Citat:
Ursprungligen postat av
tenor302
Om den har DC-pinnar så är det CCS typ2 combo.
Man har kvar den övre delen av kontakten men plockat bort AC-pinnarna (som ju inte behövs för DC-laddning) och bara behållit signalerings-pinnarna.
Jag läste någonstans att bilar som kan ladda med flera AC-faser (än 1) i realiteten har flera OBC:er som arbetar parallellt. (en för varje fas, alltså...)
/T
Obs jag äger ännu ingen elbil. Alla mina "kunskaper" är teoretiska! Jag försöker "läsa på" allt som går...
Vad jag vet finns det ingen tillverkare som har CCS-kontakt utan att stödja AC-laddning också. Alla vill ju kunna hemmaladda. När du ser bilder på kontakter som bara har jord, signalpinnar och DC, är det laddstationens kontakt det handlar om, inte bilens.
Combo 2 är en typ 2-kontakt med DC-pinnar nedanför (Europa) medan Combo 1 är en typ 1-kontakt med DC-pinnar (USA). Typ 1 är en mindre kontakt utan 3-fasstöd, för i USA är 3-fas ovanligt i hushållet. de kör istället "split phase" med 2x110V, där man kan få 220V med mittpunktsjord för energikrävande maskiner som t. ex. torktumlare.
Jag antar att det är enklare med tre separata laddare i bilen, för då kan tillverkaren bara plocka bort två moduler när de gör enfasbilar. Rent elektroniskt sett är det dock inget som hindrar en enda OBC att matas med tre faser via en likriktarbrygga.