• 1
  • 2
2021-10-25, 11:55
Medlem
Jag har som mål att gå i pension senast vid 55 års ålder (är 40 år idag). Målet är ganska väl förberett. Jag har dels låga utgifter, dels i nuläget cirka 4,5 miljoner kronor investerat, och sparar ca 10000 kr/månad.

Jag har ut ca 26000 kr idag och sparar 10, så jag är van att spendera ca 16000 kr. Jag vill gärna kunna ta ut ca 20000 kr/månad efter skatt under min pension (det kostar nog lite mer att vara pensionär än att lönearbeta, något ska man ju hitta på om dagarna och det är inte gratis att göra saker)

Hur hade ni gjort? Jag funderar på om man skulle kunna göra något så fult som att faktiskt utnyttja A-kassan och inkomstförsäkringen första året. 300 dagar är väl max men hur länge kan man köra på detta innan det blir "obekvämt"?
Citera
2021-10-25, 11:59
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Jag har som mål att gå i pension senast vid 55 års ålder (är 40 år idag). Målet är ganska väl förberett. Jag har dels låga utgifter, dels i nuläget cirka 4,5 miljoner kronor investerat, och sparar ca 10000 kr/månad.

Jag har ut ca 26000 kr idag och sparar 10, så jag är van att spendera ca 16000 kr. Jag vill gärna kunna ta ut ca 20000 kr/månad efter skatt under min pension (det kostar nog lite mer att vara pensionär än att lönearbeta, något ska man ju hitta på om dagarna och det är inte gratis att göra saker)

Hur hade ni gjort? Jag funderar på om man skulle kunna göra något så fult som att faktiskt utnyttja A-kassan och inkomstförsäkringen första året. 300 dagar är väl max men hur länge kan man köra på detta innan det blir "obekvämt"?

Tillfälligtvis så är 55 års ålder exakt den åldern då man får plocka ut sin tjänstepension (under 5,10 eller 15 år)
Citera
2021-10-25, 12:16
Medlem
Room531s avatar
Lite mark och plantera matskog eller ha plantage med stor blandning av matväxter på kan underlätta kostnader med.

https://www.youtube.com/results?sp=m...y=permaculture

Sen finns det helt självförsörjande byggnader man kan bygga överflöd av. Vissa bygger dessa byggnader av över 50% skräp haha.. https://www.youtube.com/results?sp=m...uery=Earthship vilket man såklart inte behöver göra.

Du verkar redan ha det gott ställt, men odling som i princip sköter sig självt förutom lite skörd och klippande, som ett bra backup eller extra lyx av färsk frukt kan ju vara bra .
Senast redigerad av Room531 2021-10-25 kl. 12:57.
Citera
2021-10-25, 12:19
Medlem
Jon.Holmss avatar
Med den fina ekonomin, TS, så kan du säkert sluta jobba vid 55. Wow, mångmiljonär redan vid 40? Bara att säga grattis!
Citera
2021-10-25, 12:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

På de 4,5 miljonerna du har idag kan du plocka ut 20000kr/mån i drygt 18 år. Sen kommer ju din pension in och puffar upp lönen också.
Jag har svårt att tänka mig att din ekonomi kommer ligga helt still under dessa år och tills du går i pension så kommer du säkerligen ha några miljoner till.
Så vad är problemet?

Att ha massa pengar som barn och barnbarn ska ärva är bara skit. Vill de ha pengar så ser de till att spara och jobba själva. De får väl ändå plocka åt sig dina saker och sälja på blocket eller nåt.

Lev och njut av livet, det kommer bli bra.
Citera
2021-10-25, 12:42
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Med den fina ekonomin, TS, så kan du säkert sluta jobba vid 55. Wow, mångmiljonär redan vid 40? Bara att säga grattis!

Instämmer där, jag skulle nog också gå i pension om jag var i TS situation.
Citera
2021-10-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms

Nu skojar du... är du så imponerad?

Ja, han är över genomsnittet. Men snälla nån, vad har vissa av er för mål egentligen?
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-25 kl. 13:27.
Citera
2021-10-25, 13:26
Medlem
Tack för alla svar, ja det är ju ett bra utgångsläge jag har naturligtvis men hur hade ni gjort? Hade ni försökt er på att köra lite A-kassa ett tag för att dels få tillbaka alla premier man betalat in under alla år eller tycker ni att det är lite svinigt att göra så?
Citera
2021-10-25, 13:28
Medlem
Citat:
Tack för alla svar, ja det är ju ett bra utgångsläge jag har naturligtvis men hur hade ni gjort? Hade ni försökt er på att köra lite A-kassa ett tag för att dels få tillbaka alla premier man betalat in under alla år eller tycker ni att det är lite svinigt att göra så?

Jag tycker det är svinigt. Men du gör väl som du vill. Du ligger väldigt bra till.
Citera
2021-10-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
På de 4,5 miljonerna du har idag kan du plocka ut 20000kr/mån i drygt 18 år. Sen kommer ju din pension in och puffar upp lönen också.
Jag har svårt att tänka mig att din ekonomi kommer ligga helt still under dessa år och tills du går i pension så kommer du säkerligen ha några miljoner till.
Så vad är problemet?

Att ha massa pengar som barn och barnbarn ska ärva är bara skit. Vill de ha pengar så ser de till att spara och jobba själva. De får väl ändå plocka åt sig dina saker och sälja på blocket eller nåt.

Lev och njut av livet, det kommer bli bra.

Man behöver bara följa en löjligt enkel princip för att barnen och barnbarnen ska få ärva och bli ekonomiskt fria (förhoppningsvis): ''Never spend the principal, only the interest''.

Man ska ju inte ta av investeringen, utan bara skörda guldfrukterna så att säga.

Inte svårare än så.
Citera
2021-10-25, 13:30
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Nu skojar du... är du så imponerad?

Ja, han är över genomsnittet. Men snälla nån, vad har vissa av er för mål egentligen?

Jaså? Editerade du bort att du kommer att ha 10miljoner vid hans ålder.
Vad har du för mål egentligen?
Sådana summor finns det 16 åringar som har!

Samma idiotiska logik, ingen blir imponerad av en översittare
Citera
2021-10-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jaså? Editerade du bort att du kommer att ha 10miljoner vid hans ålder.
Vad har du för mål egentligen?
Sådana summor finns det 16 åringar som har!

Samma idiotiska logik, ingen blir imponerad av en översittare

Jag tog bort det för att jag insåg att det var lite kaxigt/onödigt skrivet. Kan man inte ändra sig? Är du felfri och gör aldrig misstag?

Det var ju han som replikerade på TS som tyckte det var mycket.

Det är inget logiskt argument så på vilket sätt förväntar du dig logik? Jag uttryckte enbart min åsikt som utgörs av att jag blev förbluffad över att vissa har så låga tankar om sig själva (dåligt ekonomiskt självförtroende).

Ja, det finns 16-åringar som har 10 mille. Det är väl bara bra om det går bra för dem, eller?

10 var ett minimum som jag skrev.

Att du skulle vara någon rik knös stämmer inte, för då hade du inte blivit så provocerad av mitt harmlösa inlägg. Varför replikerar du ens på sådant som inte avser dig? Märkligt.

Jag är ingen översittare.

Tror du jag blir sur över att andra gör bättre ifrån sig än mig ekonomiskt ? Nej, för jag är ingen osäker person, jag blir inspirerad.

Låter som du bär jantehatten. Jantelagen vettu, inte det charmigaste sättet att leva på.
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-25 kl. 13:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in