Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Min teori är att en aktie är en aktie. Jag har 0% intresse av hur företaget ser ut, vad det heter, eller deras affärsidé. Om aktien pekar uppåt så tyder det på att aktien är intressant. Pekar aktien nedåt, så tyder det på att aktien är oattraktiv av logiska orsaker.
Så att "läsa på om ett företag" och spendera dagar med teknisk analys och fundamental analys, har jag varken tid till och skulle bara göra mig mer tokig.
Utkastad tid men jag kan nog tro att omen aktie under lång tid har gått ned så är sannolikheten större att den ska fortsätta i den riktningen än vända om. Detsamma tvärtom men förr eller senare kommer vägbulor, gupp och ras som omkullkastar även den teorin.
Aktiemaknaden kan inte förutspås. Det ligger i sakens natur. Inte av någon och det finns ingen teknik ens som kan lyfta vinst en millimeter mer än någon annan.
Jag skulle kunna gå in med en miljon och göra mitt bästa för att misslyckas och förlora allt. Jag hade inte lyckats.
Aktiemarknaden, alla spekulationer, guld, silver, bitcoins etc = lotto över lång sikt. Något mer fördelaktigt men fortfarande inte så att man kan vara en bra eller dålig lottospelare.