• 1
  • 2
2021-10-25, 10:00
Medlem
Har fått för mig att man ofta kopplar ihop lönerna och inflationen men vad händer om lönerna inte hänger med och vi skulle få någon form av hyperinflation?
Då kan man väl inte luta sig tillbaka och låta inflationen fixa bolånet som man ju hört att det varit tidigare?
Det går väl rent åt skogen för allt och alla eller?
Citera
2021-10-25, 10:02
Medlem
Du får skilja på nominell och reala löneförhöjningen.
Citera
2021-10-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du får skilja på nominell och reala löneförhöjningen.

Utveckla gärna!? Menar du att medborgarna har reala löneökningar i Sverige?

Som sagt utveckla gärna
Citera
2021-10-25, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har fått för mig att man ofta kopplar ihop lönerna och inflationen men vad händer om lönerna inte hänger med och vi skulle få någon form av hyperinflation?
Då kan man väl inte luta sig tillbaka och låta inflationen fixa bolånet som man ju hört att det varit tidigare?

Om Staten missköter Penningsystemet så till den grad att det uppstår hyperinflation så går det sannolikt åt skogen för alla ja. Eller åtminstone de som inte lyckats fly till Danmark i tid...
Citera
2021-10-25, 10:11
Medlem
Citat:

För att inte röra till det så får du någon definiera termen "inflation" först .

Avser du ökningen av den sk penningmängden eller syftar du på KPI/F/X/etc ?
Citera
2021-10-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Om Staten missköter Penningsystemet så till den grad att det uppstår hyperinflation så går det sannolikt åt skogen för alla ja. Eller åtminstone de som inte lyckats fly till Danmark i tid...

Intressant har verkligen Danmark en så annorlunda ekonomisk politik gentemot Sverige?
Citera
2021-10-25, 10:13
Medlem
constants avatar
Citat:
En allt större andel av din lön kommer då behövas för dina fasta och rörliga utgifter, så antagligen har du inte nog med pengar till ditt bostadslån.
Citera
2021-10-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Intressant har verkligen Danmark en så annorlunda ekonomisk politik gentemot Sverige?

Nej, det var bara ett exempel. Tror dock inte att hela världen går åt skogen samtidigt...så någonstans kan man fly om man bara är ute i tid och hinner realisera sina tillgångar och växla in sina kronor.
Citera
2021-10-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, det var bara ett exempel. Tror dock inte att hela världen går åt skogen samtidigt...så någonstans kan man fly om man bara är ute i tid och hinner realisera sina tillgångar och växla in sina kronor.

Tack för förtydligandet.

Finns ju lite olika upplägg för sitt scenario i sk prepperkretsar har jag förstått.

Ex. Det som garanterat behåller sitt värde är energi (I olika former) så därför är det vid ett sådant scenario bra att bara invetserad i (fysisk) frystorkad mat och Disel.

Det här med att fly landet är ju lite lurigt, och enligt min mening är det rätt skralt med bra alternativ. Vilka stater "trycker" inte pengar för glatta livet? Kina?Haiti?Somalia?
Citera
2021-10-25, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
För att inte röra till det så får du någon definiera termen "inflation" först .

Avser du ökningen av den sk penningmängden eller syftar du på KPI/F/X/etc ?

Tror du att jag kan svara på det?

Pengar på banken måste väl ändå vara bra i en sån här situation? Ja, köpkraften minskar men det är ju ändå bättre än ingenting. I scenariot med skenade löner vill man förstås inte ha pengar på banken.
Citera
2021-10-25, 10:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Det finns ingen naturlag som säger att lönerna måste följa inflationen.
Lönen är priset på utfört arbete.

Så i början av en accelererande inflation så kommer väldigt få bli kompenserade för minskad köpkraft genom höjda löner. Speciellt inte statligt o kommunalt anställda.

I Sverige så kommer inflationen garanterat bidra till minskad konsumtion då den överbelånade medelklassen är tvungna att prioritera sina bostadslån.

Minskad konsumtion får två effekter nationalekonomiskt.
1. Minskade intäkter till staten av skatter o avgifter (främst moms).
2. Ökad kostnad för staten pga arbetslöshet. (Bidrag).

Detta i kombination med att även köpkraften för stat o kommuner urhålkas o fördyrar drift o underhåll.

För vissa grupper kan inflationen bli förödande o skicka dem till fattigstugan. För andra är detta en lönsam möjlighet.
Citera
2021-10-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En allt större andel av din lön kommer då behövas för dina fasta och rörliga utgifter, så antagligen har du inte nog med pengar till ditt bostadslån.

Nja. Lånet är väl det sista man drar in på om det kniper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in