2021-10-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Svarta prickar. Koagulerat blod?

Vet inte. Tagit en handske och petat men den smeter inte ut sig. Utan det är som en solid svart prick typ, inte ens en prick utan det kan vara vilken form som helst. Inte en sjukt liten prick utan pepparliknande som på Mcdonalds peppar.
Citera
2021-10-21, 12:07
Bannlyst
Okej, jag håller med dig, det var lite brutalt skrivet av mig, men jag tyckte han var lite töntigt rädd av sig.

Han kan ju i bästa fall överleva också?

Eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Dannisanni
Men kom igen....så behöver man ju inte skriva till nån som uppenbart är skiträdd och lider av hypokondri. Hen kanske inte förstår din ironi. Skärp dig.
Senast redigerad av Bensindriven 2021-10-21 kl. 13:05.
Citera
2021-10-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Givetvis måste diagnostik baseras på sannolikhetslära. Annars skulle man ju göra allt på alla människor som söker vård. Det skulle bli oerhört kostsamt och leda till massor av oklara fynd som inte står för sjukdom.

Så klart men man måste även beakta faktiska symtom som en patient har. Inte förstås alltid lätt då någon t.ex. säger att den har buksmärtor och det är helt vanligt magknip på grund av gasbildning. En äldre man sökte vård på grund av avmagring, buksmärtor och gul, fet, lös avföring. Läkaren ville vid ett senare besök inte ens se på avföringen som mannen tagit med som bevis och skrattade och sa typ "Tror du att du har cancer?". Långt senare visade sig att mannen hade långt gången cancer i bukspottskörteln. Visserligen skulle det väl inte funnits någon räddning för mannan men man skulle kunnat ställa en diagnos tidigare genom ändamålsenliga undersökningar. Ett annat fel som läkare gör är att förklara symtom med ett redan konstaterat tillstånd trots att symtombilden inte liknar tidigare besvär eller överensstämmer med det tillståndet.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2021-10-21 kl. 12:43.
Citera
2021-10-21, 13:02
Medlem
En arbetskamrat hade nåt liknande. Jättedålig i magen. Trött så han höll på att svimma. På vårdcentralen tog de lite prover och bad honom åka till akuten direkt för blodtransfusion. Hade tydligen väldigt lågt HB.

Undersökningarna som följde hittade egentligen inget fel med hans mage och tarmar förutom att han hade väldigt låga värden av b-vitaminer och järn. Tabletter verkade inte heller fungera. Sprutor fungerade.

Tyvärr svävade han bort från min arbetsplats så jag har inte längre någon koll på honom annat än att jag hört att han verkar må bra och normalt numera.
Citera
2021-10-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Vet inte. Tagit en handske och petat men den smeter inte ut sig. Utan det är som en solid svart prick typ, inte ens en prick utan det kan vara vilken form som helst. Inte en sjukt liten prick utan pepparliknande som på Mcdonalds peppar.

Kan det vara nån form av ägg från nån insekt?
Citera
2021-10-21, 13:53
Medlem
F.B.Dases avatar
Berätta om dit bajs för läkare.
Citera
2021-10-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Så klart men man måste även beakta faktiska symtom som en patient har. Inte förstås alltid lätt då någon t.ex. säger att den har buksmärtor och det är helt vanligt magknip på grund av gasbildning. En äldre man sökte vård på grund av avmagring, buksmärtor och gul, fet, lös avföring. Läkaren ville vid ett senare besök inte ens se på avföringen som mannen tagit med som bevis och skrattade och sa typ "Tror du att du har cancer?". Långt senare visade sig att mannen hade långt gången cancer i bukspottskörteln. Visserligen skulle det väl inte funnits någon räddning för mannan men man skulle kunnat ställa en diagnos tidigare genom ändamålsenliga undersökningar. Ett annat fel som läkare gör är att förklara symtom med ett redan konstaterat tillstånd trots att symtombilden inte liknar tidigare besvär eller överensstämmer med det tillståndet.

Nu tar du upp ett exempel där risken är mycket hög att det rör sig om allvarlig sjukdom. Tvärtemot mot TS där allt talar för att det inte rör sig om någon cancersjukdom, men kanske inflammatorisk tarmsjukdom. Undersökningen han nog kommer att genomgå (koloskopi) är även utmärkt för att diagnosticera tjocktarmscancer så om han skulle vara den det här årtiondet i Sverige som är i tjugoårs åldern och inte har ärftlighet för det som får det så hittar man det ändå.
Citera
2021-10-21, 15:31
Medlem
Citat:
Nu tar du upp ett exempel där risken är mycket hög att det rör sig om allvarlig sjukdom. Tvärtemot mot TS där allt talar för att det inte rör sig om någon cancersjukdom, men kanske inflammatorisk tarmsjukdom. Undersökningen han nog kommer att genomgå (koloskopi) är även utmärkt för att diagnosticera tjocktarmscancer så om han skulle vara den det här årtiondet i Sverige som är i tjugoårs åldern och inte har ärftlighet för det som får det så hittar man det ändå.

Bra. Koloskopi är en bra undersökning för att upptäcka både cancer och inflammationssjukdom i tjocktarmen. Min ena morbror fick diagnosen bukspottkörtelcancer i mitten av 70-talet vid 40 års ålder. (vilket borde vara rätt ovanligt eftersom han inte ens drack mycket alkohol) Till slut körde min yngre morbror honom till sjukhuset och lär ha sagt "Ni skickar inte hem honom innan ni tagit reda på vad som är fel".
Senast redigerad av fantomsmurfen 2021-10-21 kl. 15:45.
Citera
2021-10-21, 16:36
Medlem
Citat:
Man kan inte utesluta eventuella sjukdomar baserat på sannolikhetslära. Visst gör läkare det och det är en av orsakerna till att mer sällsynta cancersjukdomar och ovanliga sjukdomar ofta kan få en sen diagnos. Som hon fitnessprofilen Elin Kjos som hade långvarig hosta men i övrigt var i god fysisk form. Det visade sig att hon hade obotlig lungcancer och en 20 cm stor tumör opererades bort. Hur sannolikhet är det rent statistiskt att en 31 åring som inte är rökare har lungcancer?
Jag sa inte det din dumme korkboll. Hela i inlägget handlar om att han inte behöver vara orolig för att risken är extremt liten.
Citera
2021-10-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Det verkar som att du har gjort alla tester som skall göras. Då är ju cancer i magen på dig uteslutet totalt! Vet att jag inte är den som ska ge råd men det låter ju som depression eller en känslig mage bara.
Hej jag vet att jag har något konstigt i magen och detta är inte ångest eller ibs som läkarna säger. Själv tror jag på något fel med bukspottkörteln och det finns väldigt svåra sjukdomar som är svår att se på tex röntgen eller MR buk och cancer i bukspottkörteln är också väldigt svår att se på vissa röntgen. Och ska jag vara ärlig så tyder mina symtom på cancer i bukspottkörteln och jag har nästan samma symtom som Patrik swayze hade innan han fick cancer i bukspottkörteln och spridd till levern och skelettet m,m. Men jag hade fruktansvärt mycket illamående under 2019 men det har blivit lite bättre med det. Men när jag var frisk så blev jag väldigt lös i magen för minsta lilla fett på maten. Men nu är min avföring mycket fastare och hårdare och jag har perioder när jag är fruktansvärt trött. Men jag har ätit fruktansvärt mycket skräpmat i mina unga dagar och har man otur så kan detta ge en obotlig ska på bukspottkörteln.
Citera
2021-10-21, 16:37
Medlem
Citat:
Givetvis måste diagnostik baseras på sannolikhetslära. Annars skulle man ju göra allt på alla människor som söker vård. Det skulle bli oerhört kostsamt och leda till massor av oklara fynd som inte står för sjukdom.
Han fattar inte att det är det en av sjukvården viktigaste uppgifter
Citera
2021-10-21, 16:55
Medlem
Citat:
Du förstår inte. Sannoliketsläran innebär att man inte alltid ska utreda symtom. Ingenting är 100 procent. Men man kan inte utreda allting utan man utreder dom som har alarmerande symtom. Så är det, och om man skulle utreda precis allt så skulle många fler dö i cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in