Citat:
Ursprungligen postat av
Loversingame
Det kommer tillbaka sen med världens magont och skrik… tarmen är inte redo för så mycket mat vid 4 månader. Förstår inte varför föräldrar har så bråttom? Jag menar, ungen kan inte ens sitta upp själv smakportioner är litet på ett finger. Knappt en tesked. Så sa våran BVC i alla fall. Och gärna får man vänta till 5-6 månader
Idag ÄR rekommendationen att börja (obs smaksensation då och inte hel tesked) redan vid 4 månader. Dagens forskning har påvisat det fördelaktigt att börja tidigare än 5-6 månader utifrån allergier. Finns t.o.m forskning idag som förespråkar tre månader.
Gällande burkmat som andra skrivit om. Dagens burkmat är väldigt bra (inte alls sprängfylld med socker såsom någon påstår om vi nu pratar burkarna med MAT och inte fruktpurre) och min uppfattning är att det är väldigt få föräldrar som faktiskt lagar egen mat till bebis. Oavsett hur stressigt dom har det eller inte.
Tycker det är väldigt märkligt att kasta skit på dem för att de ger mat på burk.
Själv lagar jag all mat till bebis och börjar inte introducera förrän vid 6 månader. Men det är mitt val och det Linn gör nu (förutom att ge för mycket på en gång då) är att följa de rekommendationer vi har idag i Sverige