2021-10-21, 20:09
Medlem
babiankladds avatar
Tjena,

Har sedan 2 år tillbaka en konstant huvudvärk som sitter på toppen av huvudet. Det är en molande "tung" värk som inte riktigt är en huvudvärk men är otroligt störande och förvärras av stress. Värken kan ibland sitta i bakhuvudet också men mest på toppen av hjässan. Jag har även hjärndimma varje dag, känns som att jag vaknar upp bakfull när jag inte ens har druckit, en gungande "inre" yrsel som att jag precis gått av en båt konstant och overklighetskänslor samt koncentrationssvårigheter som sitter i. Har lidit av panikångest och agorafobi ett tag nu men har märkt att om jag sitter och pratar med någon eller fokuserar på något så får jag talsvårigheter på grund av huvudvärken (förmodligen ångesten) men huvudvärken förvärras och känns som att jag dissocierar, typ går in i mig själv och har svårt att uttrycka mig, blir typ stum.

I vilket fall som helst hjälper inte huvudvärkstabletter speciellt mycket, har tagit kosttillskott som magnesium, b12 vitamin och massa andra samt varit hos massa läkare och tagit blodprover. Inga konstigheter förutom ett lite för högt kolesterolvärde. Dricker mycket vatten dagligen.

Vad kan det vara?
Citera
2021-10-21, 20:24
Medlem
oldtimedrunks avatar
Har haft ångest dagligen större delen av mitt liv och det fukkar upp systemet. Massor av konstiga saker som händer i kroppen och symtom som gör att man tror man är döende. Likt förbannat så lever jag fortfarande.
Så det jag vill säga är att om du lider av psykiska problem så kommer det att visa sig genom kroppsliga symtom också.
Citera
2021-10-21, 20:47
Bannlyst
Förmodligen kan det betyda att du behöver börja gå ut på en promenad. Försöka bekämpa lite av den där agorafobin som du har.

Pröva att börja gymma.
Citera
2021-10-21, 20:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babiankladd
Tjena,

Har sedan 2 år tillbaka en konstant huvudvärk som sitter på toppen av huvudet. Det är en molande "tung" värk som inte riktigt är en huvudvärk men är otroligt störande och förvärras av stress. Värken kan ibland sitta i bakhuvudet också men mest på toppen av hjässan. Jag har även hjärndimma varje dag, känns som att jag vaknar upp bakfull när jag inte ens har druckit, en gungande "inre" yrsel som att jag precis gått av en båt konstant och overklighetskänslor samt koncentrationssvårigheter som sitter i. Har lidit av panikångest och agorafobi ett tag nu men har märkt att om jag sitter och pratar med någon eller fokuserar på något så får jag talsvårigheter på grund av huvudvärken (förmodligen ångesten) men huvudvärken förvärras och känns som att jag dissocierar, typ går in i mig själv och har svårt att uttrycka mig, blir typ stum.

I vilket fall som helst hjälper inte huvudvärkstabletter speciellt mycket, har tagit kosttillskott som magnesium, b12 vitamin och massa andra samt varit hos massa läkare och tagit blodprover. Inga konstigheter förutom ett lite för högt kolesterolvärde. Dricker mycket vatten dagligen.

Vad kan det vara?
Fick olidlig huvudvärk högst upp på huvudet för några år sedan, har ofta haft huvudvärk, migrän, men aldrig tidigare högst upp på det där sättet.

Till slut for jag till akuten där det upptäcktes att jag hade fått väldigt högt blodtryck. Fick blodtrycksmedicin och passade på att fixa migräntabletter. Har aldrig mer haft den där konstiga huvudvärken och har dessutom tack vare migräntabletterna blivit kvitt min migrän.
Citera
2021-10-21, 21:18
Medlem
Kan vara lite allt möjligt, svårt att säga.

Ofta kommer huvudvärk från att man har problem med nacken. Har du kollat det? Är du spänd i nacken? Prova att stretcha nacken/axeln några gånger varje dag.
Citera
2021-10-21, 21:35
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Fick olidlig huvudvärk högst upp på huvudet för några år sedan, har ofta haft huvudvärk, migrän, men aldrig tidigare högst upp på det där sättet.

Till slut for jag till akuten där det upptäcktes att jag hade fått väldigt högt blodtryck. Fick blodtrycksmedicin och passade på att fixa migräntabletter. Har aldrig mer haft den där konstiga huvudvärken och har dessutom tack vare migräntabletterna blivit kvitt min migrän.
Mätte precis blodtrycket: 116/69 så kan nog inte vara det.
Citera
2021-10-21, 21:36
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Förmodligen kan det betyda att du behöver börja gå ut på en promenad. Försöka bekämpa lite av den där agorafobin som du har.

Pröva att börja gymma.
Testade att gymma några gånger efter en lång uppehållsperiod, hjälpte inte. Promenerar varje dag.
Citera
2021-10-21, 21:37
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Kan vara lite allt möjligt, svårt att säga.

Ofta kommer huvudvärk från att man har problem med nacken. Har du kollat det? Är du spänd i nacken? Prova att stretcha nacken/axeln några gånger varje dag.
Ja otroligt spänd. Har du några bra övningar?
Citera
2021-10-21, 21:37
Bannlyst
Nvm
Citera
2021-10-21, 21:39
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Har haft ångest dagligen större delen av mitt liv och det fukkar upp systemet. Massor av konstiga saker som händer i kroppen och symtom som gör att man tror man är döende. Likt förbannat så lever jag fortfarande.
Så det jag vill säga är att om du lider av psykiska problem så kommer det att visa sig genom kroppsliga symtom också.
Yes det har jag erfarenhet av kan jag säga.
Citera
2021-10-21, 21:39
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Nvm
Ja exakt det är därför det är så jävla skumt. Min teori är att det kan ha med nån klämd nerv att göra.
Citera
2021-10-21, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babiankladd
Ja otroligt spänd. Har du några bra övningar?

Nacke/axlar:
https://www.expressen.se/halsoliv/traning/sa-har-enkelt-stretchar-du-bort-din-huvudvark/
https://www.youtube.com/watch?v=S1Xuoj6s8Sk

Stretcha käken också genom att gapa så stort du kan, och sen pressa ner lite försiktigt ytterligare med handen på haken.

Stretcha lugnt, och ta inte i för mycket, för då gör du det lätt värre.

Du har ju en massa ångest säger du, och då är det lätt att man går runt och spänner sig i käke/nacke/axel utan att man ens märker det. Så avslappningsövningar är ett tips också, och försöka vara uppmärksam på att du inte går runt och spänner dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in