2021-10-22, 22:43
Medlem
Hej alla glada kockar! Jag tänkte bjuda två vänner på Eggs Benedict och undrar nu såklart vilket bröd som är bäst att använda som finns i vanliga mataffärer?

Jag gjorde ett test idag med någon surdegs fralla som man slängde in i ugnen 10minuter, lite som de där baguetterna man kan köpa i plastförpackning men det blev inte riktigt bra...

Jag tänker i övrigt göra såhär:

* Bröd
* Bacon
* Pocherat ägg
* Hollandaisesås

Förslag på bröd och/eller eventuellt förändring i min attackplan?
Citera
2021-10-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hej alla glada kockar! Jag tänkte bjuda två vänner på Eggs Benedict och undrar nu såklart vilket bröd som är bäst att använda som finns i vanliga mataffärer?

Jag gjorde ett test idag med någon surdegs fralla som man slängde in i ugnen 10minuter, lite som de där baguetterna man kan köpa i plastförpackning men det blev inte riktigt bra...

* Bröd
* Bacon
* Pocherat ägg
* Hollandaisesås

Formfranska som steks i smör...ingen hälsokost här inte...

https://www.koket.se/sveriges_master...i/agg_benedict

Eller surdegsbröd...

https://torbjornstips.se/agg-benedic...merican-style/
Citera
2021-10-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Formfranska som steks i smör...ingen hälsokost här inte...

https://www.koket.se/sveriges_master...i/agg_benedict

Eller surdegsbröd...

https://torbjornstips.se/agg-benedic...merican-style/

Tack, får bli formfranska då. Det går inte och servera eggs benedict på ett bröd som man inte kan skära relativt enkelt. Det förstör hela rätten, precis som mina Pave surdegsbullar som jag testade med precis.
Citera
2021-10-22, 22:52
Medlem
Brioche, smörstekt. Locket steks och läggs bredvid i stänger. De doppar den sunde i äggulan. Så klart.
Citera
2021-10-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Brioche, smörstekt. Locket steks och läggs bredvid i stänger. De doppar den sunde i äggulan. Så klart.

Hahahaha jag har aldrig skrattat så mycket åt en kommentar här.

Vilken sorts brioche bröd menar du?
Citera
2021-10-22, 23:01
Bannlyst
Citat:

* Bröd
* Bacon
* Pocherat ägg
* Hollandaisesås

Du har ju helt rätt grejor på.
english muffins, som är det traditionella brödet att köra benedicts på brukat vara svårt att hitta i matbutiken.
Kanske hos någon bagare, annars får du helt enkelt baka själv (då blir det ju ännu roligare att servera dom).

Pallar du inte baka, kör på vanlig formfranska eller underdelen av ett hamburgerbröd av briochetyp.

English muffins
50 g smör
1 tsk socker
10 g havssalt
2 dl sötad mjölk
1 dl naturell yoghurt
15 g jäst
450 g vetemjöl
1½ dl grovt durumvete eller rågmjöl

1. Smält smöret på svag värme. Häll i mjölk och yoghurt.

2. Rör ner ägg och jäst.

3. Blanda mjöl och salt i en skål och rör ner mjölkblandningen.

4. Knåda ordentligt tills du har en fast deg som släpper från bakbordet. Tillsätt mer mjöl om det behövs.

5. Låt degen jäsa över natten i kylskåp.

6. Klipp degen i 7-8 lika stora delar.

7. Vänd bollarna i grovt mjöl och forma försiktigt till en bulle utan att släppa ut luften.

8. Låt efterjäsa på mjölpudrat bakbord i 30 minuter.

9. Stek i torr, varm panna på låg värme i minst 10–12 minuter på varje sida.

10. Låt svalna på galler.
Citera
2021-10-22, 23:04
Medlem
vitt formfranska stekt i smör till gyllenbrunt.
Skär bort kanterna först.
Citera
2021-10-22, 23:47
Medlem
snigel1s avatar
Prova att använda Wasa sportbröd. En riktig delikatess. Ger en ny fräschare känsla.
Citera
2021-10-23, 02:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
* Hollandaisesås

Gör egen hollandaise? Ibland orkar jag inte det själv.
Byt ut baconet; det blir för mycket Scandic hotellfrukost över det annars.
Godare och aningen lyxigare blir fin rökt skinka eller lufttorkad skinka som får fräsa i stekpannan.
Se till att inte brödet är för stort i förhållande till det övriga så fundera på hur mycket det är lämpligt att karva av brödet, lägga på lite mer skinka, ta lite mer hollandaise och använda större ägg så att det ser frikostigt ut.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Jag använder vanlig formfranska, skär av kanterna och smörsteker det frasigt på båda sidor. Skall jag använda brioche tar jag inte det runda hamburgerbrödet utan rostebrödet. Annars blir det för tjockt eller man får skära bort 75% om man inte vill ha för mycket bröd och vill smörsteka på båda sidor.
Så tänker jag i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in