2021-10-23, 06:41
Bannlyst
Jag ska köpa en ny bil inom kort, men är det ens värt att köpa en diesel- eller bensinbil? MP trycker ju hårt på att förbjuda fossila bränslen, så man tvekar ju lite nu. Ska man satsa på en elbil, eller chansa på att deras "hot" kommer att rinna ut i sanden? Jag bor i lägenhet, så att ha tillgång till en egen laddstolpe kan ju bli svårt.

Har ni några kloka råd?
Citera
2021-10-23, 06:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Utan egen laddstolpe så känns elbil inte rätt. Har du möjlighet att ladda på jobbet?
En hybrid kanske kan vara en lösning eller en bränslesnål minst tre år gammal fossilbil så inte skatten dödar dig.

Hur mycket kör du?
Vad har du för behov?
Måste du ha bil, hyra bil för de få gångerna kanske funkar?
Citera
2021-10-23, 07:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Jag ska köpa en ny bil inom kort, men är det ens värt att köpa en diesel- eller bensinbil? MP trycker ju hårt på att förbjuda fossila bränslen, så man tvekar ju lite nu. Ska man satsa på en elbil, eller chansa på att deras "hot" kommer att rinna ut i sanden? Jag bor i lägenhet, så att ha tillgång till en egen laddstolpe kan ju bli svårt.

Har ni några kloka råd?
Damned if you do, damned if you don't.

Straffskatter på fossildrivna fordon och rekordhöga priser på bensin och diesel.

Elbilar med en livslängd på en handfull år, ett batteri som slits ut, elbrist, rekordhöga elpriser och ett andrahandsvärde på nära nog noll.

Hur du än gör, så kommer du få en ekonomisk smäll. Min dieselbil är avställd sen ett par år tillbaka och de gånger jag behövt en bil, sä har jag hyrt den.
Citera
2021-10-23, 08:50
Medlem
Skurhinkens avatar
Köp bensindriven. Dieseln kommer bli ännu dyrare på sikt.
Citera
2021-10-23, 09:08
Medlem
Bilpool?
Citera
2021-10-23, 09:10
Medlem
Köp en snål bensinare helt klart. modernare bensinbilar går väldigt snålt. eller hyr via bilpol. har flera kompisar som bor i gbg som hyr när dom behöver bil. elbil kan du glömma..tänk på att ingen i regeringen har elbil, snacka om dubbelmoral. så mitt tipps är en ca 5 år gammal mindre bensinare. kolla toyotas bilar..snåla å håller bra.
Citera
2021-10-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Köp en snål bensinare helt klart. modernare bensinbilar går väldigt snålt. eller hyr via bilpol. har flera kompisar som bor i gbg som hyr när dom behöver bil. elbil kan du glömma..tänk på att ingen i regeringen har elbil, snacka om dubbelmoral. så mitt tipps är en ca 5 år gammal mindre bensinare. kolla toyotas bilar..snåla å håller bra.
Men att va utan bil helt är ett stort handikapp. var ju ofta så på 50talet. ingen vill dit igen.
Citera
2021-10-23, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen

Har ni några kloka råd?

Tycker att du ska välja bensinbil före diesel. Har du inte tillgång till egen laddstolpe och kan inte ladda på jobbet, så blir din erfarenhet av en elbil betydligt mycket sämre.
Citera
2021-10-23, 09:33
Medlem
Granola94s avatar
Tveklöst bensinbil. Hitta en beggad japanare. Lite strul, driftsäker och hyfsat billig service.
Köpa splitterny är inte att rekommendera med tanke på nybilsskatten.
Citera
2021-10-23, 09:34
Medlem
Håll dig borta från allt vad SUVar heter. kommer garanterat sjunka i pris framöver.
Citera
2021-10-23, 09:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Köp en bensinare. Kan konverteras till att gå på biogas om det skulle behövas.
Citera
2021-10-23, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Utan egen laddstolpe så känns elbil inte rätt. Har du möjlighet att ladda på jobbet?

Ja, vi har tillgång till laddstolpar på jobbet då jag jobbar på ett ett av de större sjukhusen i landet. Men det känns ändå osäkert. Man vill ju liksom att bilen ska starta även om den får stå oladdad i några veckor om man reser utomlands. En hybridbil kanske vore nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in