligen?

EDIT: Körde samma tidszon som mäklaren i Australien i TradingView.
Citera
2021-10-31, 10:52
Medlem
Citat:
Institutionella investerare kör alltså VWAP enbart på de äkta terminerna?
Det är ingen som kör på "riktiga" Nasdaq - dvs cash-kontrakt?

IGmarkets har äkta terminer också på Nasdaq100, men menar du att även volymen på de äkta terminerna är lokal volym från IGmarkets och inte från börsen terminerna handlas på ?

Jag tog NQ1! i TradingView (se länk ovan) som ska vara terminskontraktet för front-month, och jämförde det med IGmarkets Nasdaq100 termin för December - volymerna verkar stämma?

VWAP på TradingView är 15718.5 och IGmarkets är då 15718,44790.

Avrundar TradingView uppåt - verkar som att den bara visar i inkrement av 0,25 medan IGmarkets VWAP är exakta siffror.

Då bör väl allt stämma egentligen?

EDIT: Körde samma tidszon som mäklaren i Australien i TradingView.

Bara retail tradar CFD, riktiga marknaden är terminerna. Förutom FX, guld och silver som handlas som SPOT även om finns terminer för även det.

Nej IG terminer är CFD endast och dom lägger på egen spread. Så du ser inte äkta marknaden orderbook där. Vet inte var TW får sin data ifrån så.

Fortfarande jag ser VWAP som något helt värdelöst som trader. Du vet fortfarande vilka tider marknaden har låga volymer och du vet kommer handlas upp i rörelse när volymer börjar komma in. Och när man har riktiga orderbok kan man göra riktiga seriösa modeller av betydligt mer värde än VWAP visar.
Citera
2021-10-31, 10:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Bara retail tradar CFD, riktiga marknaden är terminerna. Förutom FX, guld och silver som handlas som SPOT även om finns terminer för även det.

Nej IG terminer är CFD endast och dom lägger på egen spread. Så du ser inte äkta marknaden orderbook där. Vet inte var TW får sin data ifrån så.

Fortfarande jag ser VWAP som något helt värdelöst som trader. Du vet fortfarande vilka tider marknaden har låga volymer och du vet kommer handlas upp i rörelse när volymer börjar komma in. Och när man har riktiga orderbok kan man göra riktiga seriösa modeller av betydligt mer värde än VWAP visar.

https://imgur.com/a/q7MksCL

Här kan man välja mellan cash-kontraktet, som jag antar är CFDn, och de äkta terminerna.
Annars skulle ju inte volymerna stämma överens mellan TradingView och IG-terminerna för Nasdaq100?

Talar du om L2?
Citera
2021-10-31, 11:39
Medlem
Citat:
https://imgur.com/a/q7MksCL

Här kan man välja mellan cash-kontraktet, som jag antar är CFDn, och de äkta terminerna.
Annars skulle ju inte volymerna stämma överens mellan TradingView och IG-terminerna för Nasdaq100?

Talar du om L2?

TW visar termin ja, men gissar är med 15 min fördröjning möjligen och är inte fulla L2 orderbook lär bara vara top. Men tveksamt om skulle ge större avvikelse i VWAP oavsett.
Citera
2021-10-31, 11:44
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
TW visar termin ja, men gissar är med 15 min fördröjning möjligen och är inte fulla L2 orderbook lär bara vara top. Men tveksamt om skulle ge större avvikelse i VWAP oavsett.

Ja, så då stämmer det överens egentligen mellan terminerna i TW och IGmarkets terminer då volymerna stämmer överens?

Orderboken är väl en helt annan diskussion - men av ren kuriosa, vad för mer avancerade modeller talar du om?

Ser också att MVWAP också finns, är det användbart?
Bucketshop?
Citera
2021-10-31, 11:54
Medlem
Citat:
Ja, så då stämmer det överens egentligen mellan terminerna i TW och IGmarkets terminer då volymerna stämmer överens?

Orderboken är väl en helt annan diskussion - men av ren kuriosa, vad för mer avancerade modeller talar du om?

Ser också att MVWAP också finns, är det användbart?
Bucketshop?

Ingen aning då jag inte använder VWAP och använder även inte TW för den delen heller.

Kör Quantower och betalar för separata dataflöden. När du har fulla orderbook kan du direkt se vilka nivå likvidet finns på och när det kommer in avvikelser i volym från robotar etc. Samt hur många gånger en nivå testas och nivå av likviditet där.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in