• 1
  • 2
2021-10-25, 08:04
Avstängd
Paris24s avatar
Tydligen är forskning kring vilka som begår brott inte precis rocket science. Tre oberoende artiklar i morgonens Expressen. Värt att diskutera: varifrån kommer all förnekelse av fakta från svenska politiker på högsta politiska nivå?
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/mor...-fore-brottet/
Nästan alla unga som dömts för mord har utretts av socialtjänsten innan de utfört brottet, rapporterar Kaliber i Sveriges Radio.

Kaliber har gått igenom alla 15 morddomar de senaste fem åren där gärningspersonen varit under 18 år när brottet begicks. 14 av gärningspersonerna hade utretts och fått insatser av socialtjänsten.

Citat:
https://www.expressen.se/ledare/pete...tsatta-omrade/
Redan för tre år sedan pekade jag ut Valsta som ett troligt nytt utsatt område. Prognosen baserades på en enkel statistisk observation: den mycket höga andelen utländska medborgare.
..
En av årets bubblare är ett område som heter Valsta. Många har nog svårt att placera det, men för mig ringde en klocka. Det där namnet hade jag både hört och skrivit om förut. För drygt tre år sen var jag så pass djärv att jag i en krönika pekade ut just Valsta som kandidat för att hamna på nästa lista över utsatta områden. Så blev det också. Då visste jag mycket lite om stället. Prognosen baserades bara på en enkel statistisk observation: den mycket höga andelen utländska medborgare i stadsdelen.

Jag hade snubblat över siffran när jag utforskade Valmyndighetens statistik över antal röstberättigade i valdistrikten (ett typiskt distrikt är ofta en handfull kvarter stort och har ett drygt tusental invånare). Utländska medborgare har normalt sett rösträtt i kommunalvalet men inte i riksdagsvalet.

Mycket höga andelar av utrikes födda har hög förklaringskraft till vilka områden som klassas som utsatta områden.
När jag rensade bort studentområden samt områden nära norska och finska gränsen upptäckte jag något märkligt med distrikten som hade högst andel utländska medborgare över 18 år. Vartenda ett av namnen kändes välbekant. Var det inte…? Jag kollade och fann att jag kunde bocka av dem på listan över utsatta områden. Träffsäkerheten var remarkabel. Alla namn utom ett: Valsta. Illavarslande för det området, tänkte jag, och fick tyvärr rätt.

Citat:
https://www.expressen.se/ledare/apat...-godas-feghet/
Apatiska barnen föll offer för de godas feghet

Föräldrar bör hållas på avstånd från sina apatiska barn. Och det finns inga skäl att dela ut permanenta uppehållstillstånd som ett led i behandlingen.

De slutsatserna drar Karl Sallin, en av de forskare som har undersökt hur det gick för 13 barn som vårdats för så kallat ”uppgivenhetssyndrom” på behandlingshemmet Solsidan. Till sin hjälp hade forskarna journalanteckningar och akter från socialtjänsten och behandlingshemmet, skriver Läkartidningen.

De 13 barnen – mellan 8 och 15 år – fick samma så kallade stimuleringsterapi. Men åtta barn skildes från sina föräldrar medan de resterande fem hade familjen hos sig. Här kunde man alltså jämföra behandlingsmetoder, vilket inte har gjorts tidigare.

Resultat: Alla de barn som separerades från sina vårdnadshavare, tillfrisknade. I ”familjegruppen” förblev 4 av 5 barn uppgivna.
Citera
2021-10-25, 08:54
Medlem
Jag mins en föreläsning för 20-30 år sedan, en forskare från Umeå universitet hade undersökt när man först kände oro för personer som satt i fängelse. Han hade undersökt på gymnasiet, grundskolan osv bakåt i tiden och det visade sig att i samtliga fall hade man känt oro redan på BVC för hur det skulle gå för barnet/familjen. Ganska skrämmande.
Citera
2021-10-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjurgubbe
Jag mins en föreläsning för 20-30 år sedan, en forskare från Umeå universitet hade undersökt när man först kände oro för personer som satt i fängelse. Han hade undersökt på gymnasiet, grundskolan osv bakåt i tiden och det visade sig att i samtliga fall hade man känt oro redan på BVC för hur det skulle gå för barnet/familjen. Ganska skrämmande.

Det är illa.
Så forskningen visar att varken BVC, förskola, skola, socialtjänsten mm gör sitt jobb och hjälper barnet. De bara antecknar att barnet far illa och så var de me det.
Sen undrar medelklassen varför orten kaosar.
Där har ni svaret. Ingen gör sitt jobb.
Citera
2021-10-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Det är illa.
Så forskningen visar att varken BVC, förskola, skola, socialtjänsten mm gör sitt jobb och hjälper barnet. De bara antecknar att barnet far illa och så var de me det.

Detta är självklart inget unikt för det svenska systemet utan ett universellt fenomen. Gener och uppväxtmiljö förklarar åtminstone 80% av all kriminalitet.

Orten kaosar för att:

1) Orten existerar
2) Många som bor där är predisponerade för kriminalitet

Inte särskilt mycket socialen kan göra åt det.
Citera
2021-10-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Detta är självklart inget unikt för det svenska systemet utan ett universellt fenomen. Gener och uppväxtmiljö förklarar åtminstone 80% av all kriminalitet.

Orten kaosar för att:

1) Orten existerar
2) Många som bor där är predisponerade för kriminalitet

Inte särskilt mycket socialen kan göra åt det.

Varför finns då socialtjänsten om de inte kan göra något?
Bättre att lägga ner verksamheten och lägga pengarna på annat då.
Citera
2021-10-26, 15:09
Medlem
Citat:
Det är illa.
Jag tror inte att det är så lätt att lösa. Vilka åtgärder skulle hjälpa, som inte redan prövats och misslyckats?

Det är väl typ att sätta in resurser innan BVC. Abort, förbjuda lösaktighet och skilsmässor, sterilisera folk osv. Mycket kontroversiella beslut, alltså.
Citera
2021-10-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jag tror inte att det är så lätt att lösa. Vilka åtgärder skulle hjälpa, som inte redan prövats och misslyckats?

Det är väl typ att sätta in resurser innan BVC. Abort, förbjuda lösaktighet och skilsmässor, sterilisera folk osv. Mycket kontroversiella beslut, alltså.

Eller anställa kompetent personal.. de känns ganska givet. Varför straffa den sjuka när det är den friska som inte gör ditt jobb.
Ska vi börja kräva att förlamade går?
Eller cancersjuka bara rycker upp sig?
Citera
2021-10-26, 15:37
Medlem
Citat:
Eller anställa kompetent personal.. de känns ganska givet. Varför straffa den sjuka när det är den friska som inte gör ditt jobb.
Ska vi börja kräva att förlamade går?
Eller cancersjuka bara rycker upp sig?
Självklart. Men vad menar du att den kompetenta personalen ska göra?
Citera
2021-10-26, 15:39
Medlem
Just att socialen har varit inkopplad med unga i nästan samtliga fall innan det mycket grova brottet kommer är väl ett ganska stort tecken på att där finns varningssignaler i mängder och att socialen ändå inte ser det komma och ännu mindre har någon vettig åtgärd att förhindra det kommande mycket grova brotten som ungdomen gör.

Med andra ord är det logiskt att vi måste reformera socialtjänsten så att den blir effektivare.

Kanske blir lättare om man sänker straffåldern till 14 år och slutar med att bara ha en fika med socialtanten.
Citera
2021-10-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Självklart. Men vad menar du att den kompetenta personalen ska göra?

Sitt jobb. Hjälpa människor inte göra deras livssituation sämre eller konstatera att här är allt bra fast det inte är bra för att sen lägga ner ärendet och ta en långlunch med en "välförtjänt" cafelattecaramelcreme på nå fik.
Citera
2021-10-26, 15:48
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Varför finns då socialtjänsten om de inte kan göra något?
Bättre att lägga ner verksamheten och lägga pengarna på annat då.

Visst är det så men det är som med så många andra Statliga inrättningar en plats för att förvara folk som inte kan få anställning på den privata arbetsmarknaden.

En typ av förvaring av icke anställningsbara.

Bidrag borde också strypas samt erbjudas gratis flygstol hem till Babbistan och gratis bohagsflytt med en container per familj där de får proppa in sina pryttlar och åka hem.

Sen är det nog så att många av de inte VÅGAR göra något, de går oftast upp mot en storfamilj med gangsters eller vad som kallas klaner, det kan få svåra konsekvenser, förtäckta och även öppna hot är väldigt vanligt, vad som då borde ske är att när hoten yttras så jagar man ikapp hela släkten och tvångsdeporterar dessa eller placerar de i läger om man inte kan trycka tillbaka de till Babbistan, övriga myndigheter överger alltså sin egna myndighet som då istället för att råka illa ut bara släpper dessa och sen så fortgår det i varje instans.

Så blir det när man inte vill agera på riktigt och krossa lössen, krossade man lössen så drar de andra öronen åt sig och slutar upp med dumheterna eller iaf retirerar och håller på med dumheterna i skymundan utan att våga hota runt.
Citera
2021-10-26, 16:02
Medlem
Citat:
Sitt jobb. Hjälpa människor inte göra deras livssituation sämre eller konstatera att här är allt bra fast det inte är bra för att sen lägga ner ärendet och ta en långlunch med en "välförtjänt" cafelattecaramelcreme på nå fik.
Det låter inte så proffsigt, nej. Men vad konkret skulle ett riktigt proffs göra?

Vad innebär det att "göra sitt jobb" och "hjälpa"?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-10-26 kl. 16:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in