Citat:
Ursprungligen postat av
Hepsibal
Det är väldigt svårt att ge råd då alla reagerar helt olika på mediciner. Jag t.ex får sällan några biverkningar av medicin och ytterst sällan utsättningssymptom (jag är lyckligt lottad). Kan hända att det var mitt schema du hittade när du hittade uttrappningsschemat på Flashback.
Om du står på 10 mg stesolid om dagen nu så skulle du troligen kunna sluta rakt av. Men det kommer säkert vara jobbigt, för vissa är det svinjobbigt, andra känner inte av det. Men du kan ju också minska med hjälp av sjukvården.
För mig funkar inte antihistaminer men det funkar för många människor eftersom att många blir väldigt trötta av dessa. Men det är också väldigt individuellt. Det är def värt att testa.
Att undvika alkohol är en självklarhet. Det är bara att sätta ett litet plåster på ett brutet ben. I min erfarenhet så lindrar det för stunden men när alkoholen går ur kroppen kommer ångesten tillbaka men med större kraft.
Att undvika koffein kan vara en idé. Vissa får lite hjärtklappning av koffein vilket kan påminna om ångestkänslor och då kanske kroppen kör igång varningssystemen trots att det inte är någon fara.
Gällande psykakuten. Om du inte orkar åka dit så kan man alltid ringa till psykakuten och prata med dem. De kan då råda dig hur du ska göra. Gissar att de många gånger säger åt en att komma in men det kan vara lättare att åka dit om de redan har sagt att de tycker att du ska komma in. Sen tycker jag att du ska ta folks berättelser om psyk med en nypa salt. Det är väldigt olika beroende var du bor och vilken psykiatrimottagning du tillhör. Jag har nästan bara positiva upplevelser men jag vet ju folk som har tyckt att det var fruktansvärt och jag har läst folks berättelser. Men jag tror att man måste uppleva det själv och inte lyssna så mycket på andra. Jag har alltid blivit hjälpt i alla fall.
Tycker att det är bra att du tog hjälp tidigt. Lycka till.
Tack för svaret, det kan ha vart ditt schema ja, hade funkat säkert om ja hade förberett mig bättre inför det. Men nu har jag iaf förberett så mkt jag kan.
Finns det nån sorts ”allmän vedertagen sanning” om hur länge jag kommer ha abstinensbesvär efter jag nollat, jag har läst att de sägs att 1 månad akut abstinens per år man tagit benso. Går det att översätta i månader och veckor typ Som i mitt fal tagit benso 3,5 månad då kommer akut abstinens vara cirka 2 veckor eller liknande? Antar att de beror på hur stor dos man tagit samt hur man trappar ned ochså.
Ingen vet ju exakta svaret såklart. Men skulle va skönt å veta ungefär vad man ska förvänta sig. man måste bara ta sig igenom det hur som.
Jag skulle säkert kunna sluta nu på 10mg men eftersom ja redan sökt i öppenvård så känns de som de lika bra å fullfölja det den vägen.
Just nu känns det bättre psykiskt än för några dagar sen, men ska ja åka in akut så e det isåfall om hjärtat börjar rusa eller nått sånt. Å då e det väl vanliga akuten man åker till? Får väl fråga doktorn i veckan.
Sånt här skit man går å nojar för. å ep å delirium verkar inte vara någon risk för mig iaf. Enligt folk här i tråden så ska de va lugnt. De drabbar folk som tagit längre tid å högre dos och inte väljer trappa ned utan kör CT.
Ja kan skriva hur mkt som helst.
Tack för din info
Ha en trevlig kväll! ni som läser
Mvh