• 1
  • 2
2021-10-20, 20:09
Medlem
Någon som har en aning om varför de gör detta på nyheterna då och då? Någon blir intervjuad, och helt plötsligt får man se en inzoomning på den intervjuades mun, ena öra, händer eller bältesspänne eller något annat. Jag kan förstå om man vill variera med olika kameravinklar på den som intervjuas, men varför dessa bisarra inzoomningar? Ibland ter det sig nästan perverst.
Citera
2021-10-20, 20:34
Medlem
Jango-fetts avatar
Dom gör sånt ibland. Dom är sjuka i huvet
Citera
2021-10-20, 20:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Man kanske försöker göra det "konstnärligt" för att försöka få verkshöjd till filmningen?
Citera
2021-10-20, 20:54
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag har också funderat över det där. Där sitter man framför tv:n och ser lugnt på en intervju, och plötsligt har man en stor inzoomad sko eller ett finger över hela rutan. Varför?!
Citera
2021-10-20, 21:12
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Någon som har en aning om varför de gör detta på nyheterna då och då? Någon blir intervjuad, och helt plötsligt får man se en inzoomning på den intervjuades mun, ena öra, händer eller bältesspänne eller något annat. Jag kan förstå om man vill variera med olika kameravinklar på den som intervjuas, men varför dessa bisarra inzoomningar? Ibland ter det sig nästan perverst.
Haha, är det på SVT 1 och 2 du sett det?

SVT 1 verkar ha praktikanter från samhall bakom kamerorna. Ganska vanligt i deras morgonstudio att de sitter och snackar och kameran mitt i allt börjar glida iväg, snudd på ut ur studion för att sedan zooma in handtaget till toadörren. De som presenterar vädret brukar nästan få jaga kameran med jämna mellanrum för att hålla sig kvar i bild.
Citera
2021-10-20, 23:19
Medlem
FloppyAsHells avatar
Snälla säg att någon har ett klipp som exempel på det här 😂
Citera
2021-10-21, 02:34
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Min gissning är att de ställer in skärpan. Men det är ju svårt att veta utan att ett exempel på vad du menar.
Citera
2021-10-21, 08:04
Medlem
Hackenbush55s avatar
Kameramannen tänker väl "kolla så duktig jag är"
Citera
2021-10-21, 10:28
Moderator
Ancistruss avatar
De tror nog att de är konstnärliga eller nåt om de gör så ibland. Själv tycker jag bara det är irriterande.
Citera
2021-10-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man kanske försöker göra det "konstnärligt" för att försöka få verkshöjd till filmningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
De tror nog att de är konstnärliga eller nåt om de gör så ibland. Själv tycker jag bara det är irriterande.

Jag har anat detta, men på nyheterna är det ju nyheter man är ute efter, och inte någon kameramans och producents förvrängda försök att utöva konstnärskap.

Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Haha, är det på SVT 1 och 2 du sett det?

SVT 1 verkar ha praktikanter från samhall bakom kamerorna. Ganska vanligt i deras morgonstudio att de sitter och snackar och kameran mitt i allt börjar glida iväg, snudd på ut ur studion för att sedan zooma in handtaget till toadörren. De som presenterar vädret brukar nästan få jaga kameran med jämna mellanrum för att hålla sig kvar i bild.

Ja, SVT. Ha OK det har jag missat..

Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Snälla säg att någon har ett klipp som exempel på det här 😂

Inte det bästa exemplet, men det senaste jag såg, som fick mig att komma att tänka på fenomenet. Vid 1:05.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ings-avhoppare
Citera
2021-10-21, 21:33
Medlem
rtyuios avatar
Det är ganska svårt att göra nyhetsinslag intressantare för mänsliga ögat. Har du en kamera stilla under en dialog/intervju går vi tillbaka till 70/80 och även 90 talet. Folk tröttnar om det inte "händer" något i bildrutan idag. Därför denna extrema close-up för att skapa någon slags variation så att du fortsätter titta på skitet.
Hail SovjetTV !!!
Citera
2021-10-21, 22:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag har anat detta, men på nyheterna är det ju nyheter man är ute efter, och inte någon kameramans och producents förvrängda försök att utöva konstnärskap.

Ja, SVT. Ha OK det har jag missat..

Inte det bästa exemplet, men det senaste jag såg, som fick mig att komma att tänka på fenomenet. Vid 1:05.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ings-avhoppare

Ja, det är därför det brukar vara svårt att uppnå "verkshöjd" i de sammanhangen. Men det hindrar inte tv-hallåor och caféprogramledare att försöka få till det för sina *unika* framföranden, är väl då inte otänkbart att en fotograf kör på samma. En fotograf som filmar i rörliga bilder gör kanske denna typ av jobb för brödfödan fast hen helst skulle vilja hålla på med lite mer arty-farty saker. Typ som fotografer som som Sean Tucker som lever på att fota porträtt till diverse presentationer och broschyrer men hellre plåtar gatuliv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in