Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2021-10-18, 17:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mycket intressant tråd, som jag försöker hänga med i och tillgodogöra mig.
Funderar på en Honda e.
Vad har den för "elanslutningstekniska" data?
Berätta gärna, ni som kan och är insatta ämnet Honda e - tack.

Honda e laddar med max 6,6 kW AC och 50 kW CCS (snabbladdning)
Räckvidd 22 mil wltp, räkna med mellan 15-20 mil verklig körning.
Citera
2021-10-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
KIA E-Niro och Hyundai Kona är inte samma bil, Kian är en större och betydligt rymligare bil.
Båda två laddar endast med 7,2 kW AC-Laddning fram till och med årsmodell 2020, då fick de 11 kW-laddare.

Nehej...Då är jag lurad (igen..)
Jag tittade på en YT-video som testade/jämförde dessa två och vid ca 1.50 in i videon
så säger man att i princip all hårdvara i dessa bilar är identisk "exactly the same hardware", och att detta är naturligt då Hyundai äger KIA...
Men man berättar också att KIA:n är lite större i karossen..
https://www.youtube.com/watch?v=zlJRjDw4pTw

Det kan nog finnas "marknadsföringsskäl" att inte vara alltför tydlig med likheten mellan bilarna, snarare tvärtom..., tror

/T
Citera
2021-10-18, 18:02
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Om den har DC-pinnar så är det CCS typ2 combo.
Man har kvar den övre delen av kontakten men plockat bort AC-pinnarna (som ju inte behövs för DC-laddning) och bara behållit signalerings-pinnarna.

Jag läste någonstans att bilar som kan ladda med flera AC-faser (än 1) i realiteten har flera OBC:er som arbetar parallellt. (en för varje fas, alltså...)

/T
Obs jag äger ännu ingen elbil. Alla mina "kunskaper" är teoretiska! Jag försöker "läsa på" allt som går...
Vad jag vet finns det ingen tillverkare som har CCS-kontakt utan att stödja AC-laddning också. Alla vill ju kunna hemmaladda. När du ser bilder på kontakter som bara har jord, signalpinnar och DC, är det laddstationens kontakt det handlar om, inte bilens.

Combo 2 är en typ 2-kontakt med DC-pinnar nedanför (Europa) medan Combo 1 är en typ 1-kontakt med DC-pinnar (USA). Typ 1 är en mindre kontakt utan 3-fasstöd, för i USA är 3-fas ovanligt i hushållet. de kör istället "split phase" med 2x110V, där man kan få 220V med mittpunktsjord för energikrävande maskiner som t. ex. torktumlare.

Jag antar att det är enklare med tre separata laddare i bilen, för då kan tillverkaren bara plocka bort två moduler när de gör enfasbilar. Rent elektroniskt sett är det dock inget som hindrar en enda OBC att matas med tre faser via en likriktarbrygga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in