Citat:
Ursprungligen postat av
Plastbitar
Har likadana faktiskt liggandes på motorn. Aldrig brytt mig om vad dom kan vara till. Troligen något extra tillbehör man kunde köpa till bilen. Eller någon givare som ej behövs på din motor. Eftersom min turbo inte ens använder dessa kablar så misstänker jag att det har med AC'n att göra som jag saknar, har du AC? Kompressorn sitter väl synlig och går inte att missa.
Här tror jag är svaret på vart dom röda små kablarna ska ta vägen. Bilden är från denna motorn och dom sitter fast på utblåset på topplocket, det är nog temperaturgivaren, för kylarvätskan eventuellt att den ena är till för att styra kylfläkten tror jag:
https://postimg.cc/ftZGwzbg
Ovan bild är från en: 2-litre 16 valve motor B202 1986 Saab 900.
Min motor är en B212 2.1 16V 140 hk - 1992
ChatGPT rättar mig, på dom röda små kablarna och säger detta
Citat:
"De två röda "plupparna" på sladdarna du visar i bilden är troligen kontakter till en tomgångsventil (idle air control, IAC) eller en gasspjällsensor (throttle position sensor, TPS), som är anslutna till gasanordningen. Båda dessa sensorer är avgörande för att motorn ska kunna justera luft/bränsleblandningen och tomgången korrekt."
Eller så är det som du säger, att dom är till AC och annat tillbehör, något jag inte har på min bil.