Citat:
Ursprungligen postat av
Grin0lle
Fast bäbisar är ju inte rädda, det formas ju i takt med att de lever. Rädslan är ju baserade på negativa upplevelser. Annars så bara ÄR barnet precis som djur. Djur kan ju oxå bli rädda för saker och ting. Tex kommer en hund eller katt som från början älskat dig kunna komma att sky dig som pesten om du är elak (er upphov till negativa upplevelser) mot den.
Instinkter är något annat och kommer från reptilhjärnan och är direkt kopplade till överlevnad och lust. Där finns inget långsiktigt tänkande utan styrs av direkt överlevande eller tillfredställelse. Kärlek sägs även vara en INSTIKT till skillnad från resterande känslor tex rädsla..
Citat:
Ursprungligen postat av
Grin0lle
Vill även tillägga att vi lever i en värld som utgörs av motpoler. Det ena kan inte existera utan det andra vilket för mig innebär att lycka och glädje inte kan finnas utan smärta och tråkigheter. För HUR ska någon veta vad som är bra om inget är dåligt?
Det sista du tillade kan jag väl argumentera emot.
Lycka är enligt mig när man gör det som är tänkt att göras.
En katt blir inte deprimerad av att leva som en katt ska göra.
Människor däremot lever totalt fel, alla djur leker sig fram till de blir vuxna på ren instinkt.
Vi däremot växer upp i ett annat system där våra naturliga roller inte får ta plats utan man går genom skolan där man ska passa in i samhället, inte går efter naturens anpassning genom instinkter.
Människan som art är unik genom "komplexa sociala band" därför ska vi ha olikheter och samarbete men en bredare intelligens/förmågor/intressen som enhet, vilket vi inte gör idag som det är tänkt.
Den lycka man upplever i samhället bygger mest på konstgjord substitut , det är falskt och därför konstant faller, inget där går ihop som helhet.
Det är mer komplicerat och svårare att föreställa sig att det ens är möjligt efter bara ha erfarenhet av detta livet.
Och som du pratar om bebisar , det är en fas då man inte är utvecklad till att bli en vuxen man redo för livet, en anledning till att vara mer försiktig men det finns ändå en längtan till att bli vuxen och kopiera äldre.
Att då återgå till att leva som en bebis är fel.
Jag hatar tanken av att vuxna vill leva som bebisar, där man inte är tuff och vågar möta livet.
Skulle jag vara fast i livet och bli behandlad som en bebis så hade jag känt hat mer än fruktan, jag hade sökt mig till utföra risker och valt att våga möta rädslor för nöje för att utsätta mig själv.
Det är inte samma sak som att andra skapar otrygghet, det är bara det att livet ska innehålla något.
Men jag vill själv styra över de strider jag tar och vad jag utsätter mig för.
Att det behövs smärta och tråkigheter som du sa beror helt på.
Ingen får ut något bra av se sin familj svälta till döds för fatta lycka, däremot att ta en strid/risk och lyckas överleva ger mer poäng om det var värt det för något.