2021-10-26, 12:32
Medlem
Tänkte köpa BR och ser över vart jag kan få bäst bolån. BR kommer ligga på ca 4.5M och har ca 2M att lägga, så lånet kommer hamna under 60% belåning.

Ser att Stabelo har billigast bolån, men man måste ha ett befintligt bolån man flyttar över. Är det möjligt att ta bolån rörligt genom valfri bank, och sedan direkt när bostaden är köpt kontakta Stabelo för att flytta över lånet? Någon som kan en bra strategi här för att spara pengar?

mvh
Citera
2021-10-26, 12:50
Medlem
lemmelns avatar
Du borde nog definiera vad som gör ett bolån bra, för att få ett svar som passar på frågan om vilket som är bäst.

Exempelvis tycker jag personligen att det bästa lånet är ett som är bundet över exakt så lång tid jag beräknar det tar mig att betala av det. Räntan får så klart gärna vara låg, men det är inte prioritet för mig, eftersom den posten blir ganska låg då jag betalar av mitt lån på bara några år. På så vis kan jag planera min övriga ekonomi utan att det går åt pipan när räntorna rör sig.

Men enligt dig kanske det bara är den för närvarande absolut lägsta obundna räntesatsen som gör det bäst? Eller den kreditinstitution som över tid brukar ha justast obundna räntesats?

Du borde även berätta mer om din ekonomiska situation, vilken relation du har med din nuvarande bank, hur säker du är med din inkomst, hur du ser på framtiden, osv.

Bäst är inte objektivt.
Citera
2021-10-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMaister
Tänkte köpa BR och ser över vart jag kan få bäst bolån. BR kommer ligga på ca 4.5M och har ca 2M att lägga, så lånet kommer hamna under 60% belåning.

Ser att Stabelo har billigast bolån, men man måste ha ett befintligt bolån man flyttar över. Är det möjligt att ta bolån rörligt genom valfri bank, och sedan direkt när bostaden är köpt kontakta Stabelo för att flytta över lånet? Någon som kan en bra strategi här för att spara pengar?

mvh

Jag vet inte varför Stabelo inte tar nya bolån, kanske för att de bara vill ha de enkla, snabba processerna och slippa arbete med lånelöfte och köpeprocess. Det diskuteras en del en denna tråd, men i princip kan du få lånelöfte från vilken bank som helst, välja rörlig ränta och vid tillträdesdagen kontakta Stabelo för att påbörja flytten.

https://rikatillsammans.se/forum/t/h...a-kop/22123/15
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in