2021-10-27, 07:14
Medlem
Callebiltes avatar
https://www.expressen.se/nyheter/kri...-einars-latar/

Expressens Victor Malm har skrivit att kulturjournalistiken har misslyckats med sin bevakning av den svenska gangsterrappen:

”Jag och andra har fastnat i ett trivialt försvar av den här musiken, tränade som kritiker är i att hålla hårt på den estetiska princip som säger att distinkta sfärer ska förbli separata: domen över en upphovsperson kan aldrig bli ett omdöme om ett konstnärligt verk. Den linjen är inte fel att insistera på, men att stanna där duger inte.”

Så hur var det med Ultima Thule?
Jag vill minnas att de pratade med några skinheads som uppskattade deras musik och dagen efter dödas de helt. Men det är klart, det är väl värre att sjunga hyllningssånger om sitt land och ha polare med rakat huvud än att sjunga om mord och att döda snutar och glorifiera knark och sedan råna, kniva och skjuta folk på fritiden...

Ja men tänk på de stackars Somalierna som kan ta illa vid sig av Ultima Thules texter... Jaha tänk på oss andra som tar illa vid oss av att höra att det är coolt o knarka o mörda folk...

Sådant hyckleri så man mår illa.
Citera
2021-10-27, 07:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
https://www.expressen.se/nyheter/kri...-einars-latar/

Expressens Victor Malm har skrivit att kulturjournalistiken har misslyckats med sin bevakning av den svenska gangsterrappen:

”Jag och andra har fastnat i ett trivialt försvar av den här musiken, tränade som kritiker är i att hålla hårt på den estetiska princip som säger att distinkta sfärer ska förbli separata: domen över en upphovsperson kan aldrig bli ett omdöme om ett konstnärligt verk. Den linjen är inte fel att insistera på, men att stanna där duger inte.”

Så hur var det med Ultima Thule?
Jag vill minnas att de pratade med några skinheads som uppskattade deras musik och dagen efter dödas de helt. Men det är klart, det är väl värre att sjunga hyllningssånger om sitt land och ha polare med rakat huvud än att sjunga om mord och att döda snutar och glorifiera knark och sedan råna, kniva och skjuta folk på fritiden...

Ja men tänk på de stackars Somalierna som kan ta illa vid sig av Ultima Thules texter... Jaha tänk på oss andra som tar illa vid oss av att höra att det är coolt o knarka o mörda folk...

Sådant hyckleri så man mår illa.

Ulrika Thule är väl ändå det sämsta jävla skitexemplet du kan komma dragandes med?

Vad sålde de som mest när de var i ropet? 300 plattor?

Nä, ta en sån som Eddie Meduza istället. Där kan vi snacka dubbla måttstockar.

I ”ring så spelar vi” drog dom ner ljudet för att inte piplet skulle drabbas av de värsta meningarna. Som inte är nåt att fästa sig vid om man jämför med dagens rap-lyrik.
Citera
2021-10-27, 07:23
Medlem
kajus333s avatar
Alltihop är väl eg Mats Nileskärs fel, eller? Han hypade alltihop. Så följde rasket efter. Eftersom Mats var så hemma i NY.
Citera
2021-10-27, 13:10
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Ulrika Thule är väl ändå det sämsta jävla skitexemplet du kan komma dragandes med?

Vad sålde de som mest när de var i ropet? 300 plattor?

Nä, ta en sån som Eddie Meduza istället. Där kan vi snacka dubbla måttstockar.

I ”ring så spelar vi” drog dom ner ljudet för att inte piplet skulle drabbas av de värsta meningarna. Som inte är nåt att fästa sig vid om man jämför med dagens rap-lyrik.

Ultima Thule sålde guld, över 50 000 av "För fäderneslandet" och det var ganska stort att få en guldskiva på den tiden vill jag minnas. Numera är det lyssningar på Spotify som räknas (åtminstone räknas mest).

Men som jag skrev i en annan tråd, på SR/SVT går det finfint att skilja mellan verk och person om man bestämt sig för att det går bra i just det specifika fallet. Ytterst selektivt med andra ord.
Citera
2021-10-27, 22:46
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Medier och journalistik
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem