Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det säger mig att du är helt jävla dum i huvudet. En ökning från ett medeltal av 6 om dagen till 10 om dagen är fan inte någon marginell ökning utan en ökning på nästan 100%.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/
Förvarning: Jag börjar ledsna på dig på allvar nu.
Om du vill mäta hur många procent något ökar eller minskar med, beror mätresultaten helt och hållet på
vad du jämför med.
För det första: En ökning med 100 procent betyder ingenting om den ursprungliga mängden var väldigt liten. Går du från 1 till 2 har du exempelvis en ökning på hundra procent, men 2 är fortfarande en väldigt liten siffra.
För det andra: Danmark har haft toppar på nära 40 döda per dag. En ökning från, låt då säga, 6 till 10 är i jämförelse en
marginell ökning -framförallt när 40 döda fortfarande är en ytterst låg siffra. Sverige har exempelvis haft toppar på nära 500 döda per dag.
Vill man mäta ökningar får man också mäta över tid. Om du har ett visst antal döda vecka 1, och sedan avsevärt fler döda vecka 2, och vecka 3 tillbaka på samma nivåer som vecka 1 - då är det inte direkt tal om en ökning, utan snarare en avvikelse. Den marginella (se förklaring till ordval ovan) ökning du pratat om är en
avvikelse, givet att dödstal nu redan faller.
Det låter som att jag talar till ett barn nu, men det finns inget sätt jag kan förklara ovanstående utan att låta nedlåtande. En vuxen människa ska begripa sånt här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Sverige rapporterar knappt in några omicron ännu.
Här får du förtydliga.
Menar du att Sverige ännu inte letar efter omikron-smitta? Eller att Sverige inte rapporterat särskilt många
fall av omikron? Det senare tyder ju i så fall på att omikron helt enkelt inte smittar särskilt mycket...
Vad man kan konstatera är att omikron, oavsett smittotal, ännu inte påverkat statistiken gällande IVA/döda i någon relevant bemärkelse. Inte i Sverige, men heller inte i
något annat land.
• Inte i Sverige (vars statistik du förkastar med motiveringen att det är för tidigt att utvärdera)
• Inte i Danmark (som i princip ligger nästgårds, men vars statistik du av någon anledning istället framhåller som ytterst relevant - men som dock inte visar det du vill att den ska visa)
• Och inte i Sydafrika (som du helt ignorerar trots att jag gång på gång påpekat att du där har just den långsiktiga utvärdering du påstår inte finns).
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Återigen, det är högsommar i Sydafrika nu.
Och det betyder inte ett skit i sammanhanget. Jag har i princip givit dig ett handikapp genom att endast jämföra siffror under de senaste månaderna, istället för över längre tid. Och siffrorna visar
ändå inte det du vill.
Oavsett om omikron introducerats sommar (med säsongsbetonade låga sjukdomstal) eller vintertid (med säsongsbetonade höga sjukdomstal) bör den ju åtminstone påverka
dåvarande status quo, vilken varianten bevisligen
inte gjort. Det relevanta är huruvida nålen rubbas alls, vilket den inte gör. Så vad har årstid med saken att göra?