• 1
  • 2
2021-10-19, 02:21
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
18 oktober 21:30, Mord/dråp, försök, Uppsala

Försök till Mord, Årsta Uppsala

Polisen har under kvällen fått in flera samtal om smällar i stadsdelen Årsta i Uppsala.

På platsen kan polis konstatera att ett flertal skott har avlossats. Polis har inlett en förundersökning ang. försök till Mord och grovt vapenbrott. Ingen är inuläget anträffad skadad och ingen är gripen för brotten. Platsen är avspärrad i avvaktan på Teknisk undersökning.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...orsok-uppsala/

Vad vet vi mer om händelsen?
Senast redigerad av Krimkoll 2021-10-19 kl. 02:25.
Citera
2021-10-19, 02:24
Medlem
Krimkolls avatar
Ett offer har nu skådats!

Citat:
Ung man skjuten – dök upp på sjukhus

En man i 20-årsåldern dök under natten mot tisdagen upp på Danderyds sjukhus i Stockholm. Enligt uppgifter till Aftonbladet var han skjuten i axeln snett bakifrån. Enligt polisen blev mannen skjuten i Uppsala tidigare under måndagskvällen.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...khus.UPUvKWl27
Senast redigerad av Krimkoll 2021-10-19 kl. 02:29.
Citera
2021-10-19, 02:28
Medlem
Krimkolls avatar
Starkt jobbat att vara i Uppsala, bli skjuten mot med ett flertal skott, träffas i axeln och dyka upp först timmar senare i Stockholm.

Citat:
Senare under natten har en skadad person inkommit till en akutmottagning i Stockholm. Den skadade, en man i tjugoårsålder, misstänks ha blivit skjuten i Uppsala och själv sökt sig till Stockholm för vård. Polis har larmats till platsen och utreder händelsen som försök till Mord samt grovt vapenbrott. I nuläget oklart skadeläge på mannen.

Senast redigerad av Krimkoll 2021-10-19 kl. 02:31.
Citera
2021-10-19, 02:40
Medlem
entangleements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Starkt jobbat att vara i Uppsala, bli skjuten mot med ett flertal skott, träffas i axeln och dyka upp först timmar senare i Stockholm.

Han vågade väl inte åka till akademiska. Var väl rädd att några skulle vänta på honom där.
Senast redigerad av entangleement 2021-10-19 kl. 02:44.
Citera
2021-10-19, 02:54
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll

Det är inte helt osannolikt att han behövde ordna några saker innan han sökte vård. Göra sig av med mobil. Rensa sin egen och andra lägenheter på 'olämpliga' saker. Ringa runt och varna andra.
Det är bara att bita ihop och ta ett par Alvedon när man lever det tuffa livet.
Han borde betala kontant i förskott för vården om jag hade fått önska något.
Citera
2021-10-19, 03:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det är inte helt osannolikt att han behövde ordna några saker innan han sökte vård. Göra sig av med mobil. Rensa sin egen och andra lägenheter på 'olämpliga' saker. Ringa runt och varna andra.
Det är bara att bita ihop och ta ett par Alvedon när man lever det tuffa livet.
Han borde betala kontant i förskott för vården om jag hade fått önska något.
Kan ju också vara så att han trodde att han skulle klara sig utan sjukhuset men insåg att det inte gick. Men man kan nog utgå från att det inte vara nån oskyldig som sköts.
Citera
2021-10-19, 03:39
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kan ju också vara så att han trodde att han skulle klara sig utan sjukhuset men insåg att det inte gick. Men man kan nog utgå från att det inte vara nån oskyldig som sköts.

Så kan det vara. Han kan också ha blivit så chockad att han inte kunde ta vettiga beslut. Men tar han inte kontakt med polisen efter att ha blivit beskjuten så vidhåller jag att han ska betala sin egen vård.
Mer info kommer förhoppningsvis.
Citera
2021-10-19, 05:25
För 3 år sedan skulle jag varit förvånad över att det skjuts i Årsta, Uppsala men inte idag. Man behöver vara gå till det lokala icat på kvällarna. Gäng med stökiga invandrarungdomar har börjat dyka upp. Det var det aldrig förr.
Häromkvällen när jag gick ut därifrån, stod en 15 åring med ryggen mot precis i entrén och gjorde snabba juckrörelser i luften åt en annan ungdom. Tror det är kommunen som placerat in en massa hyresgäster i nybyggda kåkar på Fyrislundsgatan. Är inte förvånad av att det börjat smälla..
Citera
2021-10-19, 06:10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
För 3 år sedan skulle jag varit förvånad över att det skjuts i Årsta, Uppsala men inte idag. Man behöver vara gå till det lokala icat på kvällarna. Gäng med stökiga invandrarungdomar har börjat dyka upp. Det var det aldrig förr.
Häromkvällen när jag gick ut därifrån, stod en 15 åring med ryggen mot precis i entrén och gjorde snabba juckrörelser i luften åt en annan ungdom. Tror det är kommunen som placerat in en massa hyresgäster i nybyggda kåkar på Fyrislundsgatan. Är inte förvånad av att det börjat smälla..

Årsta har ju ändrat karaktär också med tanke på alla nybyggen i Årsta och Sala backe. Trist är det.
Citera
2021-10-19, 07:04
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Nybyggda dyra lägenheter som ingen vanlig knegare har råd med, där placerar Uppsala kommun olika socialfall som får kontrakt som kommunen sen inte kan riva.

Vet att Uppsala kommuns kostnad för dessa lägenheter var över en miljard redan innan flyktingkrisen 2015.
Citera
2021-10-19, 08:40
Medlem
Det är tydligen Sala Backe, inte Årsta, enligt Svt. (Kan ju vara mot Årsta till, eller på Årstagantan i Sala Backe.

Citat:
– Senare under natten inkommer en skottskadad man till en akutmottagning vid Danderyds sjukhus i Stockholm. Vi misstänker att han är skjuten i Uppsala, säger Mats Länn vid polisen, till nyhetsbyrån TT.

[...]

– Vi har pratat med flera personer som uppger att de blivit beskjutna, så de är också uppsatta som målsägare. Om de var på platsen tillsammans med den skjutne mannen vet jag inte, säger Tobias Ahlen, presstalesperson vid polisen.

[...]

Polisen har vid tidigare tillfällen gjort insatser vid samma hus. Så sent som i augusti var insatsstyrkan på plats vid adressen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...ok-i-uppsala-4

Artikel om händelsen i augusti:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...s-i-sala-backe Finns tråd om detta?
Citera
2021-10-19, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entangleement
Han vågade väl inte åka till akademiska. Var väl rädd att några skulle vänta på honom där.
Eller så var de på väg hemåt och först då insåg att skattefinansierad vård behövdes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in