Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-15, 19:50
  #1
Medlem
SVT: Konst på Gävle sjukhus väcker starka reaktioner på sociala medier
Under en performance, eller en livemålning, i kulverten på Gävle sjukhus i måndags, målade konstnären Fatima Moallim ett konstverk på en av väggarna i den ombyggda delen. Målningarna väcker nu många reaktioner på sociala medier hos Gävleborna.

Ett axplock av kommentarerna är: ”Jag får då fasansfulla associationer trots att jag är fullt psykiskt frisk”, ”Obehagliga verk tycker jag, satt skräcken i väggarna redan” och ”På ett sjukhus där människor behöver uppmuntran i sin sjukdom. Lite ljus och glädje, landskap etc.”

Hur länge ska verket sitta uppe?

– Det är inte meningen att det här verkat ska vara permanent, utan det här var ett konstverk i stunden. Totalt kostade det 50.000 kronor för Fatima Moallim att skapa verket, säger Jenny Nilsson.

Sveriges Radio: Konstverk i kulvert kritiseras
Konstnären Fatima Moallims konstverk kritiseras på sociala medier.

Jenny Nilsson, intendent på Kultur Gävleborg är förvånad över reaktionerna.

"Det är väldigt i nuet, det här händer här och nu vilket gör det så spännande", säger hon.


Byt @ mot a i Facebooklänkarna ovan, båda inläggen ser ut att vara från anställda vid sjukvården inom region Gävleborg.


https://www.facebook.com/r@cemouse/p...57931382956415
detta "verk" av performancekonstnären Fatima Moallim i kulverten på Gävle sjukhus får mig att brottas med mina ståndpunkter. Jag är för friheten att uttrycka sig och konstnärlig frihet, även när det som uttrycks inte överensstämmer med mina åsikter eller "kvalitetsmått", vill jag tro. Men ska det offentliga verkligen finanisera konst(?) i sina lokaler som kan antas motverka verksamheternas syfte? (tänk bota, lindra, trösta)

jag tycker inte att patienter behöver få hjälp av vården med att må sämre än vad de redan gör... Och när man ritar hängda streckgubbar på väggen i kulverten till psykiatrin, då känns någon j-vla gräns passerad.


https://www.facebook.com/s@mira.b@li...58259997736135
Vägen till psykiatrin via kulverten på Gävle sjukhus.. inte nog att dom patienter som är behov av vård har nog med tankar inombords. Nu ska de även behöva se döden målad på väggarna… sinnessjukt..

Region Gävleborg styrs av S+C+V+MP

Vad säger ni om detta?

Är det rimligt att skattepengar ska gå till denna typ av "konst?
Citera
2021-10-15, 19:52
  #2
Medlem
HermaeusMoras avatar
En täckmantel för skattefusk skulle jag säga.
Citera
2021-10-15, 21:09
  #3
Medlem
arcsins avatar
Hur sådan skit kan få benämnas konst är en skymf mot alla världens sanna konstnärer.
Citera
2021-10-16, 00:15
  #4
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Jenny Nilsson, intendent för offentlig konst på Region Gävleborg, reagerar som vilket förälder som helst när barnen kommer hem från dagis och stolt visar upp sina alster. Nu är inte Fatima Moallim ett barn på dagis och Region Gävleborg har säkerligen ägnat många skattekronor åt detta så "konsten" faller i annan dager. Ett klart fall för slöseriombudsmannen.
Citera
2021-10-16, 02:41
  #5
Medlem
JosephMcCarthys avatar
Dra på Fatima Moalli en spottluva och retunera henne till hemlandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback