2024-12-24, 06:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kan ju vara synd, för mekanikern sade 900:an var ovanligt fin. Han sade det finns inte många i det skicket. Däremot var han ingen saabtok, utan han verkade genuint ogilla Saab, ungefär som det är en riktigt skitbil att köra och att det är bra dom skrotats bort från vägarna. Han ondgjorde sig en del över hur mycket han ogillar Saab 900. Fick + i kanten för att det var en 2.1 16V iaf.

Han hade en köpare till bilen, en äldre man. Men jag sade jag funderade på att sälja den i Danmark eller Tyskland, för dom betalar ca dubbelt upp där.
Jadå dom betalar bra i Tyskland för skattefria bilar men, marknaden är mättad och dom ger inga stora pengar länge och bilen ska vara oskruvad och orginal en bil som någon kladdat med som att ändra eller gjort om är bara intressant som reservdelar och är riktigt billig.

Förr åkte dom hit och skruvade på skrotar men som jag skrev, marknaden är mättad
Citera
2024-12-24, 11:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jadå dom betalar bra i Tyskland för skattefria bilar men, marknaden är mättad och dom ger inga stora pengar länge och bilen ska vara oskruvad och orginal en bil som någon kladdat med som att ändra eller gjort om är bara intressant som reservdelar och är riktigt billig.

Det visste jag inte om men det kan säkert stämma. Ska piffa till den och eventuellt ge det ett försök ändå. Annars kan det vara en trevlig andrabil, praktiskt, den har ju krok iaf.

Felet med den är att den förbrukar nog 2 liter motorolja på 60 mil, vilket jag inte vet varför.
Citera
2024-12-24, 11:54
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, ta nu och sälj den till en entusiast som vill ta hand om den! Det förtjänar en av inte allt för många gamla 900 or som fortfarande är i liv!
Tillönskar dig dessutom en synnerligen God Jul! Hoppas 406:an rullar som den ska utan större bekymmer!

Tackar, God Jul.
Citera
2025-01-02, 23:49
Medlem
Hegamons avatar
Fick tillbaka bilen, mekanikern sade att kolen i fördelarlocket saknades. Men jag undrar ju hur bilen kunnat starta överhuvudtaget utan kol i fördelarlocket.

Jag var och pillade i fördelarlocket när bilen stod utanför verkstaden, kanske är det jag som råkade pilla bort kolen i fördelarlocket. När jag var där och pillade så fotograferade jag invändigt i fördelarlocket, och där saknas mycket riktigt kolen.

Men bilen är nu exakt som när jag lämnade in den, den startar inte. 2000 kr fattigare är jag. Jag ska titta lite på luftmassemätaren, prova att koppla bort den och se om den startar. Men jag undrar om jag inte ska ta bilen tillbaka till verkstaden? Vad ska jag säga till mekanikern?

Jag behöver göra tre startförsök och på tredje startförsöket så startar bilen till en halv sekund. Mekanikern pratade något om att bränslepumpen inte alltid gick igång, jag kommer ej ihåg riktigt.
Citera
2025-01-03, 01:19
Medlem
Hegamons avatar
Anser ni att varvräknaren indikerar på att vevaxelgivaren är defekt:
https://youtu.be/ZqIoUDhxkqk?si=PZuSfyTPU92RWyey

Varvräknaren verkar röra på sig lite, men jag vet inte om det är tillräckligt mycket. På en Saab 900 2.1 ska en varvräknare som rör på sig om motorn försöks startas betyda en hel vevaxelgivare.
Citera
2025-01-03, 02:21
Medlem
Hegamons avatar
Pillat lite på bensinslangen som sitter fast i fuelrailen. Det har varit ett litet micro-läckage där, skruvat åt slangklämman där. Sedan ryckte jag i kabeln som sitter i tändspolen.

Nu startar den till lite nästan varje gång jag vrider på tändningen, går en halv sekund, vilket aldrig hänt tidigare. Så tänkte sätta i en ny bensinslang och testa. Eventuellt också se om jag måste undersöka tändspolen mera, undersöka för korrasion invändigt där kabeln sitter fast inne i tändspolen.
Citera
2025-01-04, 03:38
Medlem
Hegamons avatar
Innan jag lämnade bilen på första verkstaden där dom bytte topplocket. Körde jag 60 mil med ena tändstiftet utdraget och borttaget. Kan den färden haft sönder exempelvis tändspolen? Eller kortslutit rotorn? Funderar på att köpa rotor + ny tändspole och prova... Men vill ju inte slänga pengar i sjön.
Citera
2025-01-04, 21:11
Medlem
Hegamons avatar
Hittat saker jag misstänker är fel på bilen.

Tändstift ett = 2 mm gap mellan elektrod och tändstiftet.
tändstift två = 2 mm gap mellan elektrod och tändstiftet.
tändstift tre = 1.5 mm gap mellan elektrod och tändstiftet.
tändstift fyra = ramlade sönder på mitten. 1.5 mm gap mellan elektrod och tändstiftet.

Alla tändstiften är av olika fabrikat och modell.

Får nog ta och byta tändstiften eller se till det blir rätt gap på dom.

0.9 mm avstånd till elektroden ska väl funka. Jag använder mitt swedbankkort för det är ca 0.9 mm tjockt som mätverktyg. Bankar lite på elektroderna nu, ska bort se om den funkar.
Senast redigerad av Hegamon 2025-01-04 kl. 21:40.
Citera
2025-01-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hittat saker jag misstänker är fel på bilen.

Tändstift ett = 2 mm gap mellan elektrod och tändstiftet.
tändstift två = 2 mm gap mellan elektrod och tändstiftet.
tändstift tre = 1.5 mm gap mellan elektrod och tändstiftet.
tändstift fyra = ramlade sönder på mitten. 1.5 mm gap mellan elektrod och tändstiftet.

Alla tändstiften är av olika fabrikat och modell.

Får nog ta och byta tändstiften eller se till det blir rätt gap på dom.

0.9 mm avstånd till elektroden ska väl funka. Jag använder mitt swedbankkort för det är ca 0.9 mm tjockt som mätverktyg. Bankar lite på elektroderna nu, ska bort se om den funkar.
I v f nyare SAAB:ar brukar väl vara kinkiga på att det ska vara rätt stift i bra skick! Kolla i instruktionsboken eller på nätet exakt vad det ska vara istället för att hålla på som en polsk traktormekaniker...
Citera
2025-01-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
I v f nyare SAAB:ar brukar väl vara kinkiga på att det ska vara rätt stift i bra skick! Kolla i instruktionsboken eller på nätet exakt vad det ska vara istället för att hålla på som en om polsk traktormekaniker...

Den här har fördelare så den är inte särskilt kräsen på tändstift.
Citera
2025-01-05, 19:51
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Den här har fördelare så den är inte särskilt kräsen på tändstift.

Nya stift och ny rotor, ingen skillnad. Det är som att bensinpumpen bara går igång ungefär var tredje försök jag vrider på nyckeln. Något fel är med bensinpumpens förmåga att pumpa bensin. Jag undrar ju hur det kan förhålla sig till topplocket som psykopat-meken bytte? För det är efter att psykopaten bytte topplocket så har bilen varit så här. Den gick ju starta på verkstaden förra veckan och så körde jag den till en större parkeringsplats i närheten. Den gick visserligen inte helt bra, det verkade inte vara så mycket ös i den som vanligt men den gick köra flera km iaf.

Ska bort till senaste mekanikern och prata med han igen, ska säga jag tror det är mitt fel kolen i fördelarlocket saknades, eftersom jag varit där och pillat när bilen stod utanför verkstaden.

Både senaste mekanikern och en annan mekaniker säger det är något med att bensinpumpen inte går igång alltid, däremot går den igång en halv sekund om jag vrider nyckeln fram och tillbaka och gör flera startförsök.

Inte så mycket bil att köra med, gamm-bil som det är men jag ska få ordning på den.
Senast redigerad av Hegamon 2025-01-05 kl. 19:53.
Citera
2025-01-05, 22:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Har likadana faktiskt liggandes på motorn. Aldrig brytt mig om vad dom kan vara till. Troligen något extra tillbehör man kunde köpa till bilen. Eller någon givare som ej behövs på din motor. Eftersom min turbo inte ens använder dessa kablar så misstänker jag att det har med AC'n att göra som jag saknar, har du AC? Kompressorn sitter väl synlig och går inte att missa.

Här tror jag är svaret på vart dom röda små kablarna ska ta vägen. Bilden är från denna motorn och dom sitter fast på utblåset på topplocket, det är nog temperaturgivaren, för kylarvätskan eventuellt att den ena är till för att styra kylfläkten tror jag: https://postimg.cc/ftZGwzbg
Ovan bild är från en: 2-litre 16 valve motor B202 1986 Saab 900.
Min motor är en B212 2.1 16V 140 hk - 1992

ChatGPT rättar mig, på dom röda små kablarna och säger detta
Citat:
"De två röda "plupparna" på sladdarna du visar i bilden är troligen kontakter till en tomgångsventil (idle air control, IAC) eller en gasspjällsensor (throttle position sensor, TPS), som är anslutna till gasanordningen. Båda dessa sensorer är avgörande för att motorn ska kunna justera luft/bränsleblandningen och tomgången korrekt."

Eller så är det som du säger, att dom är till AC och annat tillbehör, något jag inte har på min bil.
Senast redigerad av Hegamon 2025-01-05 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in