• 1
  • 2
2021-10-19, 11:58
Medlem
Hej!

I helgen vrickade jag till foten i mina högklackade skor och bröt det yttersta benet som går från lilltån ner mot hälen.

Jag åkte till akuten där de röntgade och kunde konstatera en fraktur. Jag låg länge i ett gipsrum och väntade på läkaren som tillslut kom och förklarade att benbrottet låg på ett fixerat ställe och därför behövdes inget gips. Jag blev omlindad och hemskickad med kryckor.

Nu till frågan- varför gipsades jag inte när ett ben i foten gått av?

Gör man inte det som rutin?

Jag har väldigt ont och kan inte stödja på foten och blir lite orolig om jag verkligen fått rätt vård?
Citera
2021-10-19, 12:04
Medlem
Du gipsar ju för att fixera, och är den fixerad ändå är det väl lika gott o strunta i det? Skönt att slippa gips om man inte måste och gips tar ju inte bort smärtan oavsett liksom.
Citera
2021-10-19, 12:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Isbergets
Hej!

I helgen vrickade jag till foten i mina högklackade skor och bröt det yttersta benet som går från lilltån ner mot hälen.

Jag åkte till akuten där de röntgade och kunde konstatera en fraktur. Jag låg länge i ett gipsrum och väntade på läkaren som tillslut kom och förklarade att benbrottet låg på ett fixerat ställe och därför behövdes inget gips. Jag blev omlindad och hemskickad med kryckor.

Nu till frågan- varför gipsades jag inte när ett ben i foten gått av?

Jag har väldigt ont och kan inte stödja på foten och blir lite orolig om jag verkligen fått rätt vård?

Sannolikt av den anledningen som läkaren uppgav, och som du själv skriver. Nej alla frakturer gipsas inte.
Citera
2021-10-19, 12:12
Medlem
f30malmos avatar
Jag blev gipsad vid samma fraktur (var på benet sitter din?), som också var stabil, men bara i en vecka. Håll lite koll på hur det känns där ändå, ibland så läker det inte rätt, det gjorde den inte för mig. Men antar att du ska tillbaka på röntgen igen?
Citera
2021-10-19, 12:19
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Nej, en del frakturer gipsas inte då det inte finns någon poäng med det.
Citera
2021-10-19, 12:25
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Du kan vara lugn.

Jag har själv brutit ben i kroppen vid fyra olika tillfällen. Brutit benet allvarligt i en skidolycka. Då var hela det stora benet i benet helt av. Vaknade upp efter kraschen och mitt ena ben var vänt nästan 180 grader så jag såg baksidan på skidan framför mig, bindningarna hade inte utlöst. Det var ett väldigt allvarligt benbrott. De gipsade då och idag har jag inga som helst men av detta idag..

Sen har jag brutit händerna vid tre olika tillfällen. De gånger jag brutit händerna så fick jag gips en gång, medans vid de andra gångerna så hade jag bara en stödskena som jag fick tjata mig till.

Så ja, de gipsar inte enklare benbrott, speciellt inte om det bara är en spricka eller så.

Sen har jag förresten brutit ett revben en gång och det gör man som sagt inget åt, det går liksom inte att gipsa, men det självläker.

Har inga som helst men av alla mina benbrott, allt har läkt fint varje gång.

Det kommer nog ta några månader innan allt läkt ihop, du kommer vara lite stel i foten så pass länge, men sen är du "fit for fight igen". Lycka till!
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-10-19 kl. 12:39.
Citera
2021-10-19, 12:53
Medlem
tilsammansnus avatar
Exakt detta hände mig och det nu andra gången (förra ett par decennier sen) så jag hade tilfälle lära mig en hel del. Benet ifråga kallas 5e metatarsalen och är där smällen kommer när man snedtrampar. Av vad jag fick veta är att det är en mycket vanlig sportskada, skada inom militären osv. Ifall det är en spricka som både ditt och mitt fall verkar vara så låter man det självläka
Citat:
varför gipsades jag inte när ett ben i foten gått av?
För att benet sitter på plats och gips har ingen verkan, det gör ont ja, som att en spik satt där.
Citat:
just den skadan gör man som rutin att man lindar rätt kraftigt, typ en kraftig känga, och låter det utgöra gipsets funktion.
Citat:
Jepp och ont kommer du ha i ca 1-1,5 månader. Det gör mindre ont om du har på dig kängan (hårt igendragen), efter några dar kan du om. gå med viss möda. Jag gick omkring med kängan innomhus, de första dagarna försökte jag tom sova med den. Förmodligen kommer du få som jag en rejäl blodsamling vid fotknölen, som ett blåmärke. Allt självläker.

Drick mycket mjölk eller ta kalk-tillskott, detta snabbar på läkningen med benet.
Citera
2021-10-19, 12:57
Medlem
Generellt får man en stövel eller gips.

Gips är bättre för större skador om personen är i risk att fumla, trampa snett osv.

Stövel för lite mindre skador där personen kanske är yngre mer stabil och inte fumlar runt.

Dock finns en risk att man trampar snett o fuckar upp utan gips. Men rehabiliteringen är snabbare.
Citera
2021-10-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag blev gipsad vid samma fraktur (var på benet sitter din?), som också var stabil, men bara i en vecka. Håll lite koll på hur det känns där ändå, ibland så läker det inte rätt, det gjorde den inte för mig. Men antar att du ska tillbaka på röntgen igen?

Jag fick inte veta vart på benet brottet låg och jag skulle heller inte få komma tillbaka på röntgen🤔 Det kändes lite oseriöst på något vis. Blev sjukskriven bara 2 veckor och många verkar ju vittna om att det kan ta längre tid🤔
Citera
2021-10-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Du gipsar ju för att fixera, och är den fixerad ändå är det väl lika gott o strunta i det? Skönt att slippa gips om man inte måste och gips tar ju inte bort smärtan oavsett liksom.

Jag är snarare rädd att det läker fel pga att utan gips. Därav min fråga
Citera
2021-10-19, 13:56
Medlem
FrauKomas avatar
Fick du sprutor med blodförtunnande med dig hem? Det är viktigt när man inte stödjer på benet och har kryckor. Så du inte får blodpropp (gick själv på kryckor sex veckor tidigare i år och fick ta en spruta i magen varje kväll )
Citera
2021-10-19, 14:33
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jag fick inte veta vart på benet brottet låg och jag skulle heller inte få komma tillbaka på röntgen🤔 Det kändes lite oseriöst på något vis. Blev sjukskriven bara 2 veckor och många verkar ju vittna om att det kan ta längre tid🤔

Det bör stå i journalen var frakturen sitter.

Jag blev inte sjukskriven alls, men hade smärtor i flera månader, kan ju iof bero på att det också läkte fel. Får fortfarande ont ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in