2021-10-20, 07:59
Medlem
Hej! jag läser personalvetarprogrammet.

Funderar på om det är värt att läsa en master efteråt, har sökt lite men inte läst något vettigt svar.

Vad ger det för skillnad i arbetslivet att inneha en Master i Psykologi?

Jo jag vet att man efter den kan söka doktorand tjänster... men jag har även sett att i princip alla inom amerikanska regeringen, allt ifrån generaler till topp ekonomer vad du vill - har minst 1 master (Flera har 2). Så jag känner att det kanske kan vara värt om man vill bli något när man blir stor.

Någon som har konkret information om vad det innebär?

Tack på förhand!
Citera
2021-10-20, 08:05
Avstängd
Du ska väl fråga dig själv, om det kan vara någon nytta i kombination med din personalvetarutbildning?
Citera
2021-10-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt

Funderar på om det är värt att läsa en master efteråt, har sökt lite men inte läst något vettigt svar.

Jo jag vet att man efter den kan söka doktorand tjänster... men jag har även sett att i princip alla inom amerikanska regeringen, allt ifrån generaler till topp ekonomer vad du vill - har minst 1 master (Flera har 2). Så jag känner att det kanske kan vara värt om man vill bli något när man blir stor.

Tack på förhand!
Jag ser inte riktigt kopplingen till en massa gubbar i USA. Det räcker att du fokar på din egen karriär.

Flikar också in att det är skillnad mellan examina i USA kontra Europa. Har hört från bekanta att det är löjligt lätt att doktorera där, nästan en formalitet. Därav blir alla där doktorer efter exempelvis medicinitbildning. Medan du får slita i många år här hemma med forskarutbildning, få in flera artiklar i olika tidskrifter etc.

Som svaret ovan, du går ju en riktad yrkesutbildning nu. Lägg till kurser som gynnar det, eller som öppnar dörrar, eller om du har starkt personligt intresse och tid över.
Citera
2021-10-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag ser inte riktigt kopplingen till en massa gubbar i USA. Det räcker att du fokar på din egen karriär.

Flikar också in att det är skillnad mellan examina i USA kontra Europa. Har hört från bekanta att det är löjligt lätt att doktorera där, nästan en formalitet. Därav blir alla där doktorer efter exempelvis medicinitbildning. Medan du får slita i många år här hemma med forskarutbildning, få in flera artiklar i olika tidskrifter etc.

Som svaret ovan, du går ju en riktad yrkesutbildning nu. Lägg till kurser som gynnar det, eller som öppnar dörrar, eller om du har starkt personligt intresse och tid över.

Side note:
Kopplingen mellan en massagubbar i USA är av det enkla skälet att det är närmast en formalitet om man ska bli något riktigt att ha en master i bagaget. T.ex när nyheten briserade om att den amerikansk generalen Mark Milley, som är chairman of the Joint Chiefs of Staff hade ringt sin kinesiska antagonist när Trump vann valet.... trodde jag bara var en karriärs general i amerikanska armen, men han har ju tydligen två Masters i krigshistorisk. Efter jag läste lite om honom gick jag igenom folks bakgrunder i topp positioner. Så jag menar det gamla mantrat att utbildning inte är allt känns förlegat och ännu mer nu när så många pluggar, men Masters är ju ändå fortfarande relativt ovanligt jämfört med Bachelor.

Ja, jag ska lägga till arbetsrätt 1 och 2 i mina egna val.

Jag kan inte svara på om det är lättare att doktorera i USA än Sverige men förmodligen eftersom allting av relevans skrivs på engelska och kommer oftast från USA. Exakt allting från lärosäten har sin utgångspunkt från USA och det kommer förbli så över tid också. Sedan så är det mycket större lärosäten. Här i Sverige har vi några namnkunniga professorer men på varje universitet i USA finns det någon "topp" professor och det skrapas väl av när man arbetar som doktorand att lätt kunna tillgodose sig av väldigt meriterade kollegor och gör arbetet lättare och man får sina artiklar enklare publicerade eftersom kanalerna är mycket snabbare och enklare - antar jag. Jag tvivlar dock på att det är "enklare" i den mån att det kräver mindre arbete. Den amerikanska arbetsmarknaden är lite annorlunda Sverige och i regel arbetar man mer och hårdare där. Man är mer karriärsinriktad och driven som mentalitet bland befolkningen, detta kan jag dock styrka genom mina studier
Citera
2021-10-20, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke

Anledningen till att jag undrar om Master är att jag har aldrig haft det lättare än i den här kursen. Det känns som en master knappast är svårt heller för mig. Jag upplever det som när en person med väldigt högt IQ tvingas göra matematiska uppgifter och det bara ramlar ner rätt svar genom pennans stift på pappret och då tänker jag att det kanske är lika bra att köra två extra år till av fattigdom och öka mina chanser för välbetalt jobb senare i livet.
Citera
2021-10-20, 08:54
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag undrar om Master är att jag har aldrig haft det lättare än i den här kursen. Det känns som en master knappast är svårt heller för mig. Jag upplever det som när en person med väldigt högt IQ tvingas göra matematiska uppgifter och det bara ramlar ner rätt svar genom pennans stift på pappret och då tänker jag att det kanske är lika bra att köra två extra år till av fattigdom och öka mina chanser för välbetalt jobb senare i livet.
Du pläderar ju för att ta en Master, vi ska inte hindra dig, bara du behöver veta vad och varför du vill det, kör hårt och lycka till! Jag tror att utbildning aldrig är skadligt.

På den mänskliga sidan flikar jag in att du måste inte "bli något viktigt", särskilt inte en kopia av krigsministrar i USA. Fundera i stället på vad du själv vill göra, vem du vill vara, vad som passar din fallenhet eller intresse.

Beroende på var man pluggar kan man plocka ut en Magister efter 1 år och pausa där, med option att bygga på 1 till år vid senare tillfälle och ta ut Master.
Citera
2021-10-20, 09:06
Avstängd
Citat:

Master i psykologi innebär studier av en helt annan karaktär än den yrkesinriktade utbildning du nu går.
Citera
2021-10-20, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Master i psykologi innebär studier av en helt annan karaktär än den yrkesinriktade utbildning du nu går.

Jag har läst igenom kursprogrammet för Master i Psykologi på GU. Det är ganska" Basic psykologi " alltså samma saker jag läser nu, fast ur ett annat perspektiv bara egentligen mot vad jag läser. Personalvetare läser ju grundläggande psykologi fast med utgångspunkt från gruppen även om individ är fokus området också.
Citera
2021-11-07, 09:20
Medlem
Histrioniskas avatar
Citat:

Tack på förhand!

Lönemässigt är det skillnad. Du kommer att var mer attraktiv på arbetsmarknaden. Du har möjlighet att lära. Du har möjlighet att söka tjänster internationellt. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in