Citat:
Ursprungligen postat av
StigHelmutt
Bra (och lättförståeligt) förklarat!
Frågan man ställer sig är varför inte hetska invadrare fattar detta?, när det är lättare att förstå än en rörig rap-text?
Dom var ju bruna när vi tog in deras förfäder, alltså kan det inte va "färgen" som är problemet
Utan hur dessa (av kulört) sen utmärkte SIG SJÄLVA efter att ha fått en rättmätig chans som ett oskrivet vitt blad
Eftersom dom sen skyller allt på "hudfärgs-hat" så: in rome talk like romans do!
Jag tror det handlar om mindervärdeskomplex i kombination med begränsad kognitiv förmåga.
De bruna och svarta har blivit itutade av vit vänster att de skulle ha varit de rika och framgångsrika om inte vi vita hade stulit deras rikedomar och tryckt ner dem. De känner därför ett hat och agg mot oss. Varje motgång, liten som stor, är direkt eller indirekt vårt fel. Det är lättare att peka finger än att ta eget ansvar för egna handlingar.
Jag hörde en podd där de pratade om att vissa ser examensbevis som något slags magiskt papper, som ger tillträde till finrummen, och att dessa känner agg mot vita för att inte de får tillgång till dessa magiska papper. Vad jag förstod av podden, så saknas förståelse för vad ett examensbevis betyder, vilket jobb som är nerlagt för att få det och vilket ansvar det innebär när man får ett jobb, t ex att vara läkare.
För några årtionden sedan gjorde USA samma satsning på skolor för svarta, som Sverige gör idag för nysvenskar. Tyvärr med samma dåliga resultat, varför USA slutat satsa extra pengar. De förbjöd också intelligenstester av svarta barn, medan skolorna kunde fortsätta att intelligenstesta vita och asiatiska barn. Detta förbud borde ge en indikation om vad det handlade om. Hos oss kostar nysvenska elever mångdubbelt mer per elev och år jämfört med svenska elever, ändå går ca 70% av eleverna ut 9an utan godkända betyg och utan att kunna läsa och skriva i vissa multikulturella skolor. Det är oerhört tragiskt för alla inblandade.
Samtidigt blir skolbarnen i svenska skolor itutade att vi är alla lika, att det inte finns genetiska skillnader på gruppnivå mer än att vi förlorat vår mörka hy för att det är så solfattigt här i norden. Jag kan inte låta bli att tänka att Nils/Einar ändå var naiv på många sätt, att han inte riktigt förstod vad han lekte med. Naiv för att våra skolor lär ut att det inte finns några skillnader på etniska svenskar och nysvenskar, varken genetiskt eller kulturellt, speciellt om de är födda i Sverige. Han fick betala med sitt liv.
Min förhoppning är att SR slutar spela denna typ av musik, som uppmuntrar till destruktiva beteenden, och börjar ta frågan på allvar. Såvida de inte redan tar det på allvar, men att de har blivit hotade om våld om de inte spelar musiken. Skulle inte förvåna mig alls.