• 1
  • 2
2021-10-17, 00:22
Medlem
Mindbusinesss avatar
Det här är en historia med många frågetecken.
Första frågan, vad gör en afrikansk familj med svenskt medborgarskap i en bilkaravan i Portugal?
Andra frågan: ” Enligt polisen föranleddes skottlossningen av ett samtal mellan politikern och pappan i familjen.”. Låter mer som ett gräl än ett samtal.

” Svensk barnfamilj beskjuten i Portugal”
”En kandidat för det högerextrema partiet Chega har skjutit mot en bil med en svensk barnfamilj i Portugal, rapporterar flera portugisiska medier.
Den 53-åriga politikern hade rasistiska motiv till attacken.
Efter skottlossningen försökte han fly polisen – men på lördagen har han gripits.”
https://www.expressen.se/nyheter/sve...en-i-portugal/
Citera
2021-10-17, 00:29
Medlem
Emolls avatar
"7 barn".... Låter som somalier på lång väg.

Kan de stanna i Portugal månntro?
Citera
2021-10-17, 00:42
Medlem
Om familjen har svenska medborgarskap får man väl anta att de bor i Sverige. Barnen uppges vara mellan 3 månader och 11 år gamla. I Sverige har vi som bekant skolplikt, och minst ett av barnen (troligen flera) är gammalt nog att gå i skolan. Den 8 oktober, när det aktuella dådet ska ha inträffat, pågick såvitt jag vet inget skollov. Alltså kan man fråga sig: Vad gjorde barnen på biltur i Portugal, när de borde ha varit hemma och gått i skolan?
Citera
2021-10-17, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Om familjen har svenska medborgarskap får man väl anta att de bor i Sverige. Barnen uppges vara mellan 3 månader och 11 år gamla. I Sverige har vi som bekant skolplikt, och minst ett av barnen (troligen flera) är gammalt nog att gå i skolan. Den 8 oktober, när det aktuella dådet ska ha inträffat, pågick såvitt jag vet inget skollov. Alltså kan man fråga sig: Vad gjorde barnen på biltur i Portugal, när de borde ha varit hemma och gått i skolan?

Dom borde kanske varit hemma i Somalia ja. Om du tänker på svensk skolplikt så kan man faktiskt ansöka och bli beviljad ledighet trots att skolplikt råder. Vill jag åka med mina barn på en veckas semester och skickar in en ansökan om ledighet så är det inga konstigheter!
Citera
2021-10-17, 04:06
Medlem
Citat:

Portugal tillhör EU liksom Sverige; fri rörlighet inom unionen tillkommer alla medborgare i något medlemsland. Även de solbrända!
Citera
2021-10-17, 04:12
Medlem
Alltså så jävla sjukt att i tänker bara vad gör de och varför barnen inte i skolan.
Citera
2021-10-17, 05:06
Medlem
Kalliss avatar
Läste och kommenterade;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nsk-barnfamilj

Noterade precis denna tråd:

"Familjen beskrivs ha afrikanskt ursprung."
Somalia = Förklara
Citera
2021-10-17, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Portugal tillhör EU liksom Sverige; fri rörlighet inom unionen tillkommer alla medborgare i något medlemsland. Även de solbrända!

Poängen var inte den fria rörligheten, utan barnens skolgång. Om den aktuella familjen är svenska medborgare som, i enlig het med EU:s principer om fri rörlighet, valt att leva i Portugal, så är det naturligtvis helt okej. I så fall förutsätter jag att deras barn går i skola i Portugal. Men om de bor i Sverige och barnen går i skola här - vilket jag antog - är jag undrande över att barn som går i skolan befinner sig i Portugal när det inte är skollov.
Citera
2021-10-17, 07:13
Avstängd
Citat:
Poängen var inte den fria rörligheten, utan barnens skolgång. Om den aktuella familjen är svenska medborgare som, i enlig het med EU:s principer om fri rörlighet, valt att leva i Portugal, så är det naturligtvis helt okej. I så fall förutsätter jag att deras barn går i skola i Portugal. Men om de bor i Sverige och barnen går i skola här - vilket jag antog - är jag undrande över att barn som går i skolan befinner sig i Portugal när det inte är skollov.

Skolan kanske beviljar ledighet för att det är skönt att vara av med dem?
Citera
2021-10-17, 08:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Fri rörlighet i EU må så vara men alla frågor kvarstår. Vad gjorde de i Portugal i en bil (buss borde det varit). Kan de ha kommit från en f.d. Portugisisk koloni Mocambique, Angola och talar portugisiska flytande, gillar värmen i Portugal men inte bidragen.

Så efter en sejour i Svedistan för att registrera medborgarskap och få konto av socialtjänsten tar de pengarna och lever nu billigt i Portugal? De kanske till och men fick en folkabuss av socialtjänsten i Rinkeby-Kista.

Vi kan ju anta att väldigt många lever i annat land på bidrag från Sverige.
Citera
2021-10-17, 09:03
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Det här är en historia med många frågetecken.
Första frågan, vad gör en afrikansk familj med svenskt medborgarskap i en bilkaravan i Portugal?
Andra frågan: ” Enligt polisen föranleddes skottlossningen av ett samtal mellan politikern och pappan i familjen.”. Låter mer som ett gräl än ett samtal.

” Svensk barnfamilj beskjuten i Portugal”
”En kandidat för det högerextrema partiet Chega har skjutit mot en bil med en svensk barnfamilj i Portugal, rapporterar flera portugisiska medier.
Den 53-åriga politikern hade rasistiska motiv till attacken.
Efter skottlossningen försökte han fly polisen – men på lördagen har han gripits.”

Det första som direkt poppade upp i huvudet på mig när jag läste artikeln imorse var att ”det är antagligen inte familjen Sven Svensson som blivit beskjuten”.
Tog liksom för givet redan efter att ha läst dom första meningarna att det inte var tal om det som jag tänker på när jag tänker på en svensk.

Och efter att ha läst ytterligare en bit så framkom det att dom var somalier. 1 - 0 till min tankeverksamhet.
Citera
2021-10-17, 09:42
Medlem
Nog med rasistiskt skitsnack om BO. Vad vet vi om GM och hans part?
Samarbetar de med SD i EU?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in