2021-12-14, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fram tills att vården är kompatibel med covid så är därför restriktioner oundvikliga. Vi hade en chans och vi släppte bollen p.g.a att folk lyssnade på influencers samt vi hade stolpskott som Tegnell som motsatte sig munskydd. Nu kommer restriktionerna tillbaka, grattis.

Framförallt lyssnar "vi" på charlataner som baktalar ivermektin och vitaminer.
Citera
2021-12-14, 09:32
Avslutad
Citat:
Njae. När sjukdomen inte hittar fler offer så dör den ut. Vi kan inte anta att den dör ut av sig själv men vi kan förhindra att människor umgås med djur

Ja, att fjärma oss ännu mer från naturen är en del av maktens agenda.
Citera
2021-12-14, 10:46
Medlem
hehejadus avatar
Jag har aldrig insatt mig speciellt mycket i vad media skriver då jag knappt läser nyheterna, har aldrig reflekterat över om media faktiskt driver "propagandakampanjer" eller ej. Men när jag såg den här artikeln idag på Aftonbladet kunde jag inte göra något än att skratta. Den läses som tvättäkta propagandakampanj, den är inte ens diskret.

Citat:
”Smittan närmar sig oss – från flera håll”
Professorn om omikron: ”Kan ta över veckan som kommer”

Bara själva rubriken får mig att blicka tillbaka då man satt i skolan och kikade på propagandaexempel från de gamla tiderna. Det är bara att byta ut "smittan" och "omikron" mot ryssen, judarna, Kina, kommunisterna, brunhögern, USA eller talibanerna så kan man få riktig fin propaganda i alla politiska spektrum.

Artikeln lägger stor vikt på att Omikron är otroligt smittsamt och slänger fram tal som "upp till 300 000 fall per dag" utan att referera till någon källa. Man skriver även "Omikron har ritat om spelplanen i pandemin pga den höga smittspridningen" men man glömmer att förklara exakt hur den har ritat om spelplanen.

Längst ner i artikeln är man även tydlig med att "det är oklart om den nya virusvarianten skulle vara mildare". Samtidigt finns det studier som påvisar att länder där omikron är den dominanta varianten är även dödsfallen väldigt låga.

Tove argumenterar att även om omikron är mildare skulle det bli kaos i samhället om majoriteten av människorna blev sjuka. Vad är lösningen då? Dos 3 så klart.
Senast redigerad av hehejadu 2021-12-14 kl. 10:51.
Citera
2021-12-14, 10:55
Medlem
Citat:
Njae. När sjukdomen inte hittar fler offer så dör den ut. Vi kan inte anta att den dör ut av sig själv men vi kan förhindra att människor umgås med djur

Bitte zeigen Sie mir Ihre Papiere.
Papiere bitte!
Citera
2021-12-14, 11:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosion
Framförallt lyssnar "vi" på charlataner som baktalar ivermektin och vitaminer.

Jag har aldrig baktalat ivermectin eller vitaminer. Skillnaden är att jag inte lyssnar på vem som helst. Bara för att man inte håller med staten betyder inte att man tänker själv.
Citera
2021-12-14, 11:17
Medlem
Hur går det med JO-anmälan?
Finns också enligt diskrimineringslagen minst två sätt att undvika vaccinpass; medicinsk (läkarintyg att man inte kan ta vaccinet), och religiöst undantag.
Någon som vet om det finns företag som inte godkänner några av dessa, och har blivit DO-anmält?

Konstigt att debatten stannat av efter 14 dagar, speciellt efter att medicinsk-etiska rådet blev nobbat.
Citera
2021-12-14, 14:26
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Nej vi har som jag skrev inte alls väldigt mycket data. Vi har data som sträcker sig ett par veckor tillbaka eftersom det tar minst 2 veckor innan man dör av covid. Sen kan du väl titta på dödstalen i Danmark igen:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

Du vägrar verkligen släppa taget om halmstrået.

Du har data som visade en marginell (marginell) ökning av döda per dag i Danmark. Senaste veckan dock en sjunkande trend igen, i den mån man alls kan tala om trender när förändringarna är så små.
Om smittotalen ökar samtidigt som dödligheten minskar, vad säger det dig?

Du har en parallell utveckling i grannlandet Norge, med marginell ökning av antal döda per dag, och på sistone sjunkande trend.

Du har en parallell utveckling i grannlandet Finland, med marginell ökning av antalet döda per dag, och på sistone sjunkande trend.

Vi har en parallell utveckling i Sverige. Här har dödligheten hittills inte ökat alls.

Vi har en tidigare utveckling i Sydafrika, väl dokumenterad sedan över en månad tillbaka. Omikron tros dessutom ha utvecklats redan i september-oktober. Hur man än vänder och vrider på resonemangen har omikron funnits tillräckligt länge i Sydafrika för att sjukdomsförloppet kunnat utvärderas för början till slut. Och hur har det gått i Sydafrika?
I Sydafrika har dödligheten också varit oförändrad under den dryga månad omikron har studerats. Dödligheten i Sydafrika har för övrigt drastiskt sjunkit sedan början av september, trots att landet har bristfällig vaccinering.

Globalt? I den mån statistik är tillförlitlig på sådan makronivå:
Marginell spike i Covid 19-dödlighet under en vecka i december. På sistone sjunkande trend. Jag känner mig som en repig skiva...

Vi har både aktuell data och tidigare erfarenheter att luta oss på. ALL data, och ALLA erfarenheter visar att omikron inte är ett dugg farligare än tidigare varianter, eller till och med är mindre farlig beroende på hur man tolkar statistiken. If if it looks like a duck, if it walks like a duck, if it quacks like a duck, it is a duck. Inte en jävla varulv.

Kan Omikron fortfarande visa sig ha en hög dödlighet som plötsligt drabbar som en blixt från klar himmel 7-8 veckor in i "vågen"? Ja, på samma sätt som du i teorin kan träffas av en blixt även i till synes fint väder. Risken är bara försvinnande liten.
Senast redigerad av fluff995 2021-12-14 kl. 14:57.
Citera
2021-12-14, 15:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Du har data som visade en marginell (marginell) ökning av döda per dag i Danmark. Senaste veckan dock en sjunkande trend igen, i den mån man alls kan tala om trender när förändringarna är så små.
Om smittotalen ökar samtidigt som dödligheten minskar, vad säger det dig?

Det säger mig att du är helt jävla dum i huvudet. En ökning från ett medeltal av 6 om dagen till 10 om dagen är fan inte någon marginell ökning utan en ökning på nästan 100%.

Citat:
Vi har en parallell utveckling i Sverige. Här har dödligheten hittills inte ökat alls.

Sverige rapporterar knappt in några omicron ännu.

Citat:
Vi har en tidigare utveckling i Sydafrika, väl dokumenterad sedan över en månad tillbaka. Omikron tros dessutom ha utvecklats redan i september-oktober. Hur man än vänder och vrider på resonemangen har omikron funnits tillräckligt länge i Sydafrika för att sjukdomsförloppet kunnat utvärderas för början till slut. Och hur har det gått i Sydafrika?

Återigen, det är högsommar i Sydafrika nu.
Citera
2021-12-14, 16:35
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Det säger mig att du är helt jävla dum i huvudet. En ökning från ett medeltal av 6 om dagen till 10 om dagen är fan inte någon marginell ökning utan en ökning på nästan 100%.

Förvarning: Jag börjar ledsna på dig på allvar nu.

Om du vill mäta hur många procent något ökar eller minskar med, beror mätresultaten helt och hållet på vad du jämför med.
För det första: En ökning med 100 procent betyder ingenting om den ursprungliga mängden var väldigt liten. Går du från 1 till 2 har du exempelvis en ökning på hundra procent, men 2 är fortfarande en väldigt liten siffra.
För det andra: Danmark har haft toppar på nära 40 döda per dag. En ökning från, låt då säga, 6 till 10 är i jämförelse en marginell ökning -framförallt när 40 döda fortfarande är en ytterst låg siffra. Sverige har exempelvis haft toppar på nära 500 döda per dag.
Vill man mäta ökningar får man också mäta över tid. Om du har ett visst antal döda vecka 1, och sedan avsevärt fler döda vecka 2, och vecka 3 tillbaka på samma nivåer som vecka 1 - då är det inte direkt tal om en ökning, utan snarare en avvikelse. Den marginella (se förklaring till ordval ovan) ökning du pratat om är en avvikelse, givet att dödstal nu redan faller.

Det låter som att jag talar till ett barn nu, men det finns inget sätt jag kan förklara ovanstående utan att låta nedlåtande. En vuxen människa ska begripa sånt här.

Citat:

Här får du förtydliga.
Menar du att Sverige ännu inte letar efter omikron-smitta? Eller att Sverige inte rapporterat särskilt många fall av omikron? Det senare tyder ju i så fall på att omikron helt enkelt inte smittar särskilt mycket...
Vad man kan konstatera är att omikron, oavsett smittotal, ännu inte påverkat statistiken gällande IVA/döda i någon relevant bemärkelse. Inte i Sverige, men heller inte i något annat land.

• Inte i Sverige (vars statistik du förkastar med motiveringen att det är för tidigt att utvärdera)

• Inte i Danmark (som i princip ligger nästgårds, men vars statistik du av någon anledning istället framhåller som ytterst relevant - men som dock inte visar det du vill att den ska visa)

• Och inte i Sydafrika (som du helt ignorerar trots att jag gång på gång påpekat att du där har just den långsiktiga utvärdering du påstår inte finns).

Citat:

Och det betyder inte ett skit i sammanhanget. Jag har i princip givit dig ett handikapp genom att endast jämföra siffror under de senaste månaderna, istället för över längre tid. Och siffrorna visar ändå inte det du vill.
Oavsett om omikron introducerats sommar (med säsongsbetonade låga sjukdomstal) eller vintertid (med säsongsbetonade höga sjukdomstal) bör den ju åtminstone påverka dåvarande status quo, vilken varianten bevisligen inte gjort. Det relevanta är huruvida nålen rubbas alls, vilket den inte gör. Så vad har årstid med saken att göra?
Senast redigerad av fluff995 2021-12-14 kl. 16:57.
Citera
2021-12-14, 16:49
Medlem
Goda nyheter.
Jag har efter att jag ändrar status på mig själv från ovaccinerat till papperslös, enbart mött vidöppna dörrar.

Dörrar som innan pandemin var stängda, öppnas när jag yttrar ordet papperslös.

Norsk80: 1
Vaccisterna: 0
Citera
2021-12-14, 17:03
Bannlyst
Citat:

10 döda om dagen är ju ingenting. Det dör 300 svenskar dagligen helt oberoende av Corona. Det borde dö ungefär 180 danskar dagligen oberoende av Corona.
Citera
2021-12-14, 17:20
Medlem
Snabbfråga till er 80 och 90-talisterna som tagit 2 sprutor, sen nu har sjuknat in i Omikron:
Kommer ni ta dos 3 för att behålla vaccinpasset, när Sverige följer UK sisådär om en månads tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in