• 5
  • 6
2021-10-29, 08:12
Medlem
Takpapps avatar
Ursäkta, men vad har denna trådstart i Privatekonomi att göra? TS har ångest för att betala räkningar, men inte ett ord om vilken ekonomisk fråga som eventuellt har med detta att göra. Hänn kanske bara lider av Ruwaida-syndromet. Gå i terapi!

Svar på TS fråga hur vi andra gör: Betalar! Sen är det gjort.
Citera
2021-10-29, 08:24
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Jag känner mig helt handlingsförlamat och kan bara stirra rakt fram in i väggen..Orkar inte ta tag i skiten.. Hur gör ni normala som aldrig känner ångest över räkningar eller internetbanken?

Detta kommer säkert att låta jättekonstigt.

Jag har egentligen aldrig haft problem med pengar så, men alltid haft en ångest över det ändå. Det var några år när barnen var små och vi ville flytta till hus och dåvarande sambon nuvarande maken sålt en lägenhet med förlust som jag kämpade med att budgetera och få ordning på vår ekonomi. Då var ångesten som högst.

Jag började då tänka att den inte skulle bestämma och bara såg till att inte förhala det utan göra det direkt när ångesten började komma.

Så nu får jag inte så mycket ångest över det, och om den kommer, vilket den gör för ångest är ju inte logisk, så tänker jag jaha, där var du igen gamle vän, men du ska inte bestämma över mig.
Citera
2021-10-29, 08:40
Medlem
neuron-drones avatar
Har tillräckligt med pengar men ändå problem med räkningar. När jag mår OK blir de betalda ganska direkt jag får in pensionen. Dvs autogiro funkar inte så bra för mig för jag vill veta vad jag har efter räkningarna den 18:e helst. Har småräkningar på autogiro men inte hyran som är den största utgiften. Vill inte den ska vänta, för då vet jag inte vad jag har kvar.

Vanligtvis inga problem. Men vid sämre psykisk eller fysisk hälsa brakar allt samman, jag vet knappt hur man gör saker, det blir komplicerat och jag blir trött bara jag tänker på det. En enkel sak som att gå in på internetbanken blir som att spela ett komplicerat schackparti.

Har samma problem med att städa och diska, men där straffas man ju inte om man ligger efter. Med räkningar är det läskigt. Småsaker är väldigt svåra och komplierade om man gått sönder i skallen.
Citera
2021-10-29, 08:42
Medlem
Även jag har ångest inför räkningarna, trots att jag och min familj har det gott ställt och inte behöver oroa oss för ekonomin. Jag skjuter fram betalandet tills sista stund varje gång. Klassisk prokrastinering. Jag förstår inte alls varför egentligen, men jag har väl något fel i skallen som egentligen borde bearbetas.
Citera
2021-10-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Bra idé! Många vill nog fly härifrån. Men ge gärna då även mer konkreta tips på hur man kan försörja sig på ett bra sätt i olika bra andra länder. Så att många fler kan få fly undan och få mindre ångest över räkningarna här.

(Tror den ångesten man känner över räkningar här, är pga de höga skatterna och levnadskostnaderna osv osv).

Min kund låter sina anställda (inte vi konsulter) jobba remote från utlandet. Vi har en i Palma och en i Sydafrika. Enda kravet är att tidszonerna ska fungera.

Leta efter en sådan arbetsgivare
Citera
2021-10-30, 13:27
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Min kund låter sina anställda (inte vi konsulter) jobba remote från utlandet. Vi har en i Palma och en i Sydafrika. Enda kravet är att tidszonerna ska fungera.

Leta efter en sådan arbetsgivare

Ja dessvärre har jag ett jobb i en bransch som endast ibland/delvis gör att man kan arbeta hemma. Mkt av jobbet måste göras på plats. Kan inte riktigt outa vad det är. Men ja, skulle man kunna hitta en snarlik bransch som gör att man kan arbeta på distans så absolut, då skulle jag verkligen överväga det.
Citera
2021-10-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ja dessvärre har jag ett jobb i en bransch som endast ibland/delvis gör att man kan arbeta hemma. Mkt av jobbet måste göras på plats. Kan inte riktigt outa vad det är. Men ja, skulle man kunna hitta en snarlik bransch som gör att man kan arbeta på distans så absolut, då skulle jag verkligen överväga det.

Räkningar måste man dock betala i hela världen.
Vad som ger mig ångest är 66 procent marginalskatt och vad fan får jag?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in