Citat:
Du får testa bensinpumpen. De är välkända för att fungera dåligt. Har bilen stått utan att vara igång på länge så brukar de bli sämre. Den sitter väl i tanken? Brukar paja eller få täppt filter.Nya stift och ny rotor, ingen skillnad. Det är som att bensinpumpen bara går igång ungefär var tredje försök jag vrider på nyckeln. Något fel är med bensinpumpens förmåga att pumpa bensin. Jag undrar ju hur det kan förhålla sig till topplocket som psykopat-meken bytte? För det är efter att psykopaten bytte topplocket så har bilen varit så här. Den gick ju starta på verkstaden förra veckan och så körde jag den till en större parkeringsplats i närheten. Den gick visserligen inte helt bra, det verkade inte vara så mycket ös i den som vanligt men den gick köra flera km iaf.
Ska bort till senaste mekanikern och prata med han igen, ska säga jag tror det är mitt fel kolen i fördelarlocket saknades, eftersom jag varit där och pillat när bilen stod utanför verkstaden.
Både senaste mekanikern och en annan mekaniker säger det är något med att bensinpumpen inte går igång alltid, däremot går den igång en halv sekund om jag vrider nyckeln fram och tillbaka och gör flera startförsök.
Inte så mycket bil att köra med, gamm-bil som det är men jag ska få ordning på den.
Ska bort till senaste mekanikern och prata med han igen, ska säga jag tror det är mitt fel kolen i fördelarlocket saknades, eftersom jag varit där och pillat när bilen stod utanför verkstaden.
Både senaste mekanikern och en annan mekaniker säger det är något med att bensinpumpen inte går igång alltid, däremot går den igång en halv sekund om jag vrider nyckeln fram och tillbaka och gör flera startförsök.
Inte så mycket bil att köra med, gamm-bil som det är men jag ska få ordning på den.
Finns instruktioner på nätet, men om jag minns rätt ska den pumpa minst 0,9 liter på 30 sekunder om du lägger spänning direkt i reläsockeln.
Kolla även med några korta körningar att pumpen startar ok. Om ja är det troligen pumprelät. Om inte är det pumpen. Fanns tidigare att köpa billigt. En begagnad från skroten är en ren chansning.om du byter bensin ledning se till att få en som tål bensin även utvändigt! Känt problem som kommer efter några månader annars.
Har haft ett antal Saab själv och i familjen. Bytt pump på alla!