2021-10-24, 18:16
Medlem
Lastonwes avatar
Jag har funderat på en sak och jag har googlat, men inte hittat svar.

Det jag har kommit fram till är följande:

1. Man kan använda en integrerad förstärkare som pre amp, så länge denna har en pre out.
2. Man kan också använda en integrerad förstärkare som slutsteg, genom att koppla in en förförstärkare i en av ingångarna, som man gör med ett DAC tex. Inga konstigheter.

Men kan man koppla ihop två integrerade förstärkare på samma sätt? Dvs använda en som försteg, koppla via Pre out till nästa och använda det som slutsteg?

Jag har nämligen en YAMAHA R-500 som jag använder som min huvudförstärkare. Men sen har jag även Denon PMA 710AE, som jag tycker låter riktigt fint med analoga källor men inte är så kraftig.

Skulle jag då koppla ihop dessa (Denon som försteg), skulle jag då få Denons karaktär men Yamahans kraft? Eller funkar det inte? Eller är det helt meningslöst?

Och nu undrar kanske någon varför jag inte bara testar, men jag vill förstås inte förstöra någon av mina förstärkare om detta är en risk.
Citera
2021-10-24, 19:25
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastonwe
Men kan man koppla ihop två integrerade förstärkare på samma sätt? Dvs använda en som försteg, koppla via Pre out till nästa och använda det som slutsteg?

Jag har nämligen en YAMAHA R-500 som jag använder som min huvudförstärkare. Men sen har jag även Denon PMA 710AE, som jag tycker låter riktigt fint med analoga källor men inte är så kraftig.

Skulle jag då koppla ihop dessa (Denon som försteg), skulle jag då få Denons karaktär men Yamahans kraft? Eller funkar det inte? Eller är det helt meningslöst?

.

Javisst går det. Utgången från en Pre-out till valfri aux ingång till en annan förstärkare är på lågnivåeffekter. Det finns inget farligt med det.

Enligt min mening så är det preampen som håller i taktpinnen för hur det till slut låter ut till högtalarna. Din Denon som låter fint med analoga källor skapas i dennes preamp.
Citera
2021-10-24, 23:20
Medlem
Lastonwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Javisst går det. Utgången från en Pre-out till valfri aux ingång till en annan förstärkare är på lågnivåeffekter. Det finns inget farligt med det.

Enligt min mening så är det preampen som håller i taktpinnen för hur det till slut låter ut till högtalarna. Din Denon som låter fint med analoga källor skapas i dennes preamp.

Tack för svar! Då antar jag även att jag i teorin också kan använde fyra högtalare samtidigt utan att slita på någon av förstärkarna? Två i varje förstärkare.
Citera
2021-10-25, 00:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Tack för svar! Då antar jag även att jag i teorin också kan använde fyra högtalare samtidigt utan att slita på någon av förstärkarna? Två i varje förstärkare.
Inte bara i teorin, det funkar i realiteten. Använd volymen på din Denon som huvudvolym och den i Yamahan för att balansera volymen mellan paren.
Citera
2021-10-25, 20:56
Medlem
Lastonwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Inte bara i teorin, det funkar i realiteten. Använd volymen på din Denon som huvudvolym och den i Yamahan för att balansera volymen mellan paren.

Utveckla gärna. Varje respektive par belastar väl endast en förstärkare då? För Denon blir det väl bara som att driva en subwoofer eller?
Citera
2021-10-25, 22:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Utveckla gärna. Varje respektive par belastar väl endast en förstärkare då? För Denon blir det väl bara som att driva en subwoofer eller?
Ja, ett par på Denonen och andra paret på Yamahan. Sedan preout på Denonen till Yamahan. Båda blir normalt belastade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in