2021-11-03, 22:09
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
En förklaring till Blockets nedgång är att dom genom en kombination av sin dominans och sin okunskap inte förstod att det var minst lika viktigt att måna om sina annonsörer/säljare som deras kunder och marknadsföringen av varumärket "blocket".

Ytterligare bara ett i raden av exempel på hur det går när man enbart tittar på antal högskolepoäng och inte kompetens när man anställer folk i ledande befattning.
Jag är inget stort fan av bolaget bakom Blocket men jag tycker Blocket är en bra annonssida.
Det jag önskar som säljare är att man förutom att kunna välja inga telefonförsäljare också ska kunna välja att inte kontaktas av negrer och svartingar och sån skit.
På vilket sätt tänker du att Blocket skulle ha månat om säljarna?
Citera
2021-11-04, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Jag är inget stort fan av bolaget bakom Blocket men jag tycker Blocket är en bra annonssida.
Det jag önskar som säljare är att man förutom att kunna välja inga telefonförsäljare också ska kunna välja att inte kontaktas av negrer och svartingar och sån skit.
På vilket sätt tänker du att Blocket skulle ha månat om säljarna?

Med tanke på att Blocket har samma ägare som Aftonbladet kan det nog bli svårt att få gehör för önskemål om att förutom "pris" och "senast inlagd" även kunna filtrera annonser efter annonsörens ras.

Dom kanske har bättrat sig nu men tidigare hade dom en kundtjänst och bemötte annonsörerna med total maktfullkomlighet och obefintlig flexibilitet och serviceanda med i bland helt felaktiga hänvisningar till ett redan onödigt strikt regelverk. Lägg där till en osmaklig girighet när det gäller priset för annonser i vissa kategorier. Det rimmar väldigt illa med deras påstådda värnande om miljön att ha så höga priser i tex kategorin "bildelar" att man hellre slänger grejerna pga risken att få betala höga annonspriser för något som betingar ett lägre värde och riskerar att inte säljas.

Störande så klart i det enskilda fallet men också strategiskt fel på det större planet att gulla med och lägga allt fokus och miljoner i marknadsföring på kundernas kunder men behandla annonsörerna som något nödvändigt ont, som kattskit. När det är annonsörerna som generar dom stora intäkterna och överhuvudtaget möjliggör att det finns ett intresse av att besöka blocket.

Men det är som vanligt så det blir när det är en för hög andel akademiker i ledande befattning som bara läst massa skolböcker och inte har några egna erfarenheter av det dom tar beslut om.
Citera
2021-11-04, 19:41
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Med tanke på att Blocket har samma ägare som Aftonbladet kan det nog bli svårt att få gehör för önskemål om att förutom "pris" och "senast inlagd" även kunna filtrera annonser efter annonsörens ras.

Dom kanske har bättrat sig nu men tidigare hade dom en kundtjänst och bemötte annonsörerna med total maktfullkomlighet och obefintlig flexibilitet och serviceanda med i bland helt felaktiga hänvisningar till ett redan onödigt strikt regelverk. Lägg där till en osmaklig girighet när det gäller priset för annonser i vissa kategorier. Det rimmar väldigt illa med deras påstådda värnande om miljön att ha så höga priser i tex kategorin "bildelar" att man hellre slänger grejerna pga risken att få betala höga annonspriser för något som betingar ett lägre värde och riskerar att inte säljas.

Störande så klart i det enskilda fallet men också strategiskt fel på det större planet att gulla med och lägga allt fokus och miljoner i marknadsföring på kundernas kunder men behandla annonsörerna som något nödvändigt ont, som kattskit. När det är annonsörerna som generar dom stora intäkterna och överhuvudtaget möjliggör att det finns ett intresse av att besöka blocket.

Men det är som vanligt så det blir när det är en för hög andel akademiker i ledande befattning som bara läst massa skolböcker och inte har några egna erfarenheter av det dom tar beslut om.
Okej, ja jag kan hålla med om att det inte blir bra med 50 kr i annonspris om man bara ska lägga ut någon enstaka grej för småslantar.

Kundtjänst hade jag faktiskt en batalj med för många år sedan. Jag hade satt priset på bilen utan stereo och i annonsen skrev jag vad bilen kostade om stereon skulle följa med. DET GICK ICKE. Annonserade priset skulle vara inklusive stereon och sen fick jag skriva det lägre priset i annonsen om inte stereon önskades.

Blockets marknadsföring måste vara ganska misslyckad för jag minns inte ens att jag sett någon reklam om Blocket!
Citera
2022-02-18, 11:57
Medlem
WatchItNows avatar
Använde blocket i januari, de hade erbjudande 10 kr per annons, gick hyfsat bra.

Nu höjde de alla priser till 30 kr men jag ska flytta så lika bra att lägga in 20 annonser. blocket har en räknare som visar hur många gånger din annons visas. Det var skräcksiffror, 5 gånger första dagen och sedan noll visningar, på ganska vanliga säljbara varor.

Nu idag noterar jag att blocket TAGIT BORT den siffran, så jag kan inte längre se att mina annonser för 30 kr antagligen inte ses av en enda människa.

Noterade i januari hur blocket dök upp på alla mina nät-sökningar så de la säkert en förmögenhet på google-annonsering. Spekulerar i att de tog bort detta i februari och då är användarna nästan noll.

Ovanstående gäller i Lund.
Citera
2022-02-20, 23:18
Medlem
Har inte läst alla inlägg i tråden, det medger jag. Men jag har sålt en hel del via Blocket, särskilt i början av pandemin.

Regel nr 1: Enbart mailsvar till adress som inte syns. Lämna för fan inte ut telefonnummer.

Regel nr 2: utvärdera pajsarna som mailar. Mohammed, Ahmed och dylikt kan du ju googla på. Även Andersson och Svensson.

Regel 3: acceptera Swish när ni står öga mot öga. Och kan kolla transaktionen.

Jag har framförallt sålt stereo-prylar i prisklassen 1500-3000:-. Skulle aldrig få för mig att sälja en bil på Blocket, mer än kanske begagnade vinterdäck. En polare till mig skulle sälja en Honda, lämnade telefonnummer och angav samma tid för besök av köparna. Kl. 11. Båda kom och började slåss med varandra ute på P-platsen och hotade även min säljande kompis.

Tänk er för och var lite smarta. Blocket funkar.
Citera
2022-06-13, 16:17
Medlem
Tydligen gratis att annonsera.
https://www.blocket.se/tips-och-guider/annonsera
Citera
2022-06-13, 18:16
Medlem
Jag försökte handla på blocket men var enbart intresserad utav att få kontakt med säljaren men det gick inte utan att skapa ett konto med prenumeration och det var jag inte intresserad av.
Både telefonnummer och e-post gömdes och bara ett halvt namn och kommun kunde ses.
Lyckades inte få kontakt med säljaren.

Jag förstår att samhället har förändrats men är det inte en uppenbar sak att det är svårt att sälja om man är rädd för att ha kontakt med sina kunder?

Jag har "flyttat" över till market place, där finns inte det krånglet och många vågar t om dela nummer som gör det så mycket enklare att kommunicera och köpa/sälja som folk.
Citera
2022-06-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Jag försökte handla på blocket men var enbart intresserad utav att få kontakt med säljaren men det gick inte utan att skapa ett konto med prenumeration och det var jag inte intresserad av.
Både telefonnummer och e-post gömdes och bara ett halvt namn och kommun kunde ses.
Lyckades inte få kontakt med säljaren.

Jag förstår att samhället har förändrats men är det inte en uppenbar sak att det är svårt att sälja om man är rädd för att ha kontakt med sina kunder?

Jag har "flyttat" över till marketplace, där finns inte det krånglet och många vågar t om dela nummer som gör det så mycket enklare att kommunicera och köpa/sälja som folk.

Du har helt rätt.
Folk har börjat överge Blocket till förmån för marketplace och anledningen till detta är ju naturligtvis att blocket numera kräver att man skapar ett konto hos dem inte bara för att kunna annonsera, utan även för att kunna svara på annonser. Det känns som att blockets ägare Schibstedgruppen hade lite otur när dom tänkte där. Dom hade ett självspelande piano men fuckade upp det riktigt ordentligt.
Slaktade hönan som värpte det gyllene ägget, som man säger.
Citera
2022-06-13, 23:59
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Du har helt rätt.
Folk har börjat överge Blocket till förmån för marketplace och anledningen till detta är ju naturligtvis att blocket numera kräver att man skapar ett konto hos dem inte bara för att kunna annonsera, utan även för att kunna svara på annonser. Det känns som att blockets ägare Schibstedgruppen hade lite otur när dom tänkte där. Dom hade ett självspelande piano men fuckade upp det riktigt ordentligt.
Slaktade hönan som värpte det gyllene ägget, som man säger.

Är inte kontot till för att göra det "säkrare" och mer likt facebook/tradera? Konto/profil på blocket efterfrågades av många förr (innan fb existerade) minns jag, för att göra det just säkrare och mer likt tradera.

I vilket fall, de är desperata nu. Vinstmarginalen halverad på 10 år - högre vinst 2011 än 2020.

Hörde en diskussion mellan 2 70+ par diskutera om att det bara blir svårare och svårare att sälja på blocket - och när även den kategorin lämnar så vet man att det är kört.
Citera
2022-06-14, 00:00
Medlem
Inga problem med blocket eller att sälja men jag märker att det är inte samma tryck som förut. Alltså, färre besökare på annonserna än för bara 1-2 år sedan.

Tacksamt att de har implementerat BankID för att identifiera sig, bättre sent än aldrig och jag tror att de helt enkelt blivit tvungna att erbjuda gratis annonsering inom vissa kategorier då ställen som FB m.m. tagit över en hel del marknadsandelar. Glansdagarna är över, helt enkelt.
Citera
2022-06-15, 05:40
Medlem
Vilka kategorier är gratis på Blocket?

Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Inga problem med blocket eller att sälja men jag märker att det är inte samma tryck som förut. Alltså, färre besökare på annonserna än för bara 1-2 år sedan.

Tacksamt att de har implementerat BankID för att identifiera sig, bättre sent än aldrig och jag tror att de helt enkelt blivit tvungna att erbjuda gratis annonsering inom vissa kategorier då ställen som FB m.m. tagit över en hel del marknadsandelar. Glansdagarna är över, helt enkelt.
Citera
2022-06-17, 12:45
Medlem
Det tycker verkligen jag!
Försökte hitta en skrivare för ett tag sen... folk ville ha över tusen spänn för trasiga exemplar...

Mvh
Spritegott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in