2022-08-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enenenenen
Idag ÄR rekommendationen att börja (obs smaksensation då och inte hel tesked) redan vid 4 månader. Dagens forskning har påvisat det fördelaktigt att börja tidigare än 5-6 månader utifrån allergier. Finns t.o.m forskning idag som förespråkar tre månader.

Gällande burkmat som andra skrivit om. Dagens burkmat är väldigt bra (inte alls sprängfylld med socker såsom någon påstår om vi nu pratar burkarna med MAT och inte fruktpurre) och min uppfattning är att det är väldigt få föräldrar som faktiskt lagar egen mat till bebis. Oavsett hur stressigt dom har det eller inte.
Tycker det är väldigt märkligt att kasta skit på dem för att de ger mat på burk.

Själv lagar jag all mat till bebis och börjar inte introducera förrän vid 6 månader. Men det är mitt val och det Linn gör nu (förutom att ge för mycket på en gång då) är att följa de rekommendationer vi har idag i Sverige
Det där är ganska intressant tycker jag, har också hört att folk säger att man ska introducera redan vid 3 månader, vilket jag själv tycker är lite tidigt. Har du källa på den forskningen som du hänvisar till?
Citera
2022-08-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henna0313
Det där är ganska intressant tycker jag, har också hört att folk säger att man ska introducera redan vid 3 månader, vilket jag själv tycker är lite tidigt. Har du källa på den forskningen som du hänvisar till?

https://astmaoallergiforbundet.se/smakportioner-vid-tre-manaders-alder-minskade-barns-matallergier/
Citera
2022-08-24, 14:23
Medlem
Citat:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0140673622006870?dgcid=author&fbclid=IwAR2umkJE9W S0xLtvG3lO5IDzSjfjKtmEKoxZcAGCMGAXCkcHr4S81FKT_Hg
Citera
2022-08-24, 14:24
Medlem
Citat:

Bvc säger som sagt fyra månader fortfarande. Själv tycker jag att även det känns tidigt och väntar rill 6 månader för att jag vill att barnen skall få äta själva i fast form (ej puré) från start.
Citera
2022-08-24, 17:37
Medlem
Citat:
Bvc säger som sagt fyra månader fortfarande. Själv tycker jag att även det känns tidigt och väntar rill 6 månader för att jag vill att barnen skall få äta själva i fast form (ej puré) från start.
Vi fick höra av BVC att det inte var nödvändigt vid fyra månader utan att man absolut kan vänta till 6
Citera
2022-08-24, 17:39
Medlem
Citat:
Vi fick höra av BVC att det inte var nödvändigt vid fyra månader utan att man absolut kan vänta till 6

Alltså att man absolut kan vänta innebär ju inte att bvc inte rekommenderar 4 månader.
I de grupper jag är med i på fb med bebisar födda nyligen så är det absolut majoritet där bvc rekommenderar 4 månader (och ja i vissa fall t.o.m. hets från bvc om att börja om man inte gjort det)
Citera
2022-08-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallihallo123
https://astmaoallergiforbundet.se/smakportioner-vid-tre-manaders-alder-minskade-barns-matallergier/
Verkar inte enligt den studien som att man säkert kan dra slutsatsen att introduktion vid 3 månader är bättre än 4
Citera
2022-08-24, 18:29
Medlem
Mig veterligen lär man sina barn att inte knacka på akvarium eftersom fiskarna blir rädda. Simon gör tvärt om och uppmanar barnen att knacka på akvariet för att se ”om fiskarna är hemma”. Och även när Juvelia pekar på fisken och visar att den är hemma envisas han med att hon ska knacka. 🤦🏼‍♀️
Citera
2022-08-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilssonnosslin
Mig veterligen lär man sina barn att inte knacka på akvarium eftersom fiskarna blir rädda. Simon gör tvärt om och uppmanar barnen att knacka på akvariet för att se ”om fiskarna är hemma”. Och även när Juvelia pekar på fisken och visar att den är hemma envisas han med att hon ska knacka. 🤦🏼‍♀️

Han är verkligen inte den skarpaste kniven i lådan. Senaste vi var på akvarium funderade jag på om lapparna om att inte knacka på akvariet var nödvändiga, det kändes som något dom flesta förstår. Men jag hade uppenbarligen fel.
Citera
2022-08-24, 20:03
Medlem
Citat:
Alltså att man absolut kan vänta innebär ju inte att bvc inte rekommenderar 4 månader.
I de grupper jag är med i på fb med bebisar födda nyligen så är det absolut majoritet där bvc rekommenderar 4 månader (och ja i vissa fall t.o.m. hets från bvc om att börja om man inte gjort det)

Börja med smaksensation vid 4 månader. Inte smakportion. Det är stor skillnad.
Citera
2022-08-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karaoke.koalan
Börja med smaksensation vid 4 månader. Inte smakportion. Det är stor skillnad.

Absolut. Och om du läser det jag skrivit så har jag också skrivit att Linn gör fel i MÄNGDEN mat.
Dock kritiseras hon här intw bara pga mängden utan att ge över huvud taget så tidigt och det är där jag tycker hon får onödig skit eftersom rekommendationen idag som sagt är 4 månader
Citera
2022-08-24, 22:01
Medlem
Cloud88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilssonnosslin

Ser ingen video på de på deras storys. Har han skyndat sig o tagot birt den nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in