Citat:
Ursprungligen postat av
Bronsluren
Hittar inget avdelning som passar min fråga.
För ett antal år sedan kunde man beställa en/ett förteckning som visade vilka register man fanns i.
Helt gratis. I brevlådan landade en "bibel" med uppgifter som var mig helt främmande. D.v.s. "finns jag hos detta/denna firma/myndighet m.m?"
Detta är säkert trettio år sedan, långt innan internet m.m. fanns som var mans egendom. Då skickad man ett vanligt brev med denna begäran. Kommer ihåg att det var rätt poppis på den tiden att hämta dessa utdrag. En överraskning för många ...... inkl. mig själv.
Min fråga till Er därute: Finns denna möjlighet kvar idag, att med ett (1) knapptryck beställa detta?
B
Låter mer som att du har begärt ut handlingar rörande dig själv från länsarkiven eller andra större arkiv vi har i Sverige. Dessa sparar allt som diareförs om dig, även dina sjukjournaler osv.
Är du i en större stad som Stockholm, Göteborg eller Malmö så har stadsarkiven väldigt mycket om dig rörande olika saker.
Vad enskilda företag sparar om dig kan givetvis inte begäras ut centralt, om de nu inte står under arkivlagen på något sätt.