2021-12-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Youtube är foliehattarnas mötesplats, inte någon tillförlitlig information där inte...

Ann-Cathrine Engwall som pratar i videon är PhD i molekylär cellbiologi med en specialitet i immunologi/virologi.
Citera
2021-12-01, 20:53
Medlem
Citat:
Youtube är foliehattarnas mötesplats, inte någon tillförlitlig information där inte...

Visst.
Dock så hittar du världens skarpaste hjärnor där. Oxå.
Man ser vad man vill se...
Citera
2021-12-01, 21:17
Medlem
Citat:
Det finns ingen diskrimineringsgrund som baseras på om man är vaccinerad eller inte. Även sådana som är berusade blir utestängda skulle det i så fall också vara en diskrimineringsgrund?
Lagen reglerar bara vad som är olaglig diskriminering. Men det är fortfarande diskriminerande även om det inte är olagligt i Sverige.

Man kan jämföra med politisk diskriminering. Det är lagligt i de flesta länder, eftersom det är en förutsättning för att kunna bedriva partipolitik. Men om staten bestämde att bara socialdemokrater eller kommunister fick tillträde till samhället, då tror jag de flesta skulle förstå att det är fel trots att det inte är mot diskrimineringslagen.
Citera
2021-12-01, 21:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Lagen reglerar bara vad som är olaglig diskriminering. Men det är fortfarande diskriminerande även om det inte är olagligt i Sverige.

Man kan jämföra med politisk diskriminering. Det är lagligt i de flesta länder, eftersom det är en förutsättning för att kunna bedriva partipolitik. Men om staten bestämde att bara socialdemokrater eller kommunister fick tillträde till samhället, då tror jag de flesta skulle förstå att det är fel trots att det inte är mot diskrimineringslagen.
https://www.do.se/diskriminering/vad-ar-diskriminering#h-Definitionavdiskriminering
Citera
2021-12-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ungefär som Flashback mao.

Jag är mycket förvånad att inte folk inser det problematiska med detta vaccinpass.

Det är för det första något som införs nu för Covid. MEN, som namnet antyder, inte är begränsat till Covid.
Vem vet vad som är nästa vaccin som blir obligatoriskt.

För det andra så är det märkligt att det är just ett vaccinationspass det naturliga, om man menat allvar, hade varit ett antigen-pass.

För det tredje så är detta inte alls olikt det sätt många historiska totalitära stater börjat. Att tvinga människor att tänka och tycka rätt är en mycket skrämmande vändning i den så kallade fria världen.

Min moraliska och etiska kompass är en helt annan, men nu har jag mycket svårt att föra ett sakligt samtal med vaccinationsmotståndare. Vi har nämligen gett dem delvis rätt när de pratar konspirationer med läkemedelsbolagen.

Är nästa steg ett veganpass där man behöver en stämpel som bevisar att du varje vecka äter minst tre veganska måltider?
Det är för jordens och allas bästa! Hur dum och egoistisk kan man vara som är emot detta?
Senast redigerad av FartyDog 2021-12-01 kl. 21:32.
Citera
2021-12-01, 21:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Du är inte bättre än nån vaccinkritikwr.
Tom Norska FHM som du drar upp har koncist och klart berättat att det ofta är svårt att bekräfta den egentliga dödsorsaken som de covidinfekterade dog av. Sverige mångdubbla siffror jfrt med grannländerna lär vara gravt överdrivna. Så därför finns inga som helst bevis på det du påstår.

Du svarade på min kommentar om överdödlighet. Överdödligheten är oberoende av vilken dödsorsak som anges som dödsorsak. Under år 2020 hade Sverige 7161 fler dödsfall än genomsnittet för dom 5 föregående åren.

Underlag:
Citera
2021-12-01, 21:51
Medlem
Citat:
https://www.do.se/diskriminering/vad-ar-diskriminering#h-Definitionavdiskriminering
Jag klickade på din länk. Det står:

"På den här sidan förklarar vi vad diskriminering är enligt diskrimineringslagen"

Sidan har alltså inget att göra med vad som är diskriminering, utan bara vad som är olaglig diskriminering.

Man kan diskriminera människor på alla möjliga grunder som inte behöver vara olagliga. Överviktiga, fula, långhåriga, billiga kläder, personlighet, fattigdom, osv. Sånt som barn mobbar varandra för, utan att det blir en utredning.

De flesta med moralisk kompass förstår att det är fel om staten favoriserar 80% av befolkningen, och sanktionerar mobbing av de återstående 20%. Att man sedan använder diverse byråkratiska snårvägar för att kunna hävda att det har lagligt saknar betydelse. Stalin bröt inte heller mot lagen när han skickade folk till Gulag.
Citera
2021-12-01, 22:03
Medlem
Hur mycket smitta är att vänta efter konserten hyllningen till Avicii?
Citera
2021-12-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag vet, jag är också läskunnig men som vanligt är det antivaxxers som oroar sig.
Även om FHM vill ha ett vaccinbevis kommer regeringen och riksdag aldrig klubba igenom det. För politiskt laddat och val nästa höst. Dessutom praktiskt verkningslöst. Max någon procent fler som tar vaccinet.

Så du kan andas ut och försök sänka adrenalinnivån för det är skadligt att ha påslaget för länge.

Blir det alltså inget vaccinpass?
Citera
2021-12-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du svarade på min kommentar om överdödlighet. Överdödligheten är oberoende av vilken dödsorsak som anges som dödsorsak. Under år 2020 hade Sverige 7161 fler dödsfall än genomsnittet för dom 5 föregående åren.

Underlag:
Antalet döda i 2002 (Sars-CoV1), 95009 med 10% lägre befolkning och en demografi med långt färre äldre.

Undrar vad som hände med Sars-CoV1, hur överlevde vi utan vaccin?
Hur klarade de som blev infekterade på början av 2000-talet sig, har de fortfarande antikroppar kvar?

En annan ”rolig” aspekt är hur denna ”livsfarliga” pandemin har påverkat Sveriges och världens befolkningssiffra?

Ska vi verkligen ha nolltolerans för död under en pandemi?

Varför blev det inte kaos och totalkollaps i världsekonomin i 2002, när överdödligheten var högre?

Det är något annat som ligger bakom, C19 är en parantes i pandemihistorien medicinsk sett, politisk?

Not so much.
Citera
2021-12-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Blir det alltså inget vaccinpass?

Det infördes ju idag. Sorgligt men sant.
Citera
2021-12-01, 22:43
Medlem
Citat:
I lagen finns det sju diskrimineringsgrunder. Dessa är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Vilken av de sju menar du det är, funktionsnedsättning?
Att inte ta vaccinet på grund av religiösa grunder borde kunna vara en anledning till att kunna avstå. Därmed diskrimineras religiösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in