Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny-JanObama
Första steget är väl att avgöra om skribentens inlägg på FlashBack överhuvudtaget är skyddat av upphovsrätten.

Är det inte det så kan man skita i att fundera över citaträtten eftersom denna är en inskränkning i upphovsrätten.

Hittade denna: https://lawline.se/answers/anvanda-citat-i-reklam

Men där bemöter dom bara citat från kända personer.
Men man kan ju faktiskt tycka att det är sunkigt gjort då det bryter mot god sed. Om man nu ska framhäva sig själva som hederliga.
Citera
2021-10-20, 12:15
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Fintechbolaget Safello citerar Flashback i sin nya kampanj, ”Make crypto boring”
https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/fintechbolaget-safello-citerar-flashback-i-sin-nya-kampanj-make-crypto-boring/

Annonsen visas i artikeln.

admin
Känns som om Safello är skyldiga #Dioz eller åtminstone Flashback lite pengar nu när de använt material härifrån i en av sina annonser.
Citera
2021-10-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Du menar att dom har citerat halva meningen? Finns det ett lagkrav på att ett citat måste innehålla hela delar av av text? Jag ser bara att det inte får förändras om det är ett citat alltås inte lägga till eller byta ut ord.

Det är ju brukligt att man punktar, typ ..." när man bryter en mening som man citerar just för att det ska vara tydligt att man inte citerar hela meningen. I vart fall i den akademiska världen.
Citera
2021-10-20, 12:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vad är mer ärofullt än att bli smädad på Flashback?
Citera
2021-10-20, 12:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad är mer ärofullt än att bli smädad på Flashback?
Att bli smädad av South Park.
Citera
2021-10-20, 14:59
Medlem
Missat det här helt och hållet, men är nog bra att jag säger något innan konspirationsteorierna haglar.

Animal kontaktade mig för ett tag sedan och frågade om de fick använda det jag skrev i en reklamkampanj

Citat:
Hej,

Jag heter <namn> och jobbar på en reklambyrå som heter Animal. Vi jobbar med att ta fram en kampanj för Safello, och en av idéerna att att citera användare från Flashback. Ditt "Safello är de största rövslickarna i världshistorien. Hela deras koncept är att vara 100% rumsrena" är otroligt roligt! Jag undrar om du skulle kunna tänka dig att vi får använda ditt citat + nickname?

Om du är intresserad hör av dig så snart du kan! Här är min riktiga mail om du hellre vill höras där och såklart kolla att allt stämmer: <epost>

Jag svarade bara ja och tänkte inte mer på det, även fast jag insåg redan då att de skulle klippa halva citatet. Hade väl inte förväntat mig att de gör en helsidesannons med mitt inlägg som fokus.

Avskyr Safello, har aldrig använt deras tjänst, och kommer aldrig använda den. Jag hade behövt acceptera att jag är en masochist med tanke på deras avgifter och hur de hanterar användardata.

Är inte intresserad av att försöka driva något vidare, utan jag önskar Safello all lycka till, de behöver det med tanke på hur värdet på deras bolag utvecklats sedan de blev listade.
Citera
2021-10-20, 15:34
Medlem
Firewaias avatar
Gillar att Dioz här ovan spyr på de, men ändå låter de göra reklam för sig själva i hans namn.
Verkligen komplett obrydd, hehe...
Citera
2021-10-20, 16:47
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Någon som har bild på annonsen?
Citera
2021-10-20, 16:50
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioz
Missat det här helt och hållet, men är nog bra att jag säger något innan konspirationsteorierna haglar.

Animal kontaktade mig för ett tag sedan och frågade om de fick använda det jag skrev i en reklamkampanj

Jag svarade bara ja och tänkte inte mer på det, även fast jag insåg redan då att de skulle klippa halva citatet. Hade väl inte förväntat mig att de gör en helsidesannons med mitt inlägg som fokus.

Avskyr Safello, har aldrig använt deras tjänst, och kommer aldrig använda den. Jag hade behövt acceptera att jag är en masochist med tanke på deras avgifter och hur de hanterar användardata.

Är inte intresserad av att försöka driva något vidare, utan jag önskar Safello all lycka till, de behöver det med tanke på hur värdet på deras bolag utvecklats sedan de blev listade.

Skulle ju kunna få lite rabatt på växlingsavgifterna iaf kan man tycka :/
Citera
2021-10-20, 18:16
Medlem
0.1.1.2.3.5.8.13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Någon som har bild på annonsen?

Hela kampanjen inklusive dubbla stortavlor i t-banan: https://news.cision.com/se/safello/r/safello-lanserar-sin-forsta-stora-reklamkampanj--make-crypto-boring-,c3433970
Citera
2021-10-24, 09:00
Medlem
LepraHunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.1.1.2.3.5.8.13
Hela kampanjen inklusive dubbla stortavlor i t-banan: https://news.cision.com/se/safello/r/safello-lanserar-sin-forsta-stora-reklamkampanj--make-crypto-boring-,c3433970
Undrar varför de censurerat ”rövslickarna” i releasematerialet när de körde ocensurerat i tunnelbanan? Vad är poängen, att verkligen bevisa att de är wimpar ut i fingerspetsarna?

https://mb.cision.com/Public/20146/3433970/9a708a86b39cb9a4_org.jpg
Citera
2021-10-24, 10:28
Medlem
behöver de ens tillåtelsen från dioz?
är det copyright på inlägg?
Vem äger flashbackinlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto