2021-10-20, 23:34
Medlem
Jag köpte en gammal dator för en billig slant. När jag startat den såg jag att man måste logga in med lösenord, men det är inte inloggning lokalt på datorn utan man loggar in på ett microsoft-konto. Det är ju omöjligt för mig att veta lösenordet. Ägaren verkar dessutom ha avlidit. Nu kommer jag visserligen åt allt som finns på datorn på annat sätt, alla dokument finns kvar osv, men jag skulle gärna vilja veta vad lösenordet var.

Finns det något sätt att knäcka lösenord på en Windows-dator som loggar in på microsoft-konto? Jag har kört Ophcrack men det säger bara att lösenordet är empty vilket är naturligt eftersom man inte loggar in lokalt på datorn.

Jag har sökt på Nätet men lyckas inte hitta något svar på om det är möjligt att göra det jag efterfrågar. När man inte har något svar på det man söker frågar man naturligtvis Flashback. Går det att knäcka ett sådant lösenord?
Citera
2021-10-21, 08:04
Medlem
zixls avatar
Här finns en del knep, alla kanske inte fungerar numera men du hade ju en gammal dator så vem vet.
https://miloserdov.org/?p=4129

Lite wordlists också, kan behövas ibland.
https://github.com/danielmiessler/Se...on-Credentials
Senast redigerad av zixl 2021-10-21 kl. 08:10.
Citera
2021-10-21, 09:10
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag köpte en gammal dator för en billig slant. När jag startat den såg jag att man måste logga in med lösenord, men det är inte inloggning lokalt på datorn utan man loggar in på ett microsoft-konto. Det är ju omöjligt för mig att veta lösenordet. Ägaren verkar dessutom ha avlidit. Nu kommer jag visserligen åt allt som finns på datorn på annat sätt, alla dokument finns kvar osv, men jag skulle gärna vilja veta vad lösenordet var.

Finns det något sätt att knäcka lösenord på en Windows-dator som loggar in på microsoft-konto? Jag har kört Ophcrack men det säger bara att lösenordet är empty vilket är naturligt eftersom man inte loggar in lokalt på datorn.

Jag har sökt på Nätet men lyckas inte hitta något svar på om det är möjligt att göra det jag efterfrågar. När man inte har något svar på det man söker frågar man naturligtvis Flashback. Går det att knäcka ett sådant lösenord?

Det är väl bara ominstallera den? Du har väl ingen glädje/nytta av det tidigare användarens filer? Om du inte stulit datorn för att komma åt informationen förstås.
Citera
2021-10-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det är väl bara ominstallera den? Du har väl ingen glädje/nytta av det tidigare användarens filer? Om du inte stulit datorn för att komma åt informationen förstås.
Informationen har jag redan. Jag har redan fört över den låsta datorns filer och dokument och SAM och SYSTEM till ett usb-minne. När jag kör OPhcrack på en annan dator med den låsta datorns SAM och SYSTEM säger programmet att lösenordet är tomt.

Lagras inte inloggningsuppfterna till ett micrososft-konto på en dator? Kanske på ett undangömt ställe med ett kryptiskt namn?
Senast redigerad av akrylforlibbad 2021-10-21 kl. 09:57.
Citera
2021-10-21, 10:14
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Informationen har jag redan. Jag har redan fört över den låsta datorns filer och dokument och SAM och SYSTEM till ett usb-minne. När jag kör OPhcrack på en annan dator med den låsta datorns SAM och SYSTEM säger programmet att lösenordet är tomt.

Lagras inte inloggningsuppfterna till ett micrososft-konto på en dator? Kanske på ett undangömt ställe med ett kryptiskt namn?

Vad skall du med vederbørandes filer till? Du køpte en beggad dator, det ær bara ominstallera den. Problem solved, case closed. Om det inte ær något fuffens du har før dig
Citera
2021-10-21, 10:17
Medlem
Moderator! Var vänlig och släng den här tråden i papperskorgen. Ingen verkar ändå förstå vad jag frågar efter.
Citera
2021-10-21, 10:57
Medlem
Citat:
Moderator! Var vänlig och släng den här tråden i papperskorgen. Ingen verkar ändå förstå vad jag frågar efter.
Kanske för att du förklarar som ett barn med massa onödigt fluff som gör att man inte orkar läsa vad du skrivit?
Citera
2021-10-21, 13:25
Medlem
Du vill slltså ha lösenordet för en avliden persons emailkonto? Låter ganska lågt... OT tror ej det går, men kan ju kolla på något ryskt hackerforum
Citera
2021-10-21, 14:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Har du fört över alla filer så är det ju bara att formatera och installera om datorn? Då kan du ju logga in på den med ditt eget konto sen. Finns ingen som helst anledning att försöka hacka dig in i datorn då. Man kan ju också undra vad det är för personer som säljer sin dator utan att installera om den först utan låter sin egen inloggning ligga kvar?
Citera
2021-10-21, 22:01
Medlem
aleph0s avatar
Citat:

Använde Google och jag tror Mimikatz är svaret

https://security.stackexchange.com/q...icrosoft-accou

/aleph0
Citera
2021-10-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Du vill slltså ha lösenordet för en avliden persons emailkonto? Låter ganska lågt...
Du får det att låta så fult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in