• 8
  • 9
2025-01-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nya stift och ny rotor, ingen skillnad. Det är som att bensinpumpen bara går igång ungefär var tredje försök jag vrider på nyckeln. Något fel är med bensinpumpens förmåga att pumpa bensin. Jag undrar ju hur det kan förhålla sig till topplocket som psykopat-meken bytte? För det är efter att psykopaten bytte topplocket så har bilen varit så här. Den gick ju starta på verkstaden förra veckan och så körde jag den till en större parkeringsplats i närheten. Den gick visserligen inte helt bra, det verkade inte vara så mycket ös i den som vanligt men den gick köra flera km iaf.

Ska bort till senaste mekanikern och prata med han igen, ska säga jag tror det är mitt fel kolen i fördelarlocket saknades, eftersom jag varit där och pillat när bilen stod utanför verkstaden.

Både senaste mekanikern och en annan mekaniker säger det är något med att bensinpumpen inte går igång alltid, däremot går den igång en halv sekund om jag vrider nyckeln fram och tillbaka och gör flera startförsök.

Inte så mycket bil att köra med, gamm-bil som det är men jag ska få ordning på den.
Du får testa bensinpumpen. De är välkända för att fungera dåligt. Har bilen stått utan att vara igång på länge så brukar de bli sämre. Den sitter väl i tanken? Brukar paja eller få täppt filter.

Finns instruktioner på nätet, men om jag minns rätt ska den pumpa minst 0,9 liter på 30 sekunder om du lägger spänning direkt i reläsockeln.
Kolla även med några korta körningar att pumpen startar ok. Om ja är det troligen pumprelät. Om inte är det pumpen. Fanns tidigare att köpa billigt. En begagnad från skroten är en ren chansning.om du byter bensin ledning se till att få en som tål bensin även utvändigt! Känt problem som kommer efter några månader annars.

Har haft ett antal Saab själv och i familjen. Bytt pump på alla!
Citera
2025-01-07, 03:03
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Har haft ett antal Saab själv och i familjen. Bytt pump på alla!

Allt fungerade perfekt innan jag lämnade in bilen för byte av topplock, vill undvika byta delar som inte är sönder.

Har bankat på bränslepumpen och vickat på kontakterna till den, ingen skillnad
Bytt fördelarlock och tändstift, ingen skillnad.
Lagat ett litet bränsleläckage vid BTR, inget skillnad.
Provat att justera tändningen (fördelaren) några mm åt båda hållen, ingen skillnad, eller jo, den hostar då inte ens till.

Ser att topplocket är tillverkat 1989 och min bil är en 1992:a. Möjligen det topplocket inte passar till min bil. Synd på en fin bil, vet inte om jag vill lägga ut pengar på att byta topplocket igen på den. Värdet på bilen är väl några få tusenlappar som den är nu, när den inte startar, så jag vill inte sälja den heller.

Kanske får jag se mig som besegrad och lägga ut en säljannons.
Senast redigerad av Hegamon 2025-01-07 kl. 03:53.
Citera
2025-01-07, 14:50
Medlem
Citat:
Allt fungerade perfekt innan jag lämnade in bilen för byte av topplock, vill undvika byta delar som inte är sönder.

Har bankat på bränslepumpen och vickat på kontakterna till den, ingen skillnad
Bytt fördelarlock och tändstift, ingen skillnad.
Lagat ett litet bränsleläckage vid BTR, inget skillnad.
Provat att justera tändningen (fördelaren) några mm åt båda hållen, ingen skillnad, eller jo, den hostar då inte ens till.

Ser att topplocket är tillverkat 1989 och min bil är en 1992:a. Möjligen det topplocket inte passar till min bil. Synd på en fin bil, vet inte om jag vill lägga ut pengar på att byta topplocket igen på den. Värdet på bilen är väl några få tusenlappar som den är nu, när den inte startar, så jag vill inte sälja den heller.

Kanske får jag se mig som besegrad och lägga ut en säljannons.
Du gör som du vill, men om du inte ens provar de förslag jag gett, ser jag ingen anledning att fortsätta ge tips.

Banka på bränslepumpen? Brukar inte vara lösningen på de här problemen.
Citera
2025-01-07, 15:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du gör som du vill, men om du inte ens provar de förslag jag gett, ser jag ingen anledning att fortsätta ge tips.

Banka på bränslepumpen? Brukar inte vara lösningen på de här problemen.

Det är ett elfel på bilen som gör att den ger gnista enbart väldigt tillfälligt. För att få gnista måste jag vrida nyckeln fram och tillbaka kanske tre gånger oftast, sedan ger den gnista kanske en halv sekund. Händer inget när jag sprutar i startgas för det kommer ingen gnista.

Jag funderar på om det är jordningen till topplocket som blivit fel. Bensinpumpen hörs ljudligt baktill så bensin kommer det fram.

Elfel = det säger mekanikern som tittat på den men han hittar inte elfelet. Jag frågade han om det kunde vara fel topplock men han sade nej, för då skulle den inte starta sade han. Han säger den går okej när den väl startar. Det kan jag hålla med om, den gick relativt bra, kanske att bromsarna låg an och jag upplevde den som lite slö av den orsaken, det är inget fartvidunder bara för det är en i16 med 140 hk ändå.
Citera
2025-01-09, 08:44
Medlem
Hegamons avatar
Kommer bara någon enskild gnista ibland. Kopplat tändstift till tändspolen:
https://www.youtube.com/watch?v=NlA93wPuftk

Jag borde nog testa med en annan tändspolen, eller mäta på tändspolen.
Ska mäta svänghjulsgivaren, finns ett uttag för det. (den verkar ändå fungera)
Ska undersöka, alt byta tändmodulen.
Ska kolla om jorden mot topplocket är som den ska.
Senast redigerad av Hegamon 2025-01-09 kl. 09:12.
Citera
2025-01-18, 17:58
Medlem
Hegamons avatar
Var borta och försökte bogsera igång 900:an med min Peugeot 406, Det blev skrot av det också: https://i.postimg.cc/nLydLpMV/472616...60898435-n.jpg

Så nu har jag två bilar som inte fungerar på samma ställe. Saaben står mitt i körfältet på parkeringsplatsen och bromsarna låg an så jag orkade inte flytta på bilen, så den står inte bra till. Kunde bogsera 20 meter och försöka starta 900:an men den ville inte.

Vilket elände.
Senast redigerad av Hegamon 2025-01-18 kl. 18:02.
Citera
2025-01-20, 01:28
Medlem
Citat:
Var borta och försökte bogsera igång 900:an med min Peugeot 406, Det blev skrot av det också: https://i.postimg.cc/nLydLpMV/472616...60898435-n.jpg

Så nu har jag två bilar som inte fungerar på samma ställe. Saaben står mitt i körfältet på parkeringsplatsen och bromsarna låg an så jag orkade inte flytta på bilen, så den står inte bra till. Kunde bogsera 20 meter och försöka starta 900:an men den ville inte.

Vilket elände.
Ouch... Den var jobbig... Tillbaka till ruta ett nu alltså.
Citera
2025-04-16, 00:04
Medlem
Hur har det gått med bilarna? Läste hela tråden och är riktigt nyfiken nu.
Hoppas på det bästa.
Citera
2025-08-28, 21:19
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGGyllenstake
Hur har det gått med bilarna? Läste hela tråden och är riktigt nyfiken nu.
Hoppas på det bästa.

Fick lämna in 406:an på verkstaden i närheten, dom tog 3500 kr för att byta drivaxeln som gick av. Det kom många parkeringsböter på 900:an för jag kunde inte flytta på bilen under lång tid och ingen kunde hjälpa mig flytta den. Sedan fick en vän hjälpa mig bogsera Saaben till en uppställningsplats. Där har den stått under sommaren.

Mätte på svänghjulsgivaren på 900:an, visade typ kortslutning. Lade ut Saaben på annons. Många var intresserade men få kallade. Jag sålde den billigt till en intresserad som accepterade diverse fel utan massa krångel. Han köpte den faktiskt osedd, utöver bilder och filmer. Det känns alltid bra när rätt köpare dyker upp, alltså någon som vill ha bilen och verkar gilla den, istället för att den står oanvänd hos mig utan att jag är så intresserad av den.

Nja, jag har ju inte använt 900:an något på senaste åren och jag orkar ju inte ens hålla på med den. Sedan var frågan om 900 og verkligen var min bil.

Har min 406 kombi 2.0 16V som min huvudsakliga bil och den bilen känns mera mig. Mycket nöjd över att den står på parkeringen. Jag var tydligen inte så intresserad av Saab 900 og som jag trodde. Visst bruksbils-historisk svensk bil, potentiell att öka i värde. Jag tyckte den var kul på pappret att äga men inte i verkligheten.
Senast redigerad av Hegamon 2025-08-28 kl. 21:22.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in