2021-11-21, 07:52
Medlem
Jenshalls avatar
Det blir väl inget av det här. Är väl bara propaganda för att få fler gå och vaccinera sig innan den 1/12. Sen genomförs detta ändå inte.
Citera
2021-11-21, 08:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillMiller
Var har du sett/läst att de ska komma med några restriktioner som komplement?

Osäkert om det BARA är ett sätt att skrämma fler till att ta injektionerna.
När de väl är på plats så försvinner det nog inte. Framförallt inte om den stora massan accepterar minskad frihet för en specifik grupp som inte berör dom själva.
Söndra och härska. Dela in folk i grupper som ska ställas mot varandra.
Nu är vi inte där än men snart (1 december) att vanliga människor ska behöva uppvisa elektroniska dokument för att få vistas på vissa platser.
Helt galet att människor(”vaccinerade”) kommer acceptera det.
Det är en skrämmande utveckling som mycket väl kan bli normaliserad.
Ungefär som hur skjutningar i Sverige har blivit normaliserat.

Så här skriver man om vaccinationspass.

"Kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) betonade att det inte kommer vara ett krav för olika arrangörer att ha covidpass, men att de som inte kan visa upp ett sådant bevis kommer att behöva följa vissa restriktioner som nu håller på att tas fram."

Alltså det blir inte obligatoriskt utan kan kringgås med nya restriktioner istället.
Dessa restriktioner är ännu ej klara.
Halvfärdig lösning som presenterats hittills tycker jag och luddigt.
Eller har du sett hur det ska genomföras och hur man ska kontrollera detta?

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/11/vaccinationspass-infors-vid-storre-evenemang-inomhus-fran-december/
Citera
2021-11-21, 08:08
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Fel fel fel.
Det är en grundlagsskyddad rättighet att ALLA europeiska medborgare ska vara skyddade från medicinska ingrepp mot deras vilja, det är även en grundlagsskyddad rättighet att man som medborgare ska få röra sig fritt inom unionen.
Kolla en sväng på Nurembergkonventionen och återkom Adolf.

FNs mänskliga rättigheter säger dessutom att ALLA människor är födda fria samt har samma värde och rättigheter.
Dvs ovaccinerade SKA ha samma rättigheter som vaccinerade om man ska gå efter FN
Varför byter du ämne och börjar prata om medicinska ingrepp? Diskussionen du bjöd in dig själv till handlade om rörelse- och mötesfrihet. Det kan väl inte vara så att du medvetet försöker blanda bort korten för att det är det enda sättet att försvara din position?
Senast redigerad av Bimbolina 2021-11-21 kl. 08:15.
Citera
2021-11-21, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronaless
Hade Covid i våras och har antikroppar.
Det kommer inte vara för alltid. Vaccin behövs
Citera
2021-11-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarOfDreams
Bara för att någon inte tagit vaccinet betyder det inte att denne går runt med covid-19.

Verkar som du missat att man kan vara frisk som ovaccinerad. Chansen är tom. större att du som vaccinerad går med asymtomatisk symptom och smittar vilt.
Men om du är anhörig vill du då inte att mormor får vård av en vaccinerad?
Citera
2021-11-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Flyg oavsett destination har ju sedan länge krävt vaccinpass.
Inget land tar idag in någon person som inte tagit sprutan. Vaccinpass är alltid ett krav.
Coronapass ja, sprutkrav nej.
Coronapasset har tre delar;
Vaccinationstatus
Smittstatus
Tidigare genomgått smitta
I hela Europa räcker det att uppfylla en av tre, vanligast är (om man inte är besprutad) att testa sig för att få en QR-kod i passet som är giltig i 72 timmar.

Bara Sverige som vill vara supertotalitära och tvinga människor till oönskade medicinska ingrepp, stick i stäv med folkrätt, grundlag, etik och moral.

Marionetter.
Senast redigerad av Norsk80 2021-11-21 kl. 09:33.
Citera
2021-11-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Absolut.
En ovaccinerat som smittas får oftast symptom och håller sig hemma utan vidare smittspridning (min teori, inte hittat fakta som underbygger det än, enbart sunt förnuft).

En vaccinerat som smittas får antingen inga eller smärta symptom, och tänker kanske ”äsch jag är jo vaccinerat, och FHM/regeringen säger jo att det är ovaccinerade som är problemet, så jag går på jobbet även om jag är lite hängig”.

Jag är rädd vaccinerade tar extra risker nu som de fått ”grönt ljus” från FHM, de kan jo ”bevisa” sin säkerhet, egen om säkerheten kan vara falsk.

Om man vill ha ett bättre samspel mellan restriktion och beteende, så är negativsmittapass 1000x bättre än vaccinpass, och det tror jag du förstår?

Frågan är varför regeringen/FHM inte förstår det? Är det för att syftet inte är att hejda spridningen, utan för att tvinga fler att ställa sig på led?

Läskigt.
Det är klart att man kan sitta och killgissa. Själv föredrar jag att förlita mig på det jag faktiskt ser och att det i huvudsak är till största del ovaccinerade som vårdats på sjukhus under hösten här i Sverige.
Citera
2021-11-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
I UK har vi en ökad dödlighet bland 20-50 åringar som mångfaldigt ökat sedan de vaccinerats.
Dvs finns statistik som stödjer att engelsmännen fått the real deal i sina sprutor.
Om statistik från Israel skulle visa att sådan överdödlighet inte existerar köper jag ditt argument.
Förutsatt att man kan lita på statistik som olika länder presenterar..
Man ska nog inte dra den statistiken som något bevis för överdödlighet bland vaccinerade.
Här är siffrorna från ONS (SCB)i England (tabell 4 i exceldokumentet)

Problemet med siffrorna är att de har gjort gruppen 10-59 år för stor att ge mening med död och vaccinationsgrad.

Gissningsvis är gruppen vaccinerade störst i övre delen av gruppen och lägre i den yngre delen.

Gissningsvis är sannolikheten också störst att dö i icke-covid relaterade sjukdomar som tex cancer och hjärt-kärlsjukdomar större dess äldre man blir.

Innan jag hittar siffror man kan jämföra med pre-covid, så tror jag dödligheten inom gruppen inte har förändras stort, och att den har varit stort sett stabil kring 5 per 100000, lite lägre i åldersgruppen 10-39(som nu till större del är ovaccinerade) lite högre i gruppen 40-59(nästintill fullvaccinerade).

Jag hoppas verkligen det är så, annars är det en världsomspännande konspiration och folkmord som pågår.

Edit: glömde länken till ons
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/deathsbyvaccinationstatusengland
Citera
2021-11-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thehawk88
Vilket är den "samlade forskningsläget" som är överens? De du hör om i massmedia som bara ger dig en vinkel? Finns minst lika många på andra sidan som har skrikit sig hesa under pandemin om att Ivermektin är en effektiv behandlingsmetod och t.o.m läkare som behandlat patienter med Ivermektin mot Covid som tillfrisknat och som blivit av med sina jobb pga detta. Varför? För alla ska till varje pris pusha sprutorna. Jag tycker att det är beklagligt att en effektiv behandlingmetod har svartmålats och mörkats som hade kunnat rädda liv. Tycker inte ni andra?

Här har du en läkare som berättar för Joe Rogan att han behandlat tusentals Covidpatienter med denna medicin:
https://open.spotify.com/episode/7uVXKgE6eLJKMXkETwcw0D?si=xZZAVhXXSfqlH1yQZUWE9A&u tm_source=copy-link

Samma läkare twittrade för en månad sedan att mellan 100-200 kongressledamöter (och många av deras nära) med Covid behandlades under de senaste 15 månaderna med Ivermectin, och att ingen av dem hamnade på sjukhus:
https://mobile.twitter.com/PierreKory/status/1446312291302055940?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1446312291302055940%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fthetruedefe nder.com%2Fdr-pierre-kory-reiterated-the-effectiveness-of-ivermecti n-as-part-of-a-covid-treatment-protocol%2F

Här är en svensk läkare som behandlat en patient med långtidscovid med Ivermektin:
https://checkfact.org/jag-har-behandlat-en-person-med-ivermektin-mot-langtidscovid-verkar-ha-blivit-helt-frisk/

Det är såklart inte satatistiskt signifikant men intressant att höra hur en svensk läkare gick tillväga med en postcovidpatient.
Skillnaden mellan dig och forskningen är att den senare inte är så känslostyrd och att det finns uppsatta regler för hur den ska gå till samt verifieras. Cherrypicking och anekdotisk bevisföring hör inte hemma i forskningen. Oavsett vilket ämne du väljer så kommer du alltid hitta någon som upptäckt ditten och i samma ögonblick någon annan som hittat det motsatts datten. Detta beroende på att vissa studier helt enkelt är bristfälliga eller innehåller så många, mer eller mindre, kända påverkningsbara faktorer så att det inte går att isolera vad som faktiskt har påverkat resultatet. Därav måste man alltid göra en sammanställning och avvägning av vad hela forskningen säger om en viss fråga, inte bara plocka ut de studier som tycks tala för ens sak. Det senare kallas för cherrypicking eller konfirmeringsbias, vilket kan ske med olika grad av medvetenhet.

Hur som helst så har vi idag inga samlade belägg för att Ivermektin skulle vara någon mirakelmedicin mot covid-19 som vissa påstår och bland andra FDA avråder starkt från användning av läkemedlet i detta syfte.
Citera
2021-11-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Gibraltar kör med restriktioner trots 100% vaccineringsgrad. När ska ni inse att vaccinet handlar inte om om att hindra smittspridning
Tror du att situationen i Gibraltar sett bättre ut om ingen vaccinerat sig?
Citera
2021-11-21, 09:51
Medlem
Här kan ni lyssna på två professorer om varför det inte är en bra långsiktig lösning med vaccinpass:

https://www.tv4.se/artikel/2hK8I2vm6Kkip8m5KV4COE/professorn-om-riskerna-med-vaccinpass-upplever-att-man-blir-kontrollerad
Citera
2021-11-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja jag vet inte hur du funkar, men om du tittar på kurvorna så är pandemin över.
Att jävlas med folk i det läget tror jag blir dåligt.
Om du tittar på kurvorna i hela Europa så inser du att pandemin är långt ifrån över. En hög smitta kan också leda till att vi får nya mutationer som även kan påverka oss här. Det är inte heller givet att vi inte kommer att få någon ny våg i vinter trots att vi klarat oss bra hittills. Därutöver har allt för många ovaccinerade under hösten tagit upp vårdplatser i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in