2021-10-24, 02:36
Medlem
Jag rönkade min hjärna i en magnetröntgen/MRT för några månader sedan och kom nu på att det vore rätt så häftigt och intressant att ha en kopia av det. Är det möjligt att få en kopia bara för sitt eget nöjes skull ifall jag ringer lasarettet? Det finns inget man kan se i journalen på 1177 åtminstone.
Citera
2021-10-24, 02:42
Medlem
Mr.Berits avatar
Ja fan. In i en ram bara och häng upp bredvid köksfläkten.

Strålande idé
Citera
2021-10-24, 02:53
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Ja det går. Läkaren som skrev remissen till röntgen kan få se bilderna och vidarebefordra några till dig.

Men... du vet att bilder på din hjärna granskas av en radioneurolog, endast de har rätt kompetens att förstå vad de ser.
Det är långa serier av bilder, aldrig en bild, alltid väldigt långa serier, typiskt tusentalet bilder i olika skikt, det är därför det tar tid att göra undersökningen.

Så innan du belastar remitterande läkare med att få bilder, fundera på nyttan.
Citera
2021-10-24, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Ja det går. Läkaren som skrev remissen till röntgen kan få se bilderna och vidarebefordra några till dig.

Men... du vet att bilder på din hjärna granskas av en radioneurolog, endast de har rätt kompetens att förstå vad de ser.
Det är långa serier av bilder, aldrig en bild, alltid väldigt långa serier, typiskt tusentalet bilder i olika skikt, det är därför det tar tid att göra undersökningen.

Så innan du belastar remitterande läkare med att få bilder, fundera på nyttan.

Jo, jag är medveten om att det handlar om hundratals bilder, tänkte väl kanske mer på en online fil än att man skulle kopiera upp allt på papper. Vad menar du med nytta? Jag har ju skrivit att det bara skulle vara för min egen underhållning så särskilt mycket nytta gör det väl inte oavsett.
Citera
2021-10-24, 07:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Titta på informationen du fick från sjukhuset när du skrevs ut, där bör finnas kontaktuppgifter till deras bildavdelning (så du inte stör de på avdelningen om saken) och kostar väl sen en slant.
Citera
2021-10-24, 08:40
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfanka
Jo, jag är medveten om att det handlar om hundratals bilder, tänkte väl kanske mer på en online fil än att man skulle kopiera upp allt på papper. Vad menar du med nytta? Jag har ju skrivit att det bara skulle vara för min egen underhållning så särskilt mycket nytta gör det väl inte oavsett.
Jag har begärt ut mina bilder från där man beställer ut sina journaler. Inga problem, det kom en CD med posten. Kolla på 1177 hur du gör i din region.
Citera
2021-10-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag har begärt ut mina bilder från där man beställer ut sina journaler. Inga problem, det kom en CD med posten. Kolla på 1177 hur du gör i din region.
Hade du någon bra anledning då eller var du bara nyfiken? Behöver man förklara varför om de frågar?
Citera
2021-10-25, 00:28
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfanka
Hade du någon bra anledning då eller var du bara nyfiken? Behöver man förklara varför om de frågar?
Man behöver inte ange anledning till varför man vill ha det. Det är bara att begära ut resultatet av den undersökning man vill ha. Jag skulle ha mina bilder för en second opinion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in