Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Ja, tror att det är standard överallt. Sorry men har inte möjlighet att kolla på en video just nu, aldrig hört talas om tredje ” steps ” men ifall du förklarar sammanhanget kanske det ljusnar?
Jag vet inte så mycket om FX, men antar att det finns tillräckligt många venues för att handla spot FX på för att det ska funka att köra en vwap utan några konstigheter.
Anledningen att volymprofilerna ser ut som dom gör beror på att det är då folk vill handla. Just runt öppning så har du alla ordrar som folk över natten kommit på att dom vill köpa/sälja. Ifall terminerna eller börsen i andra länder har rört sig mycket över natten så kommer man rimligtvis vilja justera sina positioner, det sker i stor utsträckning så fort börsen öppnar. Anledningen till att det är mycket volym mot stängning är delvis för att de flesta fonder beräknar sina NAV vid slutet av dagen. Ifall du exempelvis är en indexfond vill du ofta exekvera så att du får ett pris så nära stängningspriset som möjligt (ifall det nu är ditt mål).
Sen blir ju faktumet att folk använder sig av vwap algos lite av en självuppfyllande profetia. Ifall alla försöker matcha vwap över hela dagen, så kommer ju alla handla mycket i början av dagen och i slutet av dagen (eftersom det är så volymprofilen ser ut). Det i sin tur bidrar ju till att mer volym handlas under dom perioderna.
I mina yngre dagar körde jag mycket teknisk analys med 0 koll på makro/fundamenta, och brände således mycket pengar på det. Nu kör jag enbart makro/fundamenta men har blivit förvånad över hur väl VWAP fungerar.
Fick en enorm uppenbarelse när jag tittat på det och försöker nu inkorporera det i min dagliga handel för att tima entries, för intradagshandel verkar detta vara ett guldvärt verktyg - likaså för FX.
Rörande volymprofilerna.
Hur ser det ut i NASDAQ100/SP500 terminer t.ex när Europa är vaket och USA sover?
Handlar Europeiska banker på morgonen också eller väntar de tills USA vaknat och börjar handla?
Blir väl rätt tight då egentligen om det är 9-17 i Europa och USA öppnar på eftermiddagen?
Hur blir det t.ex när Australien/Asien öppnar först på Söndagen, börjar de själva direkt att handla oavsett om USA/Europa är öppet, trots att volymerna är mycket mindre då?
Kommer VWAP/TWAP alltid finnas tror du?
Ska kolla igenom steps och se om det är något jag kan förklara mer ingående