2021-10-16, 19:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
När det gäller laddning av elbilar så finns det två sätt;

Långsamladdning via AC med hjälp av bilens ombordladdare som likriktar strömmen som batterierna laddas med. Typisk effekt är 11 kW trefas 16A, men vissa finns med upp till 22kW trefas 32A. Standard är laddkontakt enligt EU-standard Typ 2.

Snabbladdning via DC där laddstationens laddare likriktar strömmen som bilen sedan matas med. Typiskt startar effekten från 50 kW och går upp till 350 kW. Laddkontakt som är standard på alla elbilar idag är EU-standard Typ2 CCS.

Innan Typ 2 CCS uppfanns som standard så fanns det elbilar som kunde ta snabbladdning. De första elbilarna var typiskt Tesla MS/MX och Nissan Leaf. I brist på EU standard så använde Nissan den japanska standarden CHAdeMO och Tesla använde Typ 2 (samma kontakt som EU-standard för AC-laddning).

Idag så har dock alla biltillverkare anammat EU-standarden för bilarna som säljs på den Europeiska marknaden, inklusive alla nya elbilar från både Nissan och Tesla. Alla kör på Typ2 CCS.

Du kan läsa mera här:
https://alltomelbil.se/guider/ladda-elbilen/laddkontakter-och-uttag-till-elbilar/

I princip alla elbilar på den europeiska marknaden har både AC- och DC-laddning.

Kontakten som gäller på alla nya bilmodeller är Typ2 CCS. Se ovan länk och bilder.

Nya DACIA Spring electric levereras enbart med 6,6 kW AC laddning i sitt basutförande.
CCS med 30 kW laddare ingår i komfortpaketet, CCS kostar 600 euro extra som enskild extrautrustning, de svenska priserna är ännu inte fastställda.

ZOE laddar med 22 kW i sitt standardutförande, och CCS med 50 kW kostar 12.000 kr extra.

Nissan LEAF erbjuder fortfarande ingen CCS, endast chademo 50 kW, samt AC med 6,6 kW.
Citera
2021-10-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nya DACIA Spring electric levereras enbart med 6,6 kW AC laddning i sitt basutförande.
CCS med 30 kW laddare ingår i komfortpaketet, CCS kostar 600 euro extra som enskild extrautrustning, de svenska priserna är ännu inte fastställda.

ZOE laddar med 22 kW i sitt standardutförande, och CCS med 50 kW kostar 12.000 kr extra.

Nissan LEAF erbjuder fortfarande ingen CCS, endast chademo 50 kW, samt AC med 6,6 kW.

Stämmer att det finns några få äldre bilar som är lite blandat (Dacia Spring är en gammal kinesisk elbil), men i princip alla nya bilmodeller stödjer CSS.

Är en idioti om nya bilmodeller inte skulle stödja Typ2 och CSS (kan förstå om det är annorlunda på nuvarande äldre modeller).

Alla nya bilmodeller från Renault, Nissan och Tesla kommer göra detta.
Citera
2021-10-17, 17:20
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Alla elbilar har AC kontakt, och de flesta nya har även CCS.
AC-kabeln har en lite mindre kontakt och kabeln är ofta lite behändigare att hantera.
CCS (Combined Charging System) är en typ 2-kontakt för AC-laddning pluss extra DC-pinnar nedanför. Så om man har CCS kan man alltid också AC-ladda med typ 2.

Något annat bra att känna till är att om bilen kan AC-ladda med 6.6 eller 7.2 kW, har den en enfasladdare. Detta innebär att man bara kan få 3.6 kW ur en 11 kW laddstolpe, eftersom man bara kan nyttja en av tre faser. det behövs en 22 kW-stolpe för att kunna nyttja den ena fasen fullt ut.

Anledningen till att bilar kan ha utmärkt stöd för snabbladdning men undermålig AC-laddning, är att vid AC måste konverteringen till batteri-DC ske i bilen, och konverterare som kan hantera höga strömmar och tre faser kostar mer. Renault har patent på ett sätt att använda det befintliga systemet för bromskraftsåterföring som laddare (ett system som kan hantera AC redan), så de kan AC-ladda med hög effekt.
Citera
2021-10-17, 23:07
Medlem
Citat:
De flesta laddstationer förfogar över alla tre kontakterna, det finns alltså tre kablar att välja mellan och på laddstationens bildskärm väljer du sedan vilken kabel du vill använda.

Circle-K har bara CCS på sina 150kW-laddare (50kW laddarna har CCS och ChadeMo). OKQ8 ska vad jag förstår bara ha CCS-laddare i sitt nätverk som de ska bygga upp. Ionity har också bara CCS.
Citera
2021-10-17, 23:35
Medlem
Ionity, ett av de allra största snabbladdnätverken i Europa efter Tesla SuC, kör bara med CCS.

Samma sak gäller fö. även Tesla SuC V3.
Citera
2021-10-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
CCS (Combined Charging System) är en typ 2-kontakt för AC-laddning pluss extra DC-pinnar nedanför. Så om man har CCS kan man alltid också AC-ladda med typ 2.

Om den har DC-pinnar så är det CCS typ2 combo.
Man har kvar den övre delen av kontakten men plockat bort AC-pinnarna (som ju inte behövs för DC-laddning) och bara behållit signalerings-pinnarna.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Något annat bra att känna till är att om bilen kan AC-ladda med 6.6 eller 7.2 kW, har den en enfasladdare. Detta innebär att man bara kan få 3.6 kW ur en 11 kW laddstolpe, eftersom man bara kan nyttja en av tre faser. det behövs en 22 kW-stolpe för att kunna nyttja den ena fasen fullt ut.

Anledningen till att bilar kan ha utmärkt stöd för snabbladdning men undermålig AC-laddning, är att vid AC måste konverteringen till batteri-DC ske i bilen, och konverterare som kan hantera höga strömmar och tre faser kostar mer. Renault har patent på ett sätt att använda det befintliga systemet för bromskraftsåterföring som laddare (ett system som kan hantera AC redan), så de kan AC-ladda med hög effekt.
Jag läste någonstans att bilar som kan ladda med flera AC-faser (än 1) i realiteten har flera OBC:er som arbetar parallellt. (en för varje fas, alltså...)

/T
Obs jag äger ännu ingen elbil. Alla mina "kunskaper" är teoretiska! Jag försöker "läsa på" allt som går...
Citera
2021-10-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag läste någonstans att bilar som kan ladda med flera AC-faser (än 1) i realiteten har flera OBC:er som arbetar parallellt. (en för varje fas, alltså...)

Jo, det är riktigt.

I princip alla nya elbilar har 3-fas-laddning, och då är det normalt en laddare/likriktare per fas. Dvs. standard och vanligast är tre stycken 16A laddare/likriktare.

I de flesta bilar så kan de även automatiskt kopplas om, så om man endast har tillgång till 1-fas AC, så kan två av laddarna/likriktarna kopplas parallellt så att man kan ladda med 1-fas 32A.

Detta är standard mer eller mindre, men finns givetvis en massa mindre undantag.
Citera
2021-10-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jo, det är riktigt.

I princip alla nya elbilar har 3-fas-laddning, och då är det normalt en laddare/likriktare per fas. Dvs. standard och vanligast är tre stycken 16A laddare/likriktare.

I de flesta bilar så kan de även automatiskt kopplas om, så om man endast har tillgång till 1-fas AC, så kan två av laddarna/likriktarna kopplas parallellt så att man kan ladda med 1-fas 32A.

Detta är standard mer eller mindre, men finns givetvis en massa mindre undantag.

"alla nya elbilar har 3-fas-laddning" så verkar det vara, men jag är inne på att köpa en något beg. bil, och då vill jag förstås veta vilken AC-laddning den klarar.
Men (och det var därför jag startade tråden..) sådana uppgifter är svårfunna i bil-annonserna!
Jag tvivlar på att säljarna (på bilfirmorna) ö.h.t. vet..
Att Nissan leaf har CHAdeMO (i st. för CCS) står ju heller inte i någon annons...
Det har jag fått "lista ut "själv...
/T
Citera
2021-10-18, 16:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
"alla nya elbilar har 3-fas-laddning" så verkar det vara, men jag är inne på att köpa en något beg. bil, och då vill jag förstås veta vilken AC-laddning den klarar.
Men (och det var därför jag startade tråden..) sådana uppgifter är svårfunna i bil-annonserna!
Jag tvivlar på att säljarna (på bilfirmorna) ö.h.t. vet..
Att Nissan leaf har CHAdeMO (i st. för CCS) står ju heller inte i någon annons...
Det har jag fått "lista ut "själv...
/T

Vad hade du tänkt dig för bil?

Kan du ladda hemma?
Citera
2021-10-18, 16:21
Medlem
Citat:
Vad hade du tänkt dig för bil?

Kan du ladda hemma?
Vår brf kommer inom kort att teckna avtal om installation av "laddplatser" på flertalet av föreningens P-platser ("söder om söder").
Det blir förhoppningsvis installerat detta år.
Vid fritidshuset (75 km söderut) har vi dragit fram 3-fas ner till infarten på tomten, och tänkte installera en laddbox.

Jag/vi är ju pensionerade nu, med sedan länge utflugna barn, och behöver i realiteten ingen stor bil.
Två golf-bags måste in, men det är ju inget problem med framfällt baksäte.
Möjlig taklast är ett krav. (ID.3 blir alltså inte möjlig) (man vill ju kunna lasta lite byggmaterial..)
Skjuts av ett eller annat barn-barn förekommer.

Funderar just nu i riktning KIA e-niro eller Hyundai Kona (som ju tydligen är nästan samma bil)
(Men jag är inte fastlåst i något ännu!...)
I realiteten kan vi nog gå ner lite i räckvidd och i så fall komma lite billigare undan.

Tänkte kanske en "något beg." bil, men har faktiskt i realiteten råd att köpa (nästan) vad som helst nytt.
Men jag tänkte att "någon annan" skulle stå för första årets ganska kraftiga värdeminskning.
Planen är sedan att behålla bilen ganska länge...

/T
Citera
2021-10-18, 16:52
Medlem
Mycket intressant tråd, som jag försöker hänga med i och tillgodogöra mig.
Funderar på en Honda e.
Vad har den för "elanslutningstekniska" data?
Berätta gärna, ni som kan och är insatta ämnet Honda e - tack.
Citera
2021-10-18, 17:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Vår brf kommer inom kort att teckna avtal om installation av "laddplatser" på flertalet av föreningens P-platser ("söder om söder").
Det blir förhoppningsvis installerat detta år.
Vid fritidshuset (75 km söderut) har vi dragit fram 3-fas ner till infarten på tomten, och tänkte installera en laddbox.

Jag/vi är ju pensionerade nu, med sedan länge utflugna barn, och behöver i realiteten ingen stor bil.
Två golf-bags måste in, men det är ju inget problem med framfällt baksäte.
Möjlig taklast är ett krav. (ID.3 blir alltså inte möjlig) (man vill ju kunna lasta lite byggmaterial..)
Skjuts av ett eller annat barn-barn förekommer.

Funderar just nu i riktning KIA e-niro eller Hyundai Kona (som ju tydligen är nästan samma bil)
(Men jag är inte fastlåst i något ännu!...)
I realiteten kan vi nog gå ner lite i räckvidd och i så fall komma lite billigare undan.

Tänkte kanske en "något beg." bil, men har faktiskt i realiteten råd att köpa (nästan) vad som helst nytt.
Men jag tänkte att "någon annan" skulle stå för första årets ganska kraftiga värdeminskning.
Planen är sedan att behålla bilen ganska länge...

/T

KIA E-Niro och Hyundai Kona är inte samma bil, Kian är en större och betydligt rymligare bil.
Båda två laddar endast med 7,2 kW AC-Laddning fram till och med årsmodell 2020, då fick de 11 kW-laddare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in